{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Proton Suprima S masuki pasaran Indonesia

Posted: 31 Oct 2013 11:28 AM PDT

(Dari kiri) Mohd. Asri Khayan, Syed Mohd. Hasrin Tengku Hussin, Hisham Othman dan Badrulhisham Mohd. Ghazali pada pelancaran model baharu Suprima S di Jakarta, Indonesia, kelmarin.

JAKARTA 31 Okt. - Indonesia menjadi negara eksport pertama model terbaharu kereta Proton Suprima S iaitu dua bulan selepas kereta yang disifatkan sebagai model terbaik keluaran syarikat kereta nasional berkenaan dipasarkan di Malaysia.

Dengan sasaran penjualan sebanyak 150 unit setahun, Suprima S yang dihasilkan dengan gabungan reka bentuk hatchback yang cukup menawan dan ciri-ciri keselamatan melangkaui harganya diyakini akan menarik perhatian rakyat Indonesia.

Menurut Ketua Pegawai Operasi (Komersial) Proton Holdings Berhad, Hisham Othman, sasaran penjualan model kereta Proton di luar negara merupakan tumpuan utama syarikat berkenaan selain memastikan pasaran domestik berada di landasan yang kukuh.

Sehubungan itu, Indonesia jelas beliau, merupakan negara yang berada dalam senarai keutamaan Proton memandangkan pasangan kereta di negara ini sangat luas.

"Indonesia sangat penting bagi kami untuk memasarkan model terbaru yang kami hasilkan. Buktinya, selepas model Preve dilancarkan di Indonesia pada bulan Jun lalu, kini kami kembali membawa model Suprima S memandangkan kami amat yakin bahawa model terbaru ini menepati cita rasa rakyat Indonesia," kata Hisham pada sidang akhbar selepas pelancaran Suprima S di pusat membeli-belah Gandaria City Mall di sini semalam.

Hadir sama pada majlis pelancaran itu ialah Timbalan Ketua Perwakilan Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia, Syed Mohd. Hasrin Tengku Hussin, Ketua Bahagian Pembangunan Jualan dan Perniagaan Antarabangsa Proton, Badrulhisham Mohd. Ghazali dan Ketua Proton Edar Indonesia, Mohd. Asri Khayan.

Indonesia yang mempunyai kepadatan penduduk seramai lebih 240 juta merupakan pasaran yang paling signifikan untuk Proton menggandakan usaha memperkasakan jenamanya di negara republik ini.

Pada masa ini, Indonesia merupakan pasaran automotif kedua terbesar di rantau ini.

Proton Suprima S merupakan kereta Proton paling moden dan menepati standard piawaian antarabangsa dengan hujung namanya 'S' membawa maksud Sport yang menggambarkan kehebatan prestasi jentera ini.

Belakang Suprima S merupakan bahagian yang paling menonjol dengan rekaan yang cukup sporty dengan kemasan bampar separa hitam, spoiler dan garisan pada badannya mampu membuatkan mata kita melirik ke setiap inci kereta ini.

Bagi pasaran Indonesia, Hisham menjelaskan, tiada sebarang perubahan yang dibuat pada bentuk atau spesifikasi kereta berkenaan kerana Proton berpendapat, tidak perlu dibuat sebarang perbezaan pada model kereta syarikat itu khususnya bagi pasaran negara-negara ASEAN.

Begitu juga dengan harga jualan model Suprima S juga katanya, strategi yang ditetapkan syarikat berkenaan juga memastikan jurang perbezaan harga tidak banyak berubah.

Suprima S yang memasuki pasaran Indonesia serentak dengan pelancarannya semalam dijual pada harga Rupiah 275 juta (RM78,000). - UTUSAN

Suprima S masih menggunakan enjin Campro 1.6 turbo dan sepanjang sesi uji pandu kenderaan ini tiada jurang besar berbanding Preve tetapi pihak Proton telah membuat sedikit talaan pada sistem penyerap hentak bagi menyokong penggunaan rim 17 inci.

Kehebatan kawalannya memang tidak boleh dinafikan berikutan mendapat sentuhan terus daripada jurutera Lotus termasuklah ketika memandu laju, membelok dan memintas.

Kereta segmen C ini turut dipadankan dengan ProTronic Continuous Varible Transmission (CVT) berserta tujuh kelajuan automatik dan pilihan manual menerusi pedal shifter dan di tombol gear apabila ditolak ke sebelah kiri

Variasi Proton baharu ini berjaya memperoleh penarafan lima bintang daripada Australasian New Car Assessment Programme (ANCAP). - UTUSAN

Polo Sedan 2014 untuk pasaran ASEAN

Posted: 31 Oct 2013 11:28 AM PDT

Zeno Kerchbaumer (kiri) bersama Mohd. Khamil Jamil sewaktu pelancaran Polo Sedan di Shah Alam, semalam. - UTUSAN/Mohd. Shaharani Saibi

SHAH ALAM 31 Okt. - Volkswagen Group Malaysia (VGM) merancang memasarkan model kereta terbaharunya, Polo Sedan 2014 versi pemasangan tempatan (CKD) ke pasaran ASEAN selepas dilancarkan secara rasmi di pasaran Malaysia hari ini.

Pengarah Urusannya, Zeno Kerschbaumer berkata, berdasarkan perjanjian kerjasama dengan Kumpulan DRB-Hicom sebelum ini, perkara berkenaan terkandung dalam perancangan jangka panjang.

"Buat masa ini belum ditetapkan bila waktu sesuai untuk mengeksport Polo Sedan ke pasaran ASEAN. Mungkin tidak lama lagi," katanya pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran kereta baharu berkenaan.

Yang turut hadir, Pengarah Urusan DRB-Hicom, Tan Sri Mohd. Kamil Jamil.

Tahun lalu, Polo Sedan versi import sepenuhnya (CBU) telah dilancarkan di pasaran tempatan dengan harga RM99,888 tidak termasuk insurans manakala versi CKD yang boleh ditempah bermula esok pula bernilai RM85,888 tidak termasuk insurans.

Perbezaan harga sebanyak RM14,000 hasil insentif CKD yang ditawarkan kerajaan melalui penggunaan 40 peratus komponen tempatan. Ketika ini VGM mempunyai 15 syarikat pembekal komponen tempatan.

Zeno berkata, Polo Sedan 2014 ini dijangka menjadi model paling laris keluaran Volkswagen di Malaysia sekali gus mengatasi model Passat.

"Setakat sembilan bulan pertama tahun ini, VGM telah menjual 8,856 buah kenderaan, meningkat tujuh peratus berbanding tempoh sama tahun lalu.

"Kami mempunyai sasaran yang tinggi terhadap Polo Sedan dan menjadi faktor peningkatan jualan VGM selepas ini," jelasnya.

Polo Sedan 2014 menawarkan beberapa penambahbaikan berbanding versi CBU antaranya sistem radio RCD 320 pelbagai bahasa, pendingin hawa automatik dengan saluran individu di bahagian belakang, tempat rehat tangan di bahagian tengah dan sambungan hiburan seperti USB, kad SD, iPod, AUX serta Bluetooth.

Pada rekaan luar pula, perubahan dibuat pada bahagian bampar, lampu belakang, lampu hadapan jenis halogen dan tulisan jenama Volkswagen di bahagian kiri bonet.

Dari segi sistem keselamatan pula, Polo Sedan 2014 menawarkan empat beg udara, empat tingkap automatik anti sekat, sistem tindak balas hentakan pintar (ICRS), brek anti kunci (ABS) dan sambungan kerusi kanak-kanak ISOFIX.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat