{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Apek jangka penalti penentu juara Piala Malaysia

Posted: 30 Oct 2013 09:49 PM PDT

KOTA BAHARU 31 Okt. - Penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat menjangka perlawanan akhir Piala malaysia antara pasukannya dan Pahang akan berakhir dengan sepakan penalti.

Bagaimanapun kata Khairul Fahmi yang lebih dikenali sebagai Apek, beliau bersedia menghadapi kemungkinan itu dengan memantapkan persediaan mental dan fizikal.

"Kita kena bersedia untuk bertarung lebih daripada 90 minit. Saya juga akan memantapkan lagi kemahiran jika perlawanan diheret sehingga ke penentuan sepakan penalti," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Penjaga gol kebangsaan itu berpandangan amat kritikal bagi barisan tengah dan pertahanan Kelantan mengunci pergerakan tiga penyerang Pahang iaitu Mathias Conti, Azamuddin Akil dan R. Gopinathan.

Selain itu beberapa pemain tengah Tok Gajah juga harus diawasi kerana mereka yang mengatur gerak dengan hantaran berbahaya kepada penyerang, katanya.

"Justeru, latihan beberapa hari menjelang perlawanan akhir ini akan kami gunakan dengan sebaik mungkin dan strategi yang telah diatur oleh ketua jurulatih, Bojan Hodak perlu dipatuhi sebaik mungkin," katanya.

Mengulas ketiadaan tonggak utama barisan pertahanan Obinna Nwaneri yang mengumpul dua kad kuning dalam perlawanan sebelum ini, Khairul Fahmi berkata ketiadaan Obinna akan membuatkan pasukan itu lebih bekerja keras.

"Namun saya yakin dengan pengalaman kami beraksi di pentas perlawanan akhir sebelum ini sedikit-sebanyak akan membantu kami mengawal keadaan pada malam itu nanti dan khidmat penyokong juga ditagih untuk memberi sokongan yang tidak berbelah-bahagi," katanya. - BERNAMA

15,000 tiket habis sejam

Posted: 30 Oct 2013 10:58 AM PDT

Oleh ZAZALI JAMIAN, MOHAMAD SHOFI MAT ISA, YATIMIN ABDULLAH dan SUFIAN HADI MOHD. SOJAK
sukan@utusan.com.my

KEADAAN di Stadium Shah Alam, yang akan menjadi venue perlawanan akhir, Ahad ini tidak kurang kecohnya apabila hampir 15,000 penyokong Pahang dan Kelantan hadir untuk membeli tiket, semalam.

SHAH ALAM - Dalam tempoh sejam sahaja, sebanyak 15,000 tiket perlawanan akhir Piala Malaysia antara Pahang dan Kelantan yang dijual di Stadium Shah Alam, semalam, licin.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, kaunter jualan yang dibuka pada jam sekitar pukul 9 pagi itu terpaksa ditutup awal kerana kehabisan tiket, sekali gus menimbulkan tanda tanya kepada hampir 5,000 penyokong tegar skuad Tok Gajah dan The Red Warriors yang hadir.

Malah, situasi yang mencetuskan persoalan itu turut menarik perhatian Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, yang meminta Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) memberi penjelasan berhubung perkara tersebut.

Kata Khairy, beliau mahu tahu sama ada tiket tersebut habis dijual kerana permintaan tinggi dalam kalangan penyokong Pahang dan Kelantan atau atas sebab-sebab lain.

Tambahnya lagi, FAM juga perlu menjelaskan berapa banyak tiket yang diperuntukkan untuk jualan runcit serta pukal.

Ada sebilangan tiket yang dikhaskan untuk jualan pukal kepada sesiapa dan ini akan memberi kesan kepada penjualan runcit, malah FAM perlu memberitahu berada banyak tiket yang dijual untuk pukal dan runcit.

Saya juga nak tahu sama ada FAM sudah laksanakan atau tidak kawalan ketat pada penjualan tiket secara pukal kerana tidak mahu tiket-tiket tersebut akhirnya sampai kepada ulat tiket," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis pembukaan Persidangan Sukan Untuk Semua ASEAN di sini, semalam.

Sementara itu, kekecohan tidak hanya berlaku di Stadium Shah, yang merupakan venue perlawanan akhir Piala Malaysia, Ahad ini, malah ia turut mewarnai Kuantan dan Kota Bharu.

Di Kuantan, pekarangan Stadium Darul Makmur sesak apabila ribuan penyokong Tok Gajah hadir untuk menyambar 30,000 tiket yang dijual sejak jam 10 pagi.

Semua tiket dijual dalam tempoh tiga jam selepas kaunter dibuka dan rata-rata penyokong telah beratur di stadium seawal jam 7 pagi.

Biarpun ada insiden kecil membabitkan ketidakpuasan hati penyokong yang gagal mendapatkan tiket, namun situasi terkawal dengan langkah keselamatan lebih ketat dilakukan oleh pihak berkuasa.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP), Fuzzeimi Ibrahim berkata, sebanyak 30,000 tiket habis dijual selepas sebahagian 12,000 daripadanya diagihkan kepada persatuan bola sepak daerah.

Di Kota Bharu pula, pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV mulai sesak seawal jam 8 pagi apabila lebih 5,000 penyokong The Red Warriors membanjiri stadium sedangkan kaunter tiket hanya mula dibuka pada jam 3 petang.

Malah, difahamkan ada yang sudah datang sejak jam 6 pagi kerana takut tidak dapat memiliki tiket. Sebanyak 10,000 tiket habis terjual dalam tempoh sejam setengah.

Sepanjang proses itu berlangsung, kekecohan hampir berlaku di mana penyokong sering tolak-menolak untuk mendapatkan tiket sehingga menyebabkan ada yang hampir pengsan dan mengalami kecederaan.

Bagaimanapun, tindakan pantas pihak berkuasa yang bertugas berjaya menenangkan keadaan tersebut daripada menjadi lebih buruk.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat