{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pendidikan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pendidikan


MRSM galas peranan penting tingkat pendidikan bumiputera

Posted: 17 Mar 2014 11:21 AM PDT

Muhyiddin Yassin (dua dari kiri) menandatangani plak simbolik perasmian sambil diperhatikan Adenan Satem (kiri), Shafie Apdal (dua dari kanan) dan Alfred Jabu Numpang semasa Majlis Perasmian MRSM Mukah di Mukah, Sarawak, semalam. - UTUSAN/MOHAMAD GUSTIE NOORAMBIA

MUKAH 17 Mac - Warga pendidik dan pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) memainkan peranan penting dalam meningkatkan taraf pendidikan khususnya dalam kalangan bumiputera di negara ini.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, penubuhan MRSM merupakan salah satu usaha kerajaan untuk melahirkan pelajar bumiputera cemerlang sejak 1972.

Beliau berkata, setiap tahun, terdapat kira-kira 40,000 permohonan diterima daripada anak bumiputera untuk memasuki MRSM tetapi hanya 7,000 tempat disediakan.

Kata beliau, menjadi harapan kerajaan menerusi institusi tersebut untuk melahirkan lebih ramai pelajar cemerlang dalam bidang akademik sekali gus melayakkan mereka memperoleh kerjaya yang baik.

"Justeru, kerajaan negeri dan Pusat di bawah pimpinan Barisan Nasional (BN) menyarankan anak bumiputera di Sarawak serta kawasan pedalaman lain merebut peluang menuntut di MRSM Mukah ini dengan bersungguh-sungguh.

"Ini kerana hanya pendidikan yang mampu membantu golongan bumiputera bersaing dengan kaum lain dan berupaya melaksanakan pembangunan sosio-ekonomi Sarawak dan negara," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan pada majlis pemimpin bersama rakyat dan perasmian MRSM Mukah di sini hari ini.

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin diberi penghargaan merasmikan MRSM Mukah yang siap dibina pada Februari 2009 dengan kos berjumlah RM80 juta.

Yang turut hadir, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem dan isteri, Puan Sri Jamilah Anu; Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Alexander Nanta Linggi dan Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Alfred Jabu Numpang.

Terdahulu, Mohd. Shafie bersama Muhyiddin mengiringi calon Barisan Nasional (BN) Yussibnosh Balo bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian menyerahkan kertas pencalonan di Dewan Suarah Mesra Mukah di sini.

Mengulas lanjut, Mohd. Shafie berkata, ramai golongan bumiputera yang mendapat pendidikan tinggi di MRSM berjaya dalam pelbagai bidang seperti korporat, awam dan swasta.

Katanya, kejayaan itu harus dijadikan contoh kepada pelajar MRSM lain untuk turut sama berjaya, sekali gus membantu kerajaan mengubah nasib diri dan keluarga daripada belenggu kemiskinan.

MRSM Mukah dibuka secara rasminya pada 2010 dengan bilangan pelajar seramai 108 orang.

Kini, maktab tersebut mempunyai 533 pelajar terdiri daripada 235 lelaki dan 298 perempuan yang kebanyakannya merupakan anak penduduk tempatan Mukah.

Antara yang menjadi pelajar di situ ialah dua orang anak kepada Yussibnosh.

Sekolah Kebangsaan Stella Maris langgan 1,593 naskhah Tutor

Posted: 17 Mar 2014 11:21 AM PDT

MURID-MURID Sekolah Kebangsaan Stella Maris menunjukkan akhbar pendidikan Utusan Malaysia, Tutor di Kota Kinabalu, Sabah, semalam. - UTUSAN/AZRUL EDHAM MOHD. AMINUDDIN

KOTA KINABALU 17 Mac - Sekolah Kebangsaan (SK) Stella Maris di sini muncul sebagai sekolah yang paling banyak di negeri ini melanggan Tutor Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Inggeris, iaitu sebanyak 1,593 naskhah bagi membolehkan murid Tahun Enam sekolah itu menjalani latih tubi tambahan bagi menghadapi peperiksaan tahun ini.

Penolong Kanan Pentadbiran sekolah itu, Jenny Lee King Lin berkata, akhbar pendidikan Utusan Malaysia itu menjadi sebahagian bahan bantu mengajar utama dalam kalangan guru-guru sekolah berkenaan.

"Kami melanggan Tutor secara berterusan iaitu sehingga menjelangnya waktu peperiksaan. Diharapkan, terdapat peningkatan dalam keputusan UPSR selepas ini.

"Jika sasaran itu tercapai kelak, kemungkinan besar kami akan terus melanggan Tutor UPSR dan Inggeris pada tahun depan dan Tutor Junior bagi murid Tahun Satu hingga Lima," katanya kepada Utusan Malaysia sempena penyerahan Tutor UPSR dan Inggeris di Dewan Rev. Fr. Grent MHM SK Stella Maris, di sini hari ini.

SK Stella Maris merupakan antara sekolah rendah di negeri ini yang memiliki rekod pencapaian terbaik dalam UPSR dan mempunyai seramai 1,052 murid dengan 177 adalah murid Tahun Enam yang bakal menduduki peperiksaan UPSR tahun ini.

Tambah Jenny, pihak sekolah berharap akhbar Tutor menjadi bahan pembelajaran tambahan murid sekolah berkenaan selain dapat mengisi masa terluang mereka di rumah dengan mengulang kaji pelajaran.

Katanya, meskipun akhbar sisipan itu hanya diedarkan seminggu sekali, murid boleh terus menggunakannya sebagai bahan rujukan berterusan.

"Kita menggalakkan murid-murid ini untuk menyimpan akhbar ini," ujarnya.

Bagi sekolah di negeri ini yang berminat melanggan Tutor, boleh menghubungi Eksekutif Pemasaran Sabah, Celestina Ubing, 012 802 0261, untuk keterangan lanjut.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat