{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Sasar 100,000 pengunjung

Posted: 29 Sep 2013 11:42 AM PDT

Oleh SHAHRINNAHAR LATIB
nahar.latib@utusan.com.my/ery

Shahaniza Shamsuddin merasmikan Ekspo Buku Islam Pahang 2013 di pusat membeli-belah Kuantan Parade, semalam. Turut hadir memeriahkan ekspo tersebut, Ustaz Don Daniyal (dua kiri).

KUANTAN 29 Sept. - Lebih 100,000 orang dijangka mengunjungi Ekspo Buku Islam (EBI) yang diadakan selama 10 hari bermula kelmarin di ruang legar pusat membeli-belah Kuantan Parade di sini.

Ekspo tahunan yang bermula pukul 10 pagi sehingga 9 malam itu melibatkan sebanyak 70 gerai dengan disertai 40 penerbit dari seluruh negara.

Selain pameran dan jualan buku dengan tawaran harga istimewa, pelbagai aktiviti turut disediakan seperti persembahan nasyid, pelancaran buku terbaharu dan sesi bertemu ikon terkenal antaranya Ustaz Don Daniyal Biyajid .

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Komunikasi dan Multimedia negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, ekspo yang dianjurkan oleh kerajaan negeri, Majlis Belia Negeri Pahang (MBNP) serta Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang itu turut mendapat kerjasama Sinergi Ilmu Resource Sdn. Bhd. dan merupakan kali kedua diadakan di Pahang.

Menurut beliau, ekspo itu diadakan bertujuan mengajak serta memupuk minat membaca dalam kalangan belia di negeri ini.

"Minat membaca bahan-bahan ilmiah sebegini di kalangan remaja semakin pudar dan terhakis dengan aktiviti tidak sihat selain terdedah dengan bacaan lain," katanya ketika ditemui selepas majlis perasmian ekspo tersebut di sini.

Kata beliau, program itu juga dapat membantu menyebarkan ilmu bermanfaat kepada remaja dan masyarakat Islam.

"Saya harap program ini menyumbang kepada pembentukan masyarakat lebih baik kerana mereka kini semakin dihimpit dengan kemelut sosial yang semakin parah," katanya.

Tambah beliau, ekspo yang berorientasikan keislaman itu juga mampu membantu penyebaran ilmu Islam kerana mesej agama yang terkandung di dalam setiap judul buku akan dapat dihayati setiap umat di negeri ini.

"Saya berharap ekspo ini menjadi program tahunan pada masa akan datang dan memberi manfaat kepada seluruh masyarakat negeri ini," katanya.

MPK wakili Pahang ke KIK kebangsaan

Posted: 29 Sep 2013 11:42 AM PDT

Johan bagi kategori pengurusan, Kumpulan Dimensi dari Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan MPK bersama hadiah yang dimenangi dalam majlis KIK Peringkat Negeri Pahang di Bukit Gambang Resort, Kuantan, baru-baru ini.

KUANTAN 29 Sept. - Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) mengungguli beberapa anugerah dalam Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Peringkat negeri Ke-29 2013 apabila dinobatkan sebagai juara bagi setiap kategori yang dipertandingkan.

Bahagian Pengurusan Kualiti dan Latihan MPK yang menggelarkan kumpulan mereka Dimensi berjaya membawa pulang wang tunai RM10,000, sijil penyertaan, piala iringan dan piala pusingan apabila menjuarai persembahan bagi kategori pengurusan menewaskan 14 pasukan daripada agensi kerajaan lain.

Manakala Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan Perbandaran MPK menjadi johan bagi kategori teknikal apabila membentangkan projek bertajuk Mengurangkan Kacau Ganggu Tikus Di Premis Perniagaan dengan membawa pulang wang tunai RM10,000, sijil penyertaan, piala iringan dan piala pusingan.

Tempat kedua bagi kategori pengurusan dan teknikal masing-masing menjadi milik Jabatan Perancang Bandar dan Desa dan Wad Teratai 2C, Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini dengan mendapat wang tunai RM7,000, sijil dan piala.

Bagi tempat ketiga, Bahagian Cukai Taksiran, Jabatan Penilaian MPK memenangi kategori pengurusan manakala Pusat Pembangunan Kemahiran Pahang (PSDC) memenangi kategori teknikal dan layak mendapat wang tunai RM5,000, sijil dan piala.

Hadir menyampaikan anugerah kepada para pemenang ialah Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Datuk Mohamad Ridzwan Mohd. Tahar.

Menurut Mohamad Ridzwan, sebagai juara, MPK akan mewakili Pahang untuk ke peringkat kebangsaan yang akan diadakan di Kuching, Sarawak pada 29 Oktober hingga 5 November ini.

"Saya dengan berbesar hati mengucapkan syabas dan tahniah kepada para peserta yang mengambil bahagian dalam konvensyen kali ini.

"Semoga penganjuran KIK akan terus meningkatkan iltizam dan pembakar semangat dalam usaha memartabatkan pembudayaan inovasi serta profesionalisme penjawat awam di negeri ini," katanya ketika berucap dalam majlis tersebut.

Festival kanak-kanak cungkil bakat seni generasi muda

Posted: 29 Sep 2013 11:42 AM PDT

PEKAN 29 Sept. - Festival Ceria @ Kanak-Kanak di Auditorium Bangunan UMNO Bahagian Pekan di sini semalam berjaya mencungkil bakat dalam kalangan generasi muda yang mempunyai kemahiran seni budaya tempatan.

Program yang berlangsung sehari itu melibatkan seramai 165 peserta yang menyertai Kelab Tunas Budaya (KTB), Kelab Giat Budaya (KGB) dan Jurulatih Seni Budaya Negara (JSBN).

Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Mesran Yusof yang hadir dalam program tersebut kagum dengan persembahan dilakukan para peserta terutama golongan murid dari sekolah rendah dan menengah di negeri ini.

Penolong Pengarah JKKN Pahang, Umi Abdullah berkata, acara itu merupakan kelangsungan daripada Program Bimbingan Seni Budaya (PBSB) negeri yang berlangsung sejak awal tahun ini.

Menurutnya, langkah itu menjadi platform menyerlahkan dan menilai prestasi hasil pengajaran serta pembelajaran selama enam bulan dalam bidang seni budaya sama ada seni tari, seni muzik, seni teater, seni mempertahankan diri dan seni berbahasa.

"Tahun ini, JKKN Pahang melibatkan sebanyak 24 sekolah rendah diikuti 25 sekolah menengah dan lapan komuniti sekitar negeri ini dalam pelaksanaan program berkonsepkan asuhan seni tersebut.

"Saya berharap penganjuran tersebut berhasil dalam memberi peluang kepada para JSBN mempamerkan hasil kreativiti mereka dan pelajar dapat didedahkan dengan pengalaman mengadakan persembahan di khalayak ramai," katanya ketika ditemui di sini.

Katanya, festival berkenaan yang turut mendapat kerjasama daripada Jabatan Pendidikan negeri itu secara tidak langsung memberi petunjuk dan tanda aras kepada pelaksanaan PBSB itu sendiri yang menjadi program utama pihaknya dengan Kementerian Pendidikan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat