{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda sungai koyan - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda sungai koyan - Google Blog Search


Cerita dari Lipis: Penjelasan kes <b>Felda Sungai Koyan</b>

Posted: 02 Oct 2010 09:01 PM PDT

  Penjelasan oleh peguam yang mengambil kes tuntutan caruman tanam semula

KOMEN


Serah ladang kepada penggurusan FELDA memang patut dilakukan oleh peneroka yang tidak mampu melaksanakan kerja ladang disebabkan factor usia. Tetapi jika peneroka merasa masih mampu dari segi modal dan boleh melakukan kerja di ladang adalah di cadangkan agar mengerjakan sendiri, kerana boleh mendapat untung yang maksimun ditambah dengan harga memuaskan pada hari ini .


Kelemahan mengerjakan ladang sendiri adalah disebabkan peneroka perlu membeli semua beralatan, upah kerja, baja, racun rumpai, kebanyakan peneroka gagal melaksanakan pengurusan ladang dengan sempurna seperti pokok tidak dibaja mengikut jadual yang menyebabkan penghasilan buah terbatut dan pokok kekuningan.


Ditambah pula duit caruman tanam semua yang dipotong setiap bulan tidak diberi oleh FELDA. Ini merupakan strategi FELDA untuk menghalang peneroka dari mengerjakan ladang sendiri. Oleh yang demikian, terdapat 10 peneroka  yang tidak puas hati kerana tidak dapat duit caruman tanam semula telah membawa kes ini ke mahkamah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cuti Cuti Malaysia - <b>Felda Sungai Koyan</b> | dnoBiz

Posted: 01 Dec 2010 10:26 PM PST

Sepatutnya Post ni aku buat masa Dekat Felda Sungai Koyan dua hari lepas, tapi disebabkan tak boleh nak online (berok band lupa bawak) jadi aku tunda dengan harapan akan publish bila dah sampai kat KG aku.

Tapi disebabkan banyak benda yang kena aku selesaikan setelah bercuti selama 5 hari, jadi hari ini baru dapat aku siapkan…. :D

Aku bertolak dari KL pada pukul 9 pagi hari Selasa, dengan harapan untuk singah atau bermalam di Raub ataupun Kuala Lipis, tapi perancangan aku terpesong bile teringatkan Felda Sungai Koyan…..

Kenapa dengan Felda Sungai Koyan ? ada saudara atau seseorang yang istimewa kat sana ?… atau ada kawan baik aku kat sana ?….

Semuanya tidak bahkan aku tidak pernah sampai dan kenal pun sesiapa kat sana…

Tapi kesana kerana teringatkan sesuatu…

Leen Mafia, Ujang, Tok Teh….

Korang pernah dengar semua tu hehehe :D , Sebenarnya aku tahu kewujudan "felda Sungai Koyan" ni Melalui Majalah Ujang peda sektar tahu 90an dulu :D , kalau sesapa yang pernah baca majalah ni mesti tahu Kewujudan Kartunis Wanita "Leen Mafia" pelukis dan penulis untuk siri "Tok Teh" yang berkisar tengtang kehidupan beliau semasa keci di Felda Sungai Koyan

Dari lukisan beliaula aku kenal Felda Sungai Koyan hehehe , Jadi dari Raub aku melencong Ke jalan Alternatif untuk ke Kota Bharu (Jalan Lama) melalui Felda Sungai Koyan dan Sungai Ular, Jalan tu pun akau dapat tahu dari pelayan restoran di Raub semasa aku berhenti untuk makan.

Lebih kurang 2 jam aku habiskan masa merayau di Sunga Koyan dan Sungai Ular tanpa sebarang tujuan, sekadar untuk melihat suasana sebenar. Yang pasti aku suka dengan suasana tenteram dan tenang disana :D , dan jalan Alternatif ni memang best, Jalan nya memang lengang dan sunyi, suasana kampung, dan udara memang segar……, tapi pastikan kereta anda berkeadaan dalam keadaan yang baik dan petrol biar cukup sebelum memilih jalan ini, kerana jalan ni memang sunyi dan jarang digunakan hehehehe.

Lebih Kurang Pukul 3 aku keluar dari jalan alternatif dan berpatah balik ke Kuala Lipis untuk bermalam di situ…, Tengah tengah meronda Bandar Lipis aku dapat panggilan dari  Saudara ku di Kelantan memberi tahu Anak nya terpaksa dimasukan ke Hospital Kerana Sakit Misteri…….

Jadi Tanpa membuang masa aku terus balik ke Kekelantan dan menamatkan percutian aku lebih awal dari yang aku duga…….

Dan Memang aku bengan gila dengan saudara aku yang sakit tu rasa nak pijak je kepala dia sekali sebab……….

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar