{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Rencana

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Rencana


Terapkan etika perniagaan

Posted: 10 Sep 2013 11:04 AM PDT

Oleh Rohami Shafie

SETIAP hari, kita boleh lihat situasi orang yang tidak beretika. Paling tidak pun ketika memandu kenderaan. Semasa kesesakan lalu lintas, terdapat pemandu tanpa segan silu, memotong kenderaan lain melalui lorong kecemasan. Pemanduan tidak beretika yang hanya mementingkan diri sendiri amat berbahaya untuk pengguna kenderaan lain.

Kerakusan" pemandu-pemandu Malaysia dengan memandu secara berbahaya diiktiraf" oleh warga asing yang menetap di sini. Berbeza dengan negara-negara maju seperti England, Australia dan New Zealand, pengguna kenderaan cukup berhemah dan beretika di jalan raya. Mereka mematuhi undang-undang tanpa ragu-ragu. Paling penting mereka tidak mementingkan diri sendiri.

Selain bukti di atas, contoh terbaru yang paling mengejutkan dunia seni tanah air ialah sikap segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab memuat naik filem KL Gengster 2 di laman sosial, YouTube walhal belum lagi ditayangkan di pawagam. Mengikut perancangan, filem ini akan ditayangkan di pawagam tempatan bermula 3 Oktober ini.

Saya tidak dapat bayangkan betapa kecewanya penerbit dan pembuat filem tersebut yang bertungkus lumus selama dua tahun untuk menyiapkan filem itu tetapi akhirnya telah dimuat naik dalam YouTube sebelum sampai masanya.

Sikap tidak beretika juga berlaku ke atas penulis-penulis tempatan apabila terdapat pihak dengan mudah mencedok hasil penulisan orang lain tanpa memberi sebarang penghargaan kepada penulis asal. Mereka ini tidak langsung mempedulikan etika penulisan. Apa sudah jadi dengan masyarakat kita?

Sebagai seorang pendidik di menara gading dalam pengkhususan pengauditan, elemen etika adalah antara yang diajar kepada para pelajar. Kebetulan pula, para pelajar Universiti Utara Malaysia sentiasa diasuh supaya sentiasa beretika. Umpamanya, etika berpakaian para pelajar supaya sentiasa kemas dan sopan.

Ini bermaksud penerapan budaya etika cukup penting untuk mengubah masyarakat kita agar lebih baik. Dengan kombinasi penguatkuasaan undang-undang dan menerapkan budaya beretika, kehidupan masyarakat kita akan lebih baik.

Sebagai contoh, dalam bidang pengauditan, Lembaga Pengawasan Pengauditan (AOB) berperanan besar untuk memastikan juruaudit-juruaudit luar bertingkah laku mengikut etika pengauditan.

Sebarang pelanggaran etika akan dikenakan tindakan. Ini kerana juruaudit luar bertanggungjawab ke atas pelaporan pengauditan syarikat.

Etika bukan sahaja dalam profesion pengauditan semata-mata tetapi dalam semua aspek kehidupan kita. Sebagai contoh dalam isu kenaikan harga makanan ekoran pengumuman kerajaan ke atas rasionalisasi subsidi minyak, tidak keterlaluan dikatakan terdapat peniaga-peniaga di Malaysia yang tidak beretika dalam menjalankan perniagaan. Minyak naik 20 sen, sekeping roti canai juga naik 20 sen! Alasan minyak naik!

Saya tidak dapat bayangkan betapa tamaknya peniaga-peniaga sebegini. Budak kecil pun tahu berfikir secara logik untuk menolak alasan tersebut. Jika peniaga-peniaga sebegini beragama Islam, adakah mereka tidak memahami konsep keberkatan? Menindas pembeli dan pengguna dengan cara sebegini? Malangnya perkara ini tetap berlaku setiap kali pengumuman rasionalisasi subsidi minyak.

Jadi apa yang perlu dibuat untuk mengubah sikap peniaga sebegini? Setakat memberi amaran tiada gunanya kerana ia tidak menggerunkan mereka. Bahkan, penguat kuasa seolah-olah dipermainkan apabila terdapat peniaga dengan beraninya menaikkan harga makanan dan minuman sesuka hati mereka. Apakah langkah jangka masa panjang untuk memastikan perkara ini tidak berulang?

Salah satu cara yang boleh dilaksanakan adalah dengan memupuk budaya etika di kalangan peniaga. Bagaimana modus operandinya? Dengan cara memperkenalkan modul etika perniagaan di kalangan peniaga.

Perkara ini sewajarnya dipertimbangkan oleh pihak kerajaan kerana hanya dengan mendidik elemen etika kepada mereka di samping bertegas dalam menguatkuasakan undang-undang, insya-Allah, tingkah laku para peniaga yang tidak beretika boleh diubah menjadi lebih beretika.

Jika boleh, wujudkan kod etika peniaga dan usahawan agar mereka sentiasa menyedari kepentingan beretika. Sejak akhir-akhir ini pun, syarikat senaraian awam Malaysia amat mementingkan etika.

Malahan, tadbir urus korporat yang diuar-uarkan cukup baik untuk syarikat senaraian awam juga telah mula dipertikaikan kerana tiadanya elemen etika dalam memastikan budaya sihat, adil dan tidak menindas mana-mana pihak.

Tadbir urus korporat hanya sekadar menanda kotak (box-ticking) berdasarkan kod tadbir urus korporat. Ia tidak menggambarkan elemen terpenting dalam berniaga iaitu amanah dan jujur.

Kepentingan etika ini bukan setakat di kalangan usahawan dan tokoh korporat bagi syarikat senaraian awam sahaja tetapi juga buat seluruh peniaga di Malaysia. Jika boleh, diinstitusikan budaya etika di kalangan peniaga.

Walaupun nampak mudah di atas kertas dan sukar untuk dilaksanakan, namun jika ia dilaksanakan secara menyeluruh, nescaya akan berlaku perubahan sikap di kalangan peniaga. Tidak mustahil, dalam tempoh jangka masa panjang, peniaga-peniaga kita akan lebih memikirkan hak pengguna berbanding mengaut keuntungan untuk diri sendiri sahaja.

Budaya tidak baik seperti menindas pengguna dan pembeli perlu diubah secara berhemah. Ini kerana ia sudah sebati dalam dunia perniagaan.

Kalau tidak, mana mungkin berlakunya pelbagai penyelewengan dan gejala rasuah. Ketamakan manusia mengatasi sikap kebertanggungjawaban ke atas masyarakat. Dengan bertingkah laku secara beretika, masyarakat kita akan hidup dengan lebih baik kerana masing-masing mengetahui hak orang lain. Ingatlah, keberkatan dalam berniaga mengatasi kepentingan mengejar kekayaan materialistik.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan,

Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan, Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia.

Perihal marah bukan kepalang apabila harga minyak naik

Posted: 10 Sep 2013 11:04 AM PDT

Oleh Fauziah Arof

MINGGU lalu saya ada menulis betapa perlunya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan sentiasa turun padang memantau harga barangan kerana kemungkinan besar peniaga-peniaga akan menaikkan harga barangan dan makanan sesuka hati ekoran pengumuman kenaikan harga petrol sebanyak 20 sen seliter.

Dan kita pun memang menjangkakan perkara itu pasti berlaku. Sehingga kini kementerian berkenaan telah menerima beberapa aduan berlakunya kenaikan harga di sana sini.

Seorang teman bercerita kepada saya, berkuatkuasa saja kenaikan harga itu pada pukul 12 malam Isnin baru-baru ini, keesokkannya hari Selasa pada pukul 8 pagi di sebuah warung nasi lemak di Pantai Dalam, Kuala Lumpur, seorang mak cik yang biasanya menjual nasi lemak berharga RM2.50 sebungkus, mulai hari itu menaikkannya sebanyak 50 sen.

Apabila ditanya kenapa naik sehingga 50 sen, mak cik itu menjawab: Kan minyak petrol sudah naik malam tadi? Tak tengok berita kah? Barang-barang pun naiklah."

Teman saya itu memberitahu, pelanggan di belakang yang beratur untuk membeli nasi lemak menempelak: Hai, ayam goreng itu goreng dengan minyak petrol ke mak cik?"

Begitulah antara dialog-dialog yang selalu kita dengar daripada mulut seorang peniaga bila harga minyak petrol naik dan begitulah mentaliti sesetengah peniaga kita dalam menghadapi situasi naik harga ini.

Asal dengar saja harga petrol naik, semua barang pun hendak dinaikkan. Yang peliknya, tidak sampai beberapa jam harga petrol baru dikuatkuasakan, dia sudah menaikkan harga makanan dan yang dinaikkan pula melebihi kenaikan harga petrol.

Maka kita pun tidak hairan bila harga teh tarik di sesetengah tempat naik 20 sen juga. Harga chicken chop RM7 dinaikkan RM8, mi goreng yang biasanya RM4 dinaikkan RM4.50 dan buah potong berharga RM1 dinaikkan kepada RM1.50.

Jika benar pengurangan subsidi minyak petrol RON 95 dan diesel sebanyak 20 sen itu dikatakan tidak memberi kesan kepada kos perniagaan, hanya sekitar 0.1 peratus sahaja, kenapa naik sebanyak itu?

Itu cerita peniaga. Pengguna pula sudah tentu dengan keluh kesahnya. Kenaikan 20 sen itu menjadi perbualan di sana sini hingga ke hari ini. Ada yang bertekad untuk menunggang motosikal atau naik pengangkutan awam untuk ke tempat kerja. Ada yang memberi idea yang menarik, mahu bawa basikal di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur ini. Macam-macam cerita boleh didengar dan dibaca terutamanya di laman-laman sosial.

Pun begitu dalam kita bising-bising, merungut mengenai kenaikan harga minyak dan mengadu berasa begitu terbeban dan tersiksa dengan kenaikan sebanyak 20 sen itu, dengan kos sara hidup semakin meningkat, mereka ini jugalah terus menekan minyak kenderaan seperti hendak tercabut pedal minyak tersebut dan menjadikan jalan raya macam litar lumba.

Bila kita memandu dengan kelajuan yang biasa-biasa saja, bunyi hon dan lampu tinggi diberikan, kononnya hendak cepat sangat, entah apa yang hendak dikejarkan tetapi bila tiba di tol dia beratur di belakang juga kerana tidak menggunakan kemudahan Smart Tag atau Touch n Go.

Di mana-mana pun, tidak kira kereta mewah atau kenderaan kecil seperti Perodua Kancil dan Kelisa, apabila harga petrol naik, keadaan macam biasa juga, tidak pun memberikan sedikit rasa kesedaran untuk memandu mengikut kelajuan biasa bagi menjimatkan penggunaan petrol. Lori dan bas masih begitu juga, berlumba-lumba. Mat rempit pun menjalankan kegiatannya di malam minggu macam biasa.

Dan jalan-jalan menghala pusat membeli-belah terutamanya setiap kali hujung minggu pun tetap sesak dan beratur panjang untuk ke tempat letak kereta sama seperti sebelum harga petrol diumumkan naik.

Ada juga antara kita bising minyak petrol naik 20 sen itu menjadikan hidup semakin terhimpit tetapi pada masa sama masih boleh berbelanja besar walaupun gaji tidak banyak mana. Berbelanja besar untuk pakaian, makanan, gajet, hiburan dan macam- macam lagi yang sudah jadi perkara biasa setiap bulan. Mereka ini juga boleh membayar bil telefon bimbit sehingga mencecah ribuan ringgit sebulan. Tetapi itulah, bila minyak petrol naik 20 sen seliter, marahnya bukan kepalang.

Memanglah menjadi hak masing-masing untuk membelanjakan wang gaji setiap bulan, tetapi apabila setiap kali berlakunya kenaikan harga barangan, kita mengeluh, marah dan memaki hamun, sedangkan sebenarnya ia tidak memberi kesan langsung pada cara kita berbelanja. Maknanya naik atau tidak harga petrol sama saja. Jika keadaan inilah takrifan bebanan itu, terbeban sangatkah?

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat