{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda sungai lui - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda sungai lui - Google Blog Search


Tugu Peringatan <b>Sungai Lui</b> terbiar | RIMBA BERBICARA

Posted: 24 Feb 2011 10:39 AM PST

Beginilah keadaan kawasan Tugu Peringatan Sungai Lui di Jempol yang dibiar terbiar tanpa penyelenggaraan. - utusan/SAJIDA ASARULAH KHAN



JEMPOL 23 Feb. - Tidak ramai di antara kita yang mengetahui Tugu Peringatan Sungai Lui di sini sebenarnya mempunyai sejarah tersendiri.

Tugu yang dibina pada tahun 2000 itu adalah bagi memperingati 368 orang Cina yang dibunuh kejam pada zaman pemerintahan Jepun di Tanah Melayu.

Tinjauan Utusan Malaysia ke lokasi bersejarah itu mendapati, ia bukan terabai tanpa ada penyelengaraan, malah terbiar dengan dipenuhi oleh semak samun, walhal tempat itu berpotensi untuk dijadikan sebagai salah satu tempat perlancongan di kawasan ini.

Bagi Ketua Kampung Sungai Lui, Othman Baharin, kawasan tugu itu mempunyai nilai untuk dimajukan sekiranya ia dijaga dan dipulihara dengan baik oleh pihak berkuasa tempatan (PBT).

Jelasnya, walaupun ia dibina pada tahun 2000, namun tiada siapa mengetahui kewujudan tugu peringatan ini berikutan tiada promosi dan hebahan kepada umum.

"Bayangkan, 368 orang dibunuh dan ditanam di dalam satu lubang. Sejarah di sebalik tugu ini juga berjaya menarik minat orang luar untuk datang ke kawasan ini.

"Pihak berkuasa seharusnya memikirkan cara untuk memperkenalkan tempat bersejarah ini kepada umum, memandangkan ia mempunyai nilai sejarah yang boleh dihayati oleh para pengunjung," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Bagi seorang pengunjung, Mohd. Hafis Suleiman, 19, dia sanggup datang dari Port Dickson semata-mata untuk melihat tugu peringatan yang kini berusia 11 tahun.

"Namun, saya rasa sedikit kecewa apabila kawasan ini seperti terabai dan ditumbuhi lalang. Ia mencacatkan imej kawasan yang sepatutnya dijaga dengan bersih.

"Saya rasa sudah tiba masanya bagi PBT melakukan sesuatu bagi memastikan lokasi seperti ini bukan sahaja diketahui oleh orang awam, malah ia dapat dipulihara dengan baik,

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat