{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Kadar baharu cukai MBJB

Posted: 31 Oct 2013 11:28 AM PDT

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 31 Okt. - Bermula 1 Januari tahun depan, Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) akan melaksanakan nilaian dan kadar baharu ke atas semua pegangan bercukai.

Datuk Bandar Johor Bahru, Ismail Karim berkata, kerajaan negeri telah memberi kelulusan tentang perkara tersebut pada 2 Oktober dan diwartakan pada 10 Oktober lalu.

Beliau berkata, senarai nilaian sedia ada adalah berasaskan aras nilaian pada 1995 dan telah 'berusia' 16 tahun.

"Dengan senarai nilaian baharu, rekod-rekod nilai tambah pegangan dapat dikemas kini dan pembayar cukai boleh mendapat gambaran lebih tepat tentang hartanah mereka yang digunakan sebagai asas perkiraan cukai harta yang dibayar mereka.

"MBJB sering menerima rungutan dan bantahan daripada pembayar cukai kerana nilai tambah yang digunakan untuk harta mereka jauh berbeza dengan pasaran semasa," katanya semasa mempengerusikan Mesyuarat Penuh MBJB, di sini hari ini.

Bagi jenis pegangan perumahan dan lain-lain, berlaku penurunan sebanyak 0.01 peratus kepada 0.12 peratus berbanding 0.13 peratus kadar cukai sedia ada, manakala bagi perumahan kos rendah, penurunannya adalah sebanyak 0.02 peratus kepada 0.11 peratus berbanding 0.13 peratus kini.

Bagi perumahan rizab Melayu pula, penurunan kadar cukai adalah sebanyak 0.01 peratus menjadi 0.04 peratus berbanding 0.05 peratus sedia ada, manakala tiada sebarang perubahan bagi jenis pegangan tanah pertanian iaitu 0.07 peratus.

Sementara itu, bagi pegangan perdagangan, kadar cukai baharu adalah sebanyak 0.27 peratus berbanding 0.26 peratus iaitu berlaku kenaikan 0.01 peratus manakala perindustrian pula berlaku kenaikan sebanyak 0.02 peratus menjadi 0.30 peratus sebelum 0.28 peratus sedia ada.

Ismail memberitahu, notis tentang nilaian dan kadar baharu itu dalam proses penghantaran kepada semua pemilik harta dan dijangka sampai selewat-lewatnya 21 November ini.

Beliau berkata, bagi pemilik harta yang tidak berpuas hati atau terkilan terhadap nilaian yang dibuat, maka mereka boleh membuat bantahan secara bertulis kepada MBJB sebelum 2 Disember ini.

Tuah Mohammad Yunos bayar cukai awal

Posted: 31 Oct 2013 11:28 AM PDT

Salehuddin Hassan (dua dari kiri) bersama pemenang hadiah cabutan bertuah pembayar cukai dari kiri, Aminah Ilias yang menerima sebuah motosikal Modenas, Mohammad Yunos Kassim Myssoory memenangi hadiah utama sebuah kereta Perodua MyVi dan Pa'at Taman (kanan) menerima sebuah motosikal Modenas di Skudai, Johor Bahru, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 31 Okt. - Sikap gemar membayar cukai harta awal setiap tahun membawa tuah kepada seorang pekerja swasta syarikat penerbangan apabila diumumkan sebagai pemenang hadiah pertama Program Cabutan Bertuah bagi Pembayar Cukai Harta 2013 sempena Sambutan Ulang Tahun Perbandaran Ke-12, Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT) baru-baru ini.

Kemenangan tersebut membolehkan Mohammad Yunos Kassim Myssoory, 52, yang membayar cukai sebanyak RM597.80 pada 14 Februari lalu untuk sebuah rumah teres berkembar di Taman Perling, di sini yang didudukinya sejak sembilan tahun lalu membawa pulang hadiah kereta Perodua Myvi.

"Sememangnya saya amat terkejut dengan berita kemenangan ini kerana pada awalnya menyangka menerima surat saman. Malah, saya turut curiga apabila didatangi dua individu tidak dikenali yang rupanya adalah kakitangan MPJBT untuk memberitahu berita itu.

"Namun setelah saya fahami dan lihat kepala surat tersebut yang terkandung lambang MJPBT barulah saya percaya.

"Saya anggap mungkin kali ini rezeki menyebelahi saya kerana sepanjang umur ini adalah kali pertama memenangi hadiah cabutan bertuah seperti ini," katanya selepas majlis penyampaian hadiah berkenaan, di sini.

Hadiah utama itu disampaikan oleh Yang Dipertua MPJBT, Salehuddin Hassan.

Mohammad Yunos yang juga bapa kepada dua cahaya mata bersyukur dengan rezeki yang diterima dan bercadang menghadiahkan kereta itu kepada isteri tercinta, Mhherunisa Ghulamdhagir, 49, untuk memudahkannya menguruskan perniagaan kedai makan mereka.

"Dua tahun lalu, saya membeli kereta Proton Pesona. Jadi, saya bercadang hadiahkan Perodua Myvi ini kepada isteri saya. Lagipun sebelum ini saya yang hantar dia ke tempat kerja dan lepas ini mungkin dapat mudahkan kerjanya.

"Saya juga tidak akan menjual hadiah Perodua MyVi ini kerana anggap kereta ini satu kenangan terindah dalam hidup saya. Jadi, saya akan jaga dan gunakannya dengan sebaiknya. Syukur sangat-sangat dan terima kasih kepada MPJBT," katanya.

Hadiah tempat kedua dan ketiga, masing-masing berupa motosikal Modenas bernilai RM5,000 dimenangi pesara, Paat Taman, 72, dari Taman Universiti dan suri rumah Aminah Ilias, 51, dari Pekan Nanas.

Sementara itu, Salehuddin berkata, program berkenaan yang memasuki tahun ketiga penganjurannya menawarkan hadiah keseluruhan berjumlah kira-kira RM250,000 kepada 1,000 pembayar cukai yang bertuah.

JKJR rancang anjur lebih 300 kempen keselamatan

Posted: 31 Oct 2013 11:28 AM PDT

NOORMAZURA Mat Nawi (tengah) dan Razali Basir (kanan) mengedarkan risalah kempen kepada seorang penunggang motosikal dalam Kempen Keselamatan Jalan Raya di Kem PLKN Nasuha dekat Pagoh, Muar, Johor, baru-baru ini.

PAGOH 31 Okt. - Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) negeri merancang mengadakan lebih 300 kempen keselamatan jalan raya tahun depan termasuk di kem-kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) berikutan kes kemalangan maut yang meningkat saban tahun.

Pengarahnya, Noormazura Mat Nawi berkata, kempen tersebut akan diadakan di pejabat dan agensi kerajaan, syarikat berkaitan kerajaan (GLC), sekolah rendah dan menengah, kilang serta syarikat swasta serta kem PLKN di Pagoh, Batu Pahat, Kluang, Muar, Kota Tinggi, Endau dan Mersing.

"Kem-kem tersebut mempunyai tiga sesi kemasukan pelatih dan kita akan buat kempen bagi semua sesi tersebut. Kita sasarkan kem PLKN kerana mereka adalah golongan muda yang produktif dan diharap boleh menjadi duta kempen ini.

"Selain PLKN, kita juga sasarkan lebih banyak penganjuran kempen oleh pihak swasta. Ini bagi memastikan matlamat utama JKJR untuk meningkatkan kesedaran tentang keselamatan di jalan raya berhasil," katanya selepas melancarkan kempen itu di Kem PLKN Nasuha, di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Komandan Kem PLKN Nasuha, Leftenan Kolonel Razali Basir.

Berdasarkan rekod JKJR negeri yang dikeluarkan Julai lalu, sebanyak 1,073 kematian akibat kemalangan jalan raya dicatatkan di negeri itu dengan Batu Pahat mencatat kematian tertinggi iaitu 176 kemalangan maut dan 60 daripadanya adalah penunggang serta pembonceng motosikal berusia 18 hingga 23 tahun.

Noormazura berkata, kempen pada tahun depan turut mendapat kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan pihak pengurusan di lokasi yang terbabit.

Beliau berkata, pada tahun lalu sebanyak 250 kempen berjaya dilaksanakan dengan purata 23 program sebulan terutamanya di pejabat dan agensi kerajaan, sekolah rendah dan menengah, kilang serta syarikat swasta.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat