{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Hiburan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Hiburan


Anggap cerca satu dugaan

Posted: 22 Jan 2014 09:50 PM PST

Oleh MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
Gambar MUHAMMAD NAQUIB ZUBIR (Pelatih IKBN PERETAK)

Cico Harahap bersama anak dan tunangnya.

Sebelum ini, pelakon bertubuh sasa, Cico Harahap mengakui yang dia sudah bercerai dan bergelar seorang duda selama tiga tahun.

Namun, baru-baru ini, ketika sidang akhbar drama Jiwa, drama terbaharu yang dibintangi Cico, terlihat kelibat seorang wanita yang berada di sisinya.

Kelibat wanita berbaju cheongsam biru itu nampaknya tidak asing lagi bagi Cico dan anaknya, Rindu Nur Fitrah, 5, yang kelihatan mesra bersama dengan wanita itu.

Mendekati Cico selepas berakhirnya sidang akhbar tersebut, dia memperkenalkan wanita itu sebagai tunangnya. Terkejut juga kerana berita tentang perkahwinannya sebelum ini baharu sahaja diceritakan.

Namun, Cico atau nama sebenarnya, Ezzaq Farrouq Harahap Jamaluddin, 35, tampil berani dan tidak berselindung lagi seperti sebelum ini. Malah, dia memberitahu bahawa usia pertunangan mereka sudah berlangsung hampir setahun.

"Sudah hampir setahun kami bertunang. Keluarga saya bertemu dengan keluarganya dan ia diadakan dalam majlis yang ringkas sahaja," jelasnya.

Namun, ketika ditanya nama gadis itu, Cico tampaknya belum bersedia mendedahkan nama si manis, sebaliknya hanya memberi kebenaran untuk diambil gambarnya sahaja. Itu sudah memadai bagi Hits.

Ketika ditanya sama ada tunangnya itu sudah memeluk Islam atau tidak, jelasnya, gadis itu masih lagi menganut agama asalnya.

"Status bertunang ini sebenarnya hanya mahu mengikat janji. Itu sahaja. Jadi tidak bermakna dia tidak peluk Islam, maka saya tidak boleh bertunang dengan dia.

"Lagipun, dalam tempoh kami bertunang ini, saya mahu dia mengenali Islam. Saya tidak mahu dia masuk Islam hanya kerana mahu berkahwin dengan saya.

"Sebaliknya, saya mahu dia betul-betul bersedia dan kenal Islam. Bila dia menyatakan kesediaannya untuk memeluk Islam, baharu kami akan membina masjid," katanya.

Menurut Cico lagi, dia juga tidak meletakkan sebarang tarikh untuk pernikahan sebaliknya mahu fokus kepada kerjaya seninya terlebih dahulu.

"Saya hanya merancang, tetapi tuhan yang menentukan. Saya pun tidak tahu adakah tunang yang sekarang ini merupakan jodoh sebenar saya kerana ia ketetapan yang hanya diketahui Allah.

"Tetapi buat masa ini, biarlah dia belajar dahulu. Saya pun tidak mahu memaksa dia berkahwin. Lagipun, masih banyak yang perlu dilakukan terutamanya dalam bidang seni.

"Selama 28 tahun berada dalam industri seni, tetapi di mana kedudukan saya di atas pentas lakonan?. Perjalanan masih jauh dan saya perlu teruskan untuk mendapat hasil yang terbaik," jelasnya.

Ibu beri sokongan

Selepas menyatakan kesediaannya untuk beralih ke jalan yang lebih dirahmati, ada mulut-mulut yang cuba mempertikaikan dan sengaja mengungkap kembali kisah-kisah silamnya.

Bagi Cico, dia tidak mahu perkara-perkara itu terus membelenggu dirinya, sebaliknya lebih selesa untuk menganggap ia sebagai satu dugaan daripada tuhan.

"Sifat manusia tidak pernah puas hati. Saya berubah pun bukan untuk mencari publisiti, tetapi untuk diri saya dan keluarga sendiri. Menjadi yang lebih baik daripada dahulu.

"Alhamdulillah, di sebalik kisah silam saya, peminat tidak pernah berputus asa dan masih memberi sokongan kepada saya.

"Tetapi, ada juga yang marah. Tapi marah mereka tidaklah sampai terus membenci, sebaliknya mereka memberi nasihat kepada saya dan secara peribadinya, saya sangat berterima kasih," jelasnya.

Tambah Cico, antara orang yang paling banyak memberinya semangat untuk berubah adalah ibunya, Uji Rashid yang banyak berkongsi pengalaman bersama dengannya.

"Saya sebelum ini sudah berkahwin dan bercerai lebih kurang tiga tahun, tetapi mak saya yang lebih banyak makan garam terutamanya dalam industri.

"Bagi saya, apa yang dilalui kini sebenarnya jauh lebih kecil berbanding apa yang dilalui oleh ibu. Banyak kali saya jatuh dan dia menasihat saya.

"Tidak dinafikan sokongan keluarga banyak membantu saya. Lagipun anak saya, kini sudah berusia lima tahun

dan berapa kali jatuh pun, saya kena bangun juga demi membesarkan anak," jelasnya.

Jelas lelaki ini lagi, dia mengakui kesilapan dirinya sebelum ini tetapi tidak terlintas langsung dihatinya untuk menyembunyikan perkara itu daripada umum.

"Saya pernah muda, saya pernah bodoh dan itu adalah kehidupan. Saya mengakui pernah silap dan tidak ada sebab untuk saya menyembunyikan kesilapan lampau," jelasnya.

Mengulas mengenai rakan-rakannya, jelas Cico, selepas membuat keputusan untuk berhijrah, dia tidak pernah membuat keputusan untuk membuang rakan-rakannya.

"Saya masih macam dulu, berkawan dengan pelbagai jenis orang. Tetapi, kebanyakan rakan yang dulu seperti saya memberi sokongan moral yang baik.

"Malah, rakan-rakan bukan Islam pun ada yang bertanya kepada saya kenapa saya buat keputusan untuk berhijrah selepas melakukan perkara yang tidak elok sebelum ini.

"Saya beritahu mereka, saya berhijrah untuk tuhan dan mereka tidak menghentam. Sebaliknya memuji dan memberi sokongan. Itu yang menguatkan lagi semangat saya untuk menuju ke arah yang lebih baik," ujarnya.

Jaga perlakuan, aurat

Perubahan sebagai seorang yang lebih dekat dengan tuhan, ada yang berpendapat ia membataskan seseorang pelakon itu untuk mewarnai wataknya.

Apatah lagi dengan Cico yang selama ini sering kali diberikan watak gangster yang sentiasa dikelilingi dengan adegan minum arak dan pergaulan bebas antara wanita.

Bagi Cico, dia tetap menerima watak-watak yang sering dibawakan sebelum ini tetapi menggunakan kaedah lakonan untuk mengelakkan dirinya melakukan perkara yang dilarang Islam ketika berlakon.

"Mahu membawakan watak gengster atau jahat, tidak semestinya kena buka aurat, kena minum arak atau peluk perempuan.

"Adegan seperti itu memang sesuatu yang klise. Saya akan gunakan ilmu lakonan untuk tidak menyentuh perkara-perkara sebegini.

"Contohnya bab menyentuh atau berpelukan dengan wanita. Sebagai seorang gengster, saya akan jadi seorang yang gengster terhadap lelaki dan wanita. Jadi, ia akan mengelak saya daripada bersentuhan sekali gus membentuk watak tersendiri dalam lakonan saya," katanya.

Tambah Cico, dia juga melihat lakonannya sebagai salah satu cabang untuk dia meneruskan sebaran dalam bidang dakwah dan menyeru kebaikan.

"Bila ustaz contohnya memberi tahu bahawa pembunuh itu jahat, hanya beberapa orang sahaja yang tahu. Tetapi, melalui lakonan, ribuan orang menonton saya membawa watak pembunuh.

"Sampai satu masa mereka melihat kekejaman saya dalam lakonan itu membuatkan mereka benci kepada pembunuh dan mengelak untuk berbuat perkara yang tidak baik," katanya.

Jangan sampai dia lupakan saya

Posted: 22 Jan 2014 09:50 PM PST

Oleh MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
Gambar JEFFRI IRAN

JINS yang sentiasa mendapat sokongan daripada isteri dan anak-anak, Putera Hang Jebat (kiri) dan Putera Hang Nadim (kanan)

"Ada hikmah dia sakit begini, sekurang-kurangnya dia dapat meluangkan masanya bersama keluarga."

Begitulah ayat yang terkeluar daripada mulut seorang isteri bintang filem dengan sumbangan besar kepada negara.

Hakikatnya kini, memori pelakon itu semakin lama makin dikikis dek penyakit demensia yang memakan semua kenangan silam Tan Sri Jins Samsuddin.

"Saya reda dengan ujian yang diberi Allah, cuma satu yang saya risau, jangan sampai dia lupa kedua-dua anak dan saya sebagai isterinya," luah isterinya, Puan Sri Halijah Abdullah.

Itulah satu harapan isterinya. Biarlah penat sekalipun, tetapi janganlah memori itu lupus daripada ingatan bapa kepada dua orang anak, Putera Hang Jebat dan Putera Hang Nadim.

Malah, tika ditanya adakah kemungkinan itu akan berlaku dalam masa terdekat, jelas Halijah, doktor sendiri tidak dapat memberitahu bila kerana ia terpulang kepada badannya sendiri.

Sewaktu kami berbual-bual di ruang tamu rumahnya, Jins lebih banyak termenung memerhatikan apa bibit cerita yang disembangkan.

Tiada reaksi yang diberikan saat mata penulis dihala ke mukanya. Hanya tersenyum dan sekali-sekala tersengih seolah-olah memahami apa yang diceritakan.

Mulutnya terkunci. Tetapi bila nama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) disebut ketika berborak dengan isterinya, pantas mulutnya berbicara.

Menceritakan detik-detik ketika dia masih menjalankan tugasnya sebagai pengerusi ketika di Finas. Segala anugerah dan gelaran yang diterimanya juga dicerita satu persatu.

Hanya itu reaksi yang boleh diberikan. Tiada reaksi lain selain senyum dan tertawa kecil. Dirinya kosong, apa yang bermain di fikiran Jins, hanya dirinya sahaja yang tahu.

Tambah Halijah, sambutan kehadiran Syawal yang sebelum ini meriah juga kini seakan tidak bermakna lagi. Malah, Jins sendiri tidak tahu apa itu sambutan Hari Raya Aidilfitri.

"Dia tidak tahu apa itu puasa, mengapa kita sambut Aidilfitri.

"Pernah sekali, ketika hari pertama Syawal, saya hulurkan tangan untuk bersalam memohon kemaafan, tetapi ditanya kembali kepada saya untuk apa berbuat demikian.

"Saya faham dan beritahu pada dia sampai dia faham. Memang kena selalu buat macam ini. Berborak dengan dia. Lagipun doktor pun ada pesan supaya sentiasa berkomunikasi dengan dia," katanya.

Jauh di sudut hati isterinya, sayu memikirkan perkara ini. Tetapi, dikuatkan juga hatinya kerana sekurang-kurangnya, insan tersayang itu sudah sentiasa ada di depan mata.

"Masa dia sihat dulu, dia sangat kuat bekerja. Jadual dia memang kalah Perdana Menteri. Diarinya penuh daripada awal tahun sampai hujung.

"Kalau dia balik pun, sekadar untuk menukar baju dan mempersiapkan diri untuk keluar semula. Malah, dia meletakkan kerjanya dahulu sebelum keluarga," jelasnya.

Ditanya tentang kesukaran untuk menjaga Jins, tiada apa yang memenatkan. Malah tambah Halijah, Jins hanya mengikut sahaja apa yang diberitahu.

"Tidak sukar jaga Jins sebab dia tidak mempunyai sifat pemarah. Lain-lain macam kebersihan diri dia masih boleh lakukan. Cuma mandi sahaja, saya akan lakukan.

"Lagipun Jins tidak mempunyai penyakit lain. Badannya sihat kecuali tangannya yang mempunyai sakit sendi. Tapi itu pun penyakit lama," katanya.

Tambah Halijah lagi, ada kalanya dia akan bawa Jins untuk berjalan-jalan supaya otaknya segar. Selain itu, aktiviti ringan seperti menyapu daun kering di halaman rumah juga kerap dilakukan supaya badannya tidak terus lemah.

Permata bukan kaca

Mengimbas kembali jerit perih perjuangan Jins, banyak sumbangannya dalam industri mahupun kepada rakan-rakan artis yang lain.

Jelas Halijah, dia tidak kisah dengan pengorbanan yang dilakukan demi suaminya, tetapi sekurang-kurangnya kenanglah jasa Jins yang selama ini menghambakan dirinya untuk industri.

"Jauh di sudut hati, adakalanya saya sebenarnya suka bila dia sakit macam ini. Biarlah dia lupa tentang sumbangannya terhadap industri. Kalau dia sihat lagi, rasanya mesti dia sakit hati dengan apa yang diterimanya sekarang. Bagimana dirinya disisihkan kini dan tidak dipedulikan," jelasnya.

Malah, tambah Halijah, selama ini dia berjaya membawa gelaran artis sehingga naik menjadi seorang senator dan membantu industri dengan suaranya sebagai senator.

"Sekarang dia dengan dunia dia sahaja. Saya lebih suka dia begini sekarang. Biarlah saya yang sedih dengan keadaannya, tetapi jangan dia yang sedih mengenangkan kerja kerasnya selama ini seperti tidak dihargai," katanya.

Dulu, Jins terkenal dengan perwatakannya yang serius. Tetapi kini, semuanya sudah hilang. Tiada lagi imej seperti itu.

Ketika ditanya Halijah, mungkin ada kata-kata yang ingin disampaikan kepada Jins, jelasnya, tiada apa yang boleh dikatakan lagi, semuanya sudah terlambat.

"Dia sudah tidak faham apa yang diberitahu kepadanya. Sudah tiada emosi dalam diri Jins. Hanya senyum dan ketawa sahaja.

"Cuma apa yang ingin saya katakan, kepada golongan-golongan yang berkaitan, hargailah artis-artis veteran yang memerlukan bantuan. Saya tidak kisah dengan bantuan kewangan kerana Alhamdulillah, setakat ini, rezeki itu masih ada. Tetapi bagaimana dengan artis veteran yang lain.

"Artis-artis yang sudah hilang pendapatan. Sedangkan Jins yang begitu banyak sumbangan industri pun semakin dilupakan, apatah lagi artis veteran yang lain," luahnya.

Jelas Halijah, dia sedih melihat Jins yang meletakkan kerja di hadapan, tetapi kerja itulah yang akhirnya memakan dirinya sendiri.

"Doktor beritahu, punca Jins sebenarnya jadi begini adalah kerana faktor kerja yang keterlaluan. Namun, selepas dia berhenti, otaknya mula tidak keruan yang akhirnya menjadikan dia sebegini.

"Semuanya dilakukan demi membangunkan industri tetapi lihatlah sekarang bagaimana dia disisihkan. Sudah tiada apa yang boleh dilakukan, maka Jins terus dibuang.

"Mungkin bila sudah tiada lagi nanti, ketika itulah semuanya baharu nak memberi penghargaan itu dan ini. Sedangkan masa dia masih hidup, tiada orang pun yang ambil tahu pasal dirinya," jelasnya.

Begitulah rajuk seorang isteri kepada bintang yang telah menyinarkan industri seni bukan di peringkat tempatan sahaja, malah ke peringkat antarabangsa.

Bukan sumbangan yang diharapkan, tetapi sekurang-kurangnya, jenguklah insan yang memberi sumbangan besar terhadap industri ini.

Bukan sukar, sekadar telefon bertanya khabar sudah memadai. Tidak perlu panggil wartawan pun tidak mengapa.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat