{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Malaysia benam cabaran Kanada

Posted: 17 Mar 2014 11:21 AM PDT

PEMAIN Malaysia, Muhammad Marhan Jalil (tengah) cuba melepaskan diri daripada kawalan dua pemain Kanada dalam perlawanan ketiga di kejohanan hoki Piala Sultan Azlan Shah di Ipoh semalam yang berkesudahan skuad negara menang 3-1. - UTUSAN/Zulkarnain Mohd. Saidin

KUALA LUMPUR - Malaysia beraksi cemerlang untuk mencatat kemenangan kedua dalam kejohanan hoki Piala Sultan Azlan Shah 2014 apabila mengalahkan Kanada 3-1 dalam perlawanan yang berlangsung di Stadium Azlan Shah, Ipoh semalam.

Kemenangan itu meletakkan Malaysia di anak tangga ketiga dengan tujuh mata, hanya ketinggalan kepada Korea Selatan di tempat kedua menerusi perbezaan jumlah gol.

Skuad muda bimbingan Muhammad Dharma Raj Abdullah sebelum ini menewaskan Afrika Selatan 3-2 dalam perlawanan pembukaan pada Khamis lalu dan mencatat keputusan seri 2-2 menentang Korea Selatan kelmarin untuk terus mengekalkan rekod tanpa kalah.

Kemenangan semalam sangat penting buat pasukan bimbingan Muhammad Dharma untuk mencari slot ke perlawanan akhir Ahad ini, selepas Korea Selatan berjaya menewaskan China 3-2 dalam satu lagi perlawanan.

Skuad kebangsaan berjaya membuka jaringan seawal minit keempat menerusi gerakan padang Faizal Saari selepas menerima hantaran Muhammad Marhan Jalil.

Bagaimanapun, Kanada berjaya menyamakan kedudukan 10 minit kemudian berpunca daripada pukulan sudut penalti yang disempurnakan Adam Froese.

Malaysia sepatutnya dihadiahkan pukulan penalti stroke pada minit ke-31 apabila Firhan Ashaari ditolak dalam kawasan separuh bulatan ketika cuba melakukan pukulan namun tidak diendahkan oleh pengadil.

Faizal sekali mencatat nama sebagai penjaring gol apabila menyempurnakan pukulan sudut penalti pada minit ke-46 sebelum Ahmad Kazamirul Ahmad Nasruddin mengesahkan kemenangan Malaysia melalui gol ketiga pada minit ke-67.

Esok Malaysia akan menentang China dan perlu mencatat kemenangan bagi membolehkan mereka terus mencabar kedudukan teratas liga yang sekarang ini dikuasai oleh penyandang juara, Australia dan Korea Selatan.

Australia terus unggul di anak tangga teratas selepas membelasah Afrika Selatan 7-0 dalam perlawanan yang berlangsung lebih awal, sekali gus mengekalkan rekod menang dalam kesemua tiga perlawanan yang telah diharungi.

Siasatan insiden terowong buntu

Posted: 17 Mar 2014 11:21 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Siasatan kes insiden terowong' sewaktu perlawanan Johor Darul Ta'zim (JDT) dengan T-Team mungkin akan berlalu begitu sahaja tanpa sesiapa dikenakan tindakan kerana ketiadaan saksi neutral yang melihat sesiapa melakukan serangan.

Sumber yang rapat dengan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) berkata, badan itu kini menemui jalan buntu dalam siasatan kes itu kerana saksi berkecuali (bukan dalam kalangan pegawai atau pemain JDT atau T-Team) yang dipanggil membantu siasatan mengakui mereka tidak melihat sesiapa melakukan serangan di dalam insiden itu.

Menurut sumber itu lagi, sehingga muncul saksi neutral yang melihat kejadian itu berlaku, maka kes itu nampaknya akan diselesaikan tanpa ada yang dikenakan hukuman.

Maklumat ini menimbulkan persoalan sejauh mana perkembangan kes berkenaan selepas Persatuan Bolasepak Johor (PBNJ) yang menaungi JDT membalas surat pertuduhan pada 10 Mac lalu.

"Saksi yang berhampiran dengan tempat kejadian telah dipanggil untuk memberi keterangan supaya FAM boleh mengumpulkan bukti berhubung kes itu.

"Namun, saksi-saksi yang dilabelkan berkecuali ini mengakui mereka tidak nampak insiden berkenaan terjadi semasa semua pemain dan pegawai berjalan di dalam terowong," kata sumber itu.

Insiden di dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain di Stadium Tan Sri Haji Hassan Yunos di Larkin, Johor Bahru itu berlaku sewaktu masa rehat perlawanan pusingan kedua Piala FA antara JDT dengan T-Team pada 1 Februari lalu.

Berikutan kejadian itu, pemain T-Team, Evaldo Goncalves dan jurulatih kecergasan pasukan dari Terengganu itu, Stefano Impagliazzo, kedua-duanya dari Brazil telah membuat laporan polis dan mendakwa mereka telah dikasari oleh pemimpin tertinggi PBNJ.

"Disebabkan ketiadaan saksi yang melihat kejadian itu, ada kemungkinan individu yang dikatakan menyerang pemain dan pegawai T-Team terbabit akan dianggap tidak bersalah dan kes ini mungkin akan berakhir begitu sahaja," kata sumber terbabit.

Walaupun begitu, katanya, difahamkan Jawatankuasa Tatatertib FAM yang menyiasat kes itu tidak akan menutup sepenuhnya kes ini dan sumber berkenaan berkata, FAM dijangka bersedia membuka kes berkenaan bila-bila masa jika ada saksi lain tampil menyatakan keadaan berbeza.

"FAM tidak menutup kes ini, sekiranya ada saksi baru dengan bukti baru datang, kes ini akan dibicarakan semula mengikut pertimbangan sewajarnya.

"Ini bukan sebab menafikan VVIP terlibat dalam kes ini tetapi memang tidak ada saksi yang berkecuali memberikan keterangan kepada pihak FAM, " katanya.

Pada 4 Mac lalu, Sekretariat FAM mengeluarkan surat pertuduhan kepada PBNJ di bawah Kod Tatatertib 28.1 iaitu kesalahan gagal mengawal keselamatan pegawai dan pemain semasa perlawanan.

Selepas PBNJ membalas surat pertuduhan berkenaan, urusan siasatan diserahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Tatatatertib, Datuk Taufek Abdul Razak, termasuk menyoal saksi dan mengumpul bukti.

Kes ini dijangka akan didengar selama dua hari, bermula 24 Mac ini.

Sebelum ini, Taufek menjelaskan, kes itu lewat dibicarakan kerana pihaknya perlu menyelesaikan beberapa kes lain yang lebih dulu dilaporkan.

Antara kes itu, katanya, membabitkan dua bintang JDT dari Argentina, Luciano Figueroa dan Pablo Aimar yang didakwa mengeluarkan kata-kata perkauman terhadap pemain Pahang, Damion Stewart dari Jamaica dan kes cermin kereta pengurus Perak, Azhar Ahmad dipecahkan di perkarangan stadium.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat