{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda kepis - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda kepis - Google Blog Search


<b>Felda kepis</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 23 Sep 2013 03:21 PM PDT

<b>Felda kepis</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 19 Mar 2013 12:00 AM PDT

<b>Felda kepis</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 25 Feb 2013 12:00 AM PST

Official GAYOUR Blogsite: <b>FELDA</b> KOPIH, NISMILAN

Posted: 25 Feb 2013 02:28 AM PST

 KEMBARA SENI BALAI SENI VISUAL NEGARA
14 RABIUL AKHIR 1434H – 25 FEB 2013

Masa sekolah rendah dan menengah kat kampung dulu, gua ada ramai kawan-kawan dari felda atau tanah rancangan. Dapat kenal kawan-kawan ni dengan perwatakan agak lasak, kasar dan agresif temasuk trademark mereka, kasut penuh selut tanah merah! Bukan menghina tapi itulah keadaan felda di awal tahun 80an dulu. Jalan masih tanah merah. Gua gak penah rasa jalan kampung tanah merah sebelum ditar. Dari kawan-kawan felda ni la gua dapat rasa makan buah kelapa sawit sira gula yang diorang bawak sebagai bekal makan. Habih kuning mulut dan gigi! HEH!

Masyarakat perlu dididik mengenai seni grafiti. Apa itu seni grafiti, teknik, peluang dan hala tuju perlu diterangkan. Bila berilmu, tak la sakit hati dan mata tengok tembok, dinding balai raya, dewan orang ramai, tandas sekolah, tandas rumah ketua blok, reban ayam atau badan lembu, kambing digrafitikan ikut suka hati! Lebih teruk,  kata-kata lucah, cacian atau hinaan disembur di merata tempat. Gua rasa nak gak menyembur spray tu tapi bila tengok anak-anak lebih seronok, biar la mereka berseronok.
 
Gua kata tadi, gua ada ramai kawan-kawan dari felda, baik dari felda Sungai Lui, Lui Timur, Lui Muda, Jelai, Palong, Pasoh, Serting Hilir, Air Hitam, Pasir Besar temasuk Felda Kopih. Sekian lama sejak habih sekolah menengah, memang tak jumpa lagi dengan kawan-kawan ni. Pada hari kedia program, sorang budak sekolah tahun enam menemui gua dan berkata, " Pakcik konal tak bapak ese namo eh Saad?. Bapak ese ponah satu kelas dengan pakcik maso sekolah rendah dulu, Kelas 6B". Saad, Kelas 6B? Macam ponah donga namo ni. Maso sekolah rendah dulu ado duo kelas yo. Kelas 6A, kelas budak-budak pandai. Kelas 6B plak untuk murid-murid rakus, liar, buas, ganas dan kurang akal. Kelas den dengan Saad! Bekerut gua mengingatkan Saad dan kelas 6B lebih 30 tahun yang lalu! ARGHHHHHHH!



Petang ni hari terakhir ado macam-macam acara. Mewarna, sukan rakyat, masak-masak, buek kek, penyampaian hadiah, pesembahan gendang, silat dan acara penutup. Habih orang felda datang beduyun-duyun. Hari ni dengan ketentuanNya, gua betemu semula dengan Saad, sorang sahabat yang sekian lama terpisah kek Felda Kopih. Beliau bukan orang Felda Kopih, beliau dari Kampung Temeris, sebelah Felda Kopih. Dulu samo satu sekolah dari darjah satu sampai darjah 6B kek Sekolah Kebangsaan Jempol. Masuk sekolah Menengah Datuk Mansor, kami tak samo kelas. Saad masuk aliran teknik, den plak masuk pertanian.
Saad masih kat Kampung Temeris besama isteri dan anak-anak dari dulu sampai sekarang. "Komik robot ekau dulu ado laie tak?", Saad tanyo den. "Mano ado laie. Hilang. Tak tau sapo ghembat!". Saad masih ingat komik robot dan lawan-lawan yang gua buat masa sekolah dulu. Guapun dah ilang ingatan pasal komik tu. Maso tu gua banyak lukis komik dalam buku latihan dan bagi kawan-kawan tengok dan baca - free! Alangkah seronoknya kalo komik-komik tu masih ada. Moga Saad dan keluarga sihat, bahagia dan dirahmati Allah sentiasa. Gitu gak pada semua sahabat-sahabat sekolah dari felda dulu. Betemu dengan Saad mengingatkan pada kenangan lama walau 30 tahun telah berlalu.

Selain jumpo Saad, gua gak jumpa sorang sahabat bloger, encik Q pegawai dari Agensi Antidadah Kebangsaan Kuala Pilah, Nismilan yang datang sebagai wakil AADK yang nak kawen tak lamo laie. Harharhar!
Terima kasih pada encik Shamsul dan Balai Seni Visual Negara atas jemputan. Gua suka dengan program dekat dan menghampiri rakyat/orang ramai cam ni. Boleh jumpa ramai orang tua dan muda. Petang ni ramai warga emas, peneroka generasi pertama yang membuka, mengusaha dan memajukan tanah rancangan datang. Generasi yang begitu banyak bekorban dan merasa segala pahit, kelat, azab, seksa dan seronoknya
menjadi peneroka.  Kedut di wajah mereka menceritakan segala kepayahan yang telah dilalui. Tak ketinggalan peminat kartun oldskool yang datang menemui dan begambar kenangan-kenangan dengan gua. Ramai rupanya peminat oldskool kek Kopih ni.  Sorang peminat datang dengan emaknya dan menunjukkan sekeping gambar lukisan watak Slash yang beliau lukis dan warna untuk gua tandatangan. "Melukih yo kojo eh dio ni!" Ujar omak beliau. Seronoknya dapat jumpa peminat begini. Moga aktiviti/program anjuran BSVN ni akan terus diperkasakan pengisiannya dan memberi banyak maklumat, kefahaman dan manfaat pada ramai rakyat mengenai seni. Terimo kasih semua.




Blog <b>Felda</b>: <b>Felda</b> raja alias - Google Blog Search

Posted: 23 Dec 2012 12:00 AM PST


aku anak jempol: ANAK diKU..nyah Dari <b>Raja Alias</b>......

Posted: 23 Dec 2012 12:34 PM PST

Kembara ANAK cuma muncul di Felda Kepis, Rokan Utara dan Rokan Barat sahaja. Rupanya tak tahan juga peserta ANAK dengan  panas baran orang Felda. Baru mereka tahu penangan orang susah yang dah senang. Belumpun tengahari, Mazlan dan suku sakatnya dah membatalkan kembara mereka dan meninggalkan Wilayah Raja Alias. He...he...he...tu baru terantuk sikit aje kepala, belum pecah kepala lagi. Orang kalau nakal, tak mahu dengar cakap, memang begitu.

Baca Kat Sini

Hari ini, awal-awal pagi lagi, Kembara Oren ANAk telah dihalang dari menjual umpat dan fitnah oleh warga Felda Kepis, Gugusan Raja Alias. Khabarnya, puak-puak ni masih cuba lagi untuk berunding dengan para penduduk agar dapat jual umpat dan fitnahnya namun akhirnya terpaksa berundur apabila penduduk bertegas. Puak-puak ni memang ketegag tak reti bahasa!

Nampaknya semakin hari warga Felda semakin sedar topeng apa yang ANAK pakai. Alhamdulillah. Jagalah Felda anda yang telah memakmurkan hidup anda, yang telah mengangkat darjat anda, yang dahulunya anda cuma dipedulikan oleh orang UMNO dan BN sahaja, tetapi hari ini semua ingin menjadi jaguh untuk anda.

Mana-mana kengkawan dalam Felda yang masih tak kenal ANAK tu, terangkan kepada mereka. ANAK tu adalah anakharam PAS yang bersekedudukan dengan DAP. Itu sebabnya AJK PAS Pusat sanggup bermesyuarat untuk mengarahkan ahli-ahlinya menghadiri Himpunan Oren pada 28 Disember ini.

Percayalah, agenda mereka bukannya Isa Samad. Agenda mereka ialah memecah belahkan masyarakat Felda. Agenda mereka ialah meruntuhkan kekuatan ekonomi Melayu Felda. Kalau betullah agenda mereka Isa Samad, cehhh...korang ingat walaupun sebagai Pengerusi, Isa Samad boleh buat Felda macam bapak dia punya ke? Janganlah berfikiran bodoh macam Mazlan Aliman tu!...antara Melayu kesayangan DAP ( Sumber ) 

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Blog Felda: <b>Felda kepis</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 03:19 PM PDT


Blog Felda: <b>Felda kepis</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>Felda kepis</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 03:19 PM PST


Blog Felda: <b>Felda kepis</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>Felda kepis</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar