{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Bilakah Jengka Sentral dibuka?

Posted: 31 Oct 2013 12:06 PM PDT

CICIT PENDEKAR,
Sungai Jempol

Kompleks terminal pengangkutan bersepadu Jengka Sentral mula dibina pada Ogos 2011 tetapi sehingga kini belum dibuka kepada orang ramai.

Saudara Pengarang,

Orang ramai tertanya-tanya bilakah projek pembangunan kompleks terminal pengangkutan bersepadu Jengka Sentral bernilai kira-kira RM10 juta di Bandar Tun Abdul Razak Jengka dibuka kepada orang ramai.

Jengka Sentral yang berbentuk kapal angkasa itu sangat menarik dan orang ramai tidak sabar-sabar menggunakannya khususnya pelajar UiTM dan peminat boling.

Projek pembinaan Jengka Sentral bermula pada 1 Ogos 2011 sepatutnya sudah boleh digunakan bagi meningkatkan kemudahan infrastruktur bandar ini.

Penduduk yakin Jengka Sental itu menjadi mercu tanda kebanggaan warga Jengka sekali gus dapat meningkatkan sokongan terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN).

Penduduk berharap Jengka Sentral dapat dibuka segera untuk kegunaan orang ramai. Sebarang masalah berbangkit seperti isu sewa tapak perniagaan mahal boleh diatasi menerusi perbincangan.

Dalam masa sama, pihak berwajib perlu memastikan peniaga asal di situ diberi keutamaan berniaga di Jengka Sentral dan yang lebih penting ialah peniaga adalah penyokong kerajaan.

Penduduk tidak mahu menyaksikan wujudnya mana-mana peniaga penentang tegar kerajaan yang di mata mereka kerajaan 'tidak berguna langsung' mendapat lot niaga di Jengka Sentral.

Jengka Sentral akan menjadi nadi perhubungan Bandar Tun Abdul Razak Jengka ke bandar besar di negara ini dengan lebih lancar dan menjimatkan masa.

Kesal kerja kontraktor Paip seperti 'melepas batuk di tangga'

Posted: 31 Oct 2013 12:06 PM PDT

Pesara Tentera,
Balok, Kuantan

Saudara Pengarang,
Saya merupakan penduduk di Taman Balok Jaya, Kuantan. Baru-baru ini di hadapan rumah saya berlaku kebocoran paip air dan telah dibaiki oleh Pengurusan Air Pahang Berhad (Paip) Selasa lalu.

Walaupun telah dibaiki, namun apa yang dikesali hasil kerja kontraktor berkenaan seolah-olah seperti 'melepas batuk di tangga'.

Ini menyebabkan paip yang telah dibaiki masih bocor dan tanah kesan dikorek itu menjadi mendap serta berlumpur.

Seterusnya kawasan tersebut menjadi semakin teruk berbanding sebelum ini. Apabila hari hujan air akan bertakung di dalam kawasan tempat dikorek.

Ia juga menyebabkan kawasan itu dipenuhi lumpur sehingga kereta saya terpaksa diletakkan di luar kawasan rumah.

Apa yang menyebabkan saya tidak berpuas hati adalah empat kali saya membuat aduan kepada pihak Paip untuk menyelesaikan masalah ini.

Namun sehingga kini mereka masih tidak datang membaiki. Semalam saya datang ke pejabat mereka di Indera Mahkota untuk memberi tahu mengenai masalah ini.

Tetapi pegawai yang bertugas hanya mengucapkan terima kasih dan tidak menerangkan bagaimana pihaknya akan menyelesaikan masalah.

Justeru, tujuan saya menyuarakan aduan menerusi Rakan Pahang adalah dengan harapan perkara ini dapat diselesaikan segera kerana menyukarkan kehidupan seharian kami sekeluarga.

Jangan biar Sudut Selera di Jengka terbiar

Posted: 31 Oct 2013 12:06 PM PDT

ANAK MATA JENGKAKU
Maran

Sudut Selera di Bandar Tun Abdul Razak Jengka memerlukan perhatian pihak berwajib untuk dibangunkan semula supaya kembali ceria seperti dulu dan tidak terbiar usang begitu sahaja.

Saudara Pengarang,

SUDUT Selera di Bandar Tun Abdul Razak Jengka dulunya menjadi destinasi tumpuan penduduk sekitar Felda Wilayah Jengka untuk menjamu selera dan bersantai bersama rakan-rakan dan keluarga.

Tetapi Sudut Selera yang menjadi ikon dan penyaksi pembangunan Bandar Tun Abdul Razak Jengka kini usang dan tidak dipedulikan sesiapa.

Sungguhpun Sudut Selera terletak di sebuah bukit yang sangat strategik, namun bangunannya terbiar, usang seolah-olah tiada 'tuan' yang menjaganya.

Kini hanya beberapa peniaga yang setia berniaga di situ sekadar untuk menyambung perniagaan mengutip keuntungan tidak seberapa. Ini kerana orang ramai kurang berselera berkunjung ke situ kerana kawasan tersebut tidak ceria.

Apa sudah jadi dengan Sudut Selera bangunan kayu peninggalan Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka ini. Ironis nya ramai yang pernah berniaga di sini sudah berjaya dalam perniagaan masing-masing.

Impak perubahan nama Bandar Pusat Jengka kepada Bandar Jengka dan kini Bandar Tun Abdul Razak Jengka seolah-olah tidak memberi makna langsung kepada Sudut Selera.

Ini kerana kawasan itu terus diabai dan dibiarkan.

Adalah dicadangkan lokasi Sudut Selera ini dibangunkan dengan bangunan baharu yang lebih ceria bercirikan seni bina Melayu.

Dalam hal ini, pihak berwajib perlu berperanan khususnya Majlis Daerah Maran peka dengan kehendak rakyat di akar umbi untuk melihat Sudut Selera menjadi tumpuan orang ramai menjamu selera dengan pelbagai juadah yang menyelerakan.

Apa lagi Bandar Tun Abdul Razak Jengka sudah semakin makmur dan maju yang menjadi tumpuan rakyat dalam dan luar negeri Pahang.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat