{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Rencana Utama


Solehah, bijaksana, bergaya

Posted:

Solehah, bijaksana, bergaya

Solehah, bijaksana, bergaya

SEBAIK mendengar namanya dipanggil ke atas pentas bagi menyarung mahkota Ratu Muslimah Dunia 2013, gadis berusia 21 tahun itu terpempan lantas memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi atas kemenangan tersebut.

"Syukur kepada Allah yang Maha Besar. Penyertaan saya bukanlah semata-mata kerana pertandingan.

"Kami hanya mencuba untuk menunjukkan kepada dunia bahawa Islam itu agama yang indah," kata Obabiyi Aishah Ajibola ketika mendengar namanya diumumkan sebagai pemenang Ratu Muslimah Dunia 2013 yang berlangsung di Jakarta bulan lalu.

Obabiyi Aishah memperoleh hadiah wang bernilai Rp.25 juta (RM7,063.43) dan pakej pelancongan ke Mekah serta India.

Wanita kulit hitam itu merupakan pelajar jurusan Perancang Bandar dan Wilayah dari Universiti Lagos di Lagos, Nigeria. Beliau menyifatkan penglibatannya dalam pertandingan tersebut sebagai tanggungjawabnya kepada wanita muslim seantero dunia.

Baginya, golongan wanita muda pada hari ini sangat memerlukan figura wanita yang mampu mempamerkan peribadi bercirikan Islam untuk dijadikan teladan. Masyarakat Islam dunia secara umumnya memerlukan ikon yang berperibadi luhur dan bermoral untuk menentang dominasi gaya fesyen Barat yang mereka minati dalam diam.

Sementara menunggu acara kemuncak dimulakan, peserta meredakan debaran dengan menunaikan solat dan membaca al-Quran.

Teknik solekan

Ruang sempit di bilik persalinan tidak menjadi halangan bagi peserta menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim.

Di ruang itu jugalah mereka mencuri masa berkenalan sambil menikmati hidangan makan malam walaupun terpaksa berhimpit-himpit di bilik yang kecil.


OBABIYI dimahkotakan oleh Ratu Muslimah Dunia 2012 yang merupakan warga Indonesia selepas beliau diumumkan sebagai juara Ratu Muslimah Dunia 2013.


Semua peserta turut sempat mempelajari teknik solekan melalui kelas dandanan yang disediakan oleh pihak penganjur. Bagaimanapun, khidmat jurusolek profesional telah digunakan bagi menyediakan peserta pada malam kemuncak pertandingan tersebut.

Pertandingan Ratu Muslimah Dunia 2013 dianjurkan di Balai Sarbini, Jakarta Selatan, Indonesia pada 18 September lalu. Penganjur acara tersebut mewajibkan semua peserta menutup aurat sepenuhnya dan ia disebut-sebut sebagai jawapan Islam terhadap kaedah pertandingan kecantikan yang sewajarnya dianjurkan.

Bekas personaliti dunia penyiaran Indonesia, Eka Shanti nekad untuk mewujudkan Ratu Muslimah Dunia yang dikhaskan bagi golongan wanita beragama Islam selepas beliau dipecat lantaran tidak mahu menanggalkan tudung ketika bersiaran.

"Ratu Muslimah Dunia diwujudkan sebagai pilihan kepada penganjuran pertandingan kecantikan yang lebih sederhana. Acara ini mewajibkan pesertanya untuk memakai hijab dalam kehidupan seharian mereka.

"Peserta dinilai daripada aspek kebolehan mereka membaca ayat suci al-Quran, pandangan tentang Islam dan dunia moden," ujarnya kepada indonesiamedia.com.

Seramai 20 peserta dari enam negara iaitu Indonesia, Malaysia, Brunei, Bangladesh, Nigeria, dan Iran telah disenarai pendek sebagai finalis Ratu Muslimah Dunia 2013.

Tambah Eka, Ratu Muslimah Dunia tidak mengutamakan unsur kecantikan dalam sistem pemarkahan yang diadili oleh juri-juri profesional. Aspek yang ditekankan ialah solehah, bijaksana dan bergaya.

Kecaman

Peserta Ratu Muslimah Dunia 2013 yang berjaya menonjolkan kesederhanaan, memenuhi tuntutan syariat dan menepati tema muslimah mewarnai dunia (Muslim Colors The World) dinobatkan sebagai juara.

Eka turut mendakwa bahawa pihak beliau telah melakukan perbincangan dengan golongan ulama agar pertandingan tersebut benar-benar mematuhi syariat Islam.

Ratu Muslimah Dunia 2013 turut mempertandingkan kedudukan bagi gelaran naib johan, tempat ketiga, video paling berinspirasi, peserta paling digemari, paling berbakat dan qariah terbaik untuk direbut oleh peserta.


PARA peserta Pertandingan Ratu Muslimah Dunia 2013 dalam satu acara raptai sebelum majlis kemuncak.


Sejauh manapun penganjuran acara tersebut dianggap cukup islamik, ia tetap dihujani kecaman daripada rakyat beragama Islam di Indonesia.

Rata-rata mereka berpendapat pertandingan berkenaan sama sahaja seperti mengeksploitasi golongan wanita cuma dengan cara yang lebih halus.

Rakyat Indonesia, Bagus Sajiwo, berkata, hukum terhadap sesebuah pertandingan kecantikan tetap tidak berubah biarpun nama pertandingan itu ditukar dan badan peserta bertutup litup.

Aspek solehah para peserta yang diukur oleh juri turut dipertikaikan rakyat negara tersebut. Mereka mempersoalkan bagaimana seorang juri yang juga manusia biasa memberikan markah kepada tahap akhlak peserta yang hanya boleh dinilai oleh Allah.

Seorang lagi rakyat Indonesia, Caesalphinia Pulcherrima berkata, perbezaan antara kedua-dua pertandingan itu hanya pada pakaian yang digayakan oleh peserta-pesertanya sahaja.

"Zaman sekarang semakin keterlaluan. Indonesia menolak Ratu Cantik Dunia atas alasan ia tidak sesuai dengan adat ketimuran sementara Ratu Muslimah Dunia dibenarkan kerana mematuhi syariat Islam.

"Pada dasarnya, muslimah sejati tidak menjadi bahan tontonan sekali pun mengenakan hijab," komennya pada portal kapanlagi.com.

Dalam pada itu, wakil Pemerhati Hak Asasi Indonesia, Andreas Harsono berkata, sama ada Ratu Cantik Dunia atau Ratu Muslimah Dunia, kedua-duanya merupakan sebuah pertandingan kecantikan. Ia disifatkan sebagai tiada perbezaan antara satu sama lain.

Negara ekstremis

"Kedua-dua pertandingan ini membicarakan soal kecantikan golongan wanita, walaupun Ratu Muslimah Dunia dikatakan berbentuk islamik tetapi ia tetap menonjolkan sisi seksual seorang wanita.

"Justeru, pertandingan sebegini dianggap tidak islamik. Perkara ini jelas mewujudkan diskriminasi ke atas pertandingan yang dianggap bertentangan dengan nilai-nilai Islam," jelas Andreas.

Menurut statistik terkini oleh Bank Dunia, Indonesia atau Republik Indonesia didiami kira-kira 246.9 juta penduduk. Seramai 87 peratus daripadanya merupakan penduduk beragama Islam.

Peratusan tersebut menjadikan jumlah umat Islam di negara Garuda itu mencecah seramai 214.8 juta orang. Jadi, tidak hairanlah apabila negara tersebut amat sensitif dengan hal yang dikhuatiri menggugat kesucian agama Islam.


SEORANG lelaki memegang pelekat pada satu bantahan penganjuran Ratu Cantik Dunia di Jakarta atas alasan ia tidak sesuai dengan adat ketimuran dan agama Islam.


Indonesia juga pernah dilabel sebagai negara ekstremis oleh beberapa pengkritik politik Barat.

Sementara itu, penulis di agensi media Policymic, Anastasia Karklina berkata, selagi tubuh wanita dijadikan objek bagi tujuan komersial, ia tidak lagi dimiliki oleh wanita tersebut.

Karklina merupakan seorang penyokong gerakan feminis yang berasal dari Durham, North Carolina di Amerika Syarikat.

Dalam dunia yang didominasi lelaki, mereka sering meletakkan konsep terhadap ciri-ciri wanita ideal seperti kelakuan dan cara berpakaian bagi seorang wanita. Akhirnya, wanita terus diperguna bagi mengukuhkan status sosial dalam masyarakat.

Kesannya, kanak-kanak akan membesar dengan memikirkan wanita perlu memenuhi syarat-syarat tertentu sepanjang hayat mereka.

"Ratu Muslimah Dunia hanyalah satu set kriteria baharu yang dikejar oleh wanita. Pertandingan ini hanya membunuh keadilan terhadap perbezaan jantina antara lelaki dan wanita," ujar Karklina.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat