{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


'Kami beri tempoh sebulan'

Posted: 29 Sep 2013 11:42 AM PDT

Oleh AZIAN AZIZ
kota@utusangroup.com.my

Sebahagian pembeli rumah teres kos sederhana Taman Alam Megah, Ijok mengangkat sepanduk bagi mendesak Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim campur tangan berhubung kelewatan penyerahan kunci rumah kepada pembeli di Kuala Selangor, Selangor, semalam.

KUALA SELANGOR 29 Sept.- Kira-kira 200 pembeli rumah teres kos sederhana Taman Alam Perdana, Ijok dekat sini mendesak Menteri Besar,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim campur tangan berhubung kelewatan penyerahan kunci rumah sedangkan projek perumahan itu telah siap sepenuhnya.

Wakil pembeli, Kapten (B) Amiruddin Abdullah, 55, berkata, ini kerana projek itu telah diambil alih oleh anak syarikat kerajaan negeri iaitu Permodalan Nasional Selangor Berhad (PNSB) sejak 15 bulan lalu tetapi kunci masih belum diserahkan oleh Lembaga Perumahan Hartanah Selangor (LPHS).

"Kami percaya masalah ini akan selesai sekiranya beliau (Abdul Khalid) campur tangan kerana LPHS dan PNSB itu sendiri dibawah kuasa kerajaan negeri.

"Sebenarnya Menteri Besar patut selesaikan isu ini seperti yang dijanjikan semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) dahulu, tetapi selepas menang sekali lagi pada PRU-13, masalah ini masih berterusan," katanya ketika ditemui semasa mengetuai sesi bantahan aman di Taman Alam Perdana di sini.

Menurut Amiruddin lagi, alasan kunci rumah di situ tidak boleh diserahkan kerana timbul beberapa masalah antara PNSB dengan Indah Water Konsortium Sdn. Bhd.(IWK) membabitkan spesifikasi pembetungan dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) tidak boleh diterima lagi.

Ini kerana dakwanya, sebanyak 365 unit rumah teres kos sederhana di kawasan itu telah diserahkan kepada peneroka pada April lalu dengan alasan mereka membelinya secara tunai.

Sehubungan itu, Abdul Khalid diberi tempoh sebulan untuk menyelesaikan masalah tersebut sebelum pihaknya menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membantu menanganinya.

Sementara itu, seorang pembeli, Azli Mokhtar, 39, berkata, dia telah membayar ansuran pinjaman rumah di Taman Alam Perdana itu sejak 13 tahun lalu dan pada masa yang sama terpaksa menyewa rumah lain.

"Sampai bila kami terpaksa menjalani kehidupan seperti ini.Sudahlah rumah dibeli tidak boleh diduduki, pada masa sama bayaran pinjaman dengan pihak bank perlu dijelaskan setiap bulan,"katanya dengan nada kesal.

DBKL perlu laksanakan pemantauan berterusan - Lam Thye

Posted: 29 Sep 2013 11:42 AM PDT

KUALA LUMPUR 29 Sept. - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) diminta melakukan pemantauan secara berterusan jika semua jejantas pejalan kaki berbumbung di ibu kota dijadikan sebagai zon larangan merokok.

Aktivis masyarakat,Tan Sri Lee Lam Thye berkata, pemantauan itu bagi memastikan tiada individu yang melanggar peraturan ditetap DBKL.

"Bukan itu sahaja, ia juga bagi menjamin kesihatan mereka yang tidak merokok.

"Individu yang terdedah dengan asap rokok lebih berisiko mendapat penyakit berbanding si perokok. Oleh itu DBKL perlu pastikan usaha untuk menjadikan jejantas bebas rokok tercapai," katanya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas cadangan DBKL menjadikan semua jejantas pejalan kaki berbumbung di ibu kota sebagai zon larangan merokok.

Ketua Pengarah DBKL, Datuk Salleh Yusup dalam laporan yang disiarkan Utusan Malaysia pada Jumaat lalu berkata, langkah tersebut bagi memastikan keselesaan dan keselamatan orang awam terutama pejalan kaki.

Lam Thye berkata, langkah itu merupakan satu usaha yang baik diambil oleh DBKL dan orang ramai perlu memberi sokongan dengan mematuhi peraturan bagi menjayakan usaha tersebut.

Dalam perkembangan lain, Lam Thye berkata, budaya merokok di dalam tandas awam juga dilihat semakin membimbangkan.

Budaya itu, menurutnya, perlu dikekang sebelum bertambah buruk.

"Selain jejantas, saya harap DBKL turut pantau tandas-tandas awam di ibu kota supaya tidak dijadikan tempat merokok," ujarnya.

Kempen kurangkan jenayah curi motosikal

Posted: 29 Sep 2013 11:42 AM PDT

PUTRAJAYA 29 Sept. - Perbadanan Putrajaya (PPj) melancarkan Kempen Kunci Motosikal sebagai inisatif mengurangkan jenayah curi motosikal di sekitar kawasan kediaman Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, PPj akan melaksanakan sistem tempat letak motosikal berkunci dan menggalakkan penggunaan kunci pendua bagi menjayakan kempen tersebut.

Beliau berkata, orang ramai perlu menggunakan kemudahan tersebut dan menggunakannya sebaik mungkin bagi mengelakkan berlakunya kejadian kehilangan motosikal daripada terus berlaku.

"Sehingga Ogos ini, sebanyak 247 kes jenayah telah direkodkan, di mana jenayah melibatkan kecurian motosikal mencatatkan bilangan kes tertinggi iaitu 82 kes diikuti pecah rumah dan curi sebanyak 50 kes," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Majlis Pelancaran Bandar Selamat, Ke Arah Putrajaya Sifar Jenayah 2018 di Perumahan Penjawat Awam Fasa 1C, Presint 16 di sini hari ini.

Yang hadir sama, Presiden PPj, Tan Sri Dr. Aseh Che Mat.

Sementara itu, Tengku Adnan berkata, pada tahun lepas melalui Jawatankuasa Bandar Selamat Putrajaya telah melaksanakan Sistem Pemantauan Bandar (SPBS) menggunakan Pemetaan GIS Jenayah untuk membantu polis menganalisis bentuk jenayah dan mengenal pasti pola jenayah di Putrajaya.

Beliau berkata, melalui SPBS, PPj berupaya mengenal pasti langkah awal pencegahan jenayah di kawasan sekitar.

"Antaranya dengan menambah baik sistem pencahayaan, pemasangan pagar, cermin keselamatan, tempat letak motosikal berkunci dan papan tanda peringatan di kawasan berisiko tinggi berlakunya jenayah," katanya.

Pada masa sama, beliau berkata, hasil daripada program tersebut purata indeks jenayah pada tahun lepas semakin berkurangan di Putrajaya.

"Sebanyak 12.83 peratus dengan 360 jenayah direkodkan berbanding 413 kes pada 2011," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat