Kosmo Online - Rencana Utama
Posted by Tanpa Nama
Kosmo Online - Rencana Utama |
Antara karier dan kisah peribadi Posted: Antara karier dan kisah peribadi
BERITA artis sorok pernikahan bukan sesuatu yang baharu dalam industri seni tempatan. Bukan satu dua artis yang cuba menyembunyikan perkahwinan mereka, tetapi cukup ramai. Masing-masing mempunyai alasan yang tersendiri. Acap kali perkahwinan yang cuba disembunyikan itu akhirnya akan terbongkar jua. Terbaharu, peminat dikejutkan dengan berita kononnya pelakon Aeril Zafrel dan Wawa Zainal sah bernikah pada 4 Februari lalu kini. Baik Aeril, mahupun Wawa masing-masing mengunci mulut. Bahkan Aeril menerusi pengurusnya memberitahu dia akan menjawab segala teka-teki itu dalam satu sidang akhbar yang diadakan esok. Sebelum ini aktor Bront Palarae juga menafikan berita pernikahannya pada 31 Ogos lalu walaupun majlis itu turut dihadiri pihak media. Hanya kerana tiada bukti bergambar, Bront dengan cukup lantang menempelak pihak media yang melaporkan hari bahagianya itu. Namun, akhirnya Bront mengaku juga telah bernikah. Alasannya merahsiakan pernikahannya itu kerana privasi dan pernikahan bersifat peribadi. Bront yang masih merahsiakan identiti isterinya itu akan mengadakan majlis resepsi di kampung halamannya di Hatyai, Thailand pada hujung tahun ini. Terdahulu, sejarah industri hiburan sebelum ini menyaksikan pelakon Abby Abadi dan bekas suaminya, Norman Hakim, Rita Rudaini, Siti Shahrizah Saifuddin (Eja) dan penyanyi Ayu Damit turut menyembunyikan pernikahan, tetapi akhirnya terbongkar dan mengaku dengan sendirinya selepas bukti terpampang di depan mata. Biarpun beribu alasan diberikan, tetapi pernikahan wajar dihebahkan untuk mengelak fitnah, bahkan dalam Islam, sunat untuk pasangan pengantin membuat kenduri mengikut kemampuan masing-masing. Rasa bersalah - Rita Rudaini Pelakon jelita, Rita Rudaini yang telah bercerai dengan suaminya, pemain bola sepak Mohamad Aidil Zafuan Abd. Radzak pada 5 September lalu pernah menggemparkan industri hiburan apabila mereka bernikah secara sembunyi di Songkla, Thailand pada Februari 2008. Berita pernikahan itu hanya dihebahkan kepada media apabila Rita disahkan hamil dua bulan. Walaupun sudah sah bercerai dengan suaminya, Rita tidak kisah berkongsi pengalaman yang dilaluinya ketika status pernikahan itu masih lagi rahsia. Menurutnya, dia dan bekas suaminya mengambil keputusan untuk merahsiakan pernikahan itu kerana keluarga suaminya tidak merestui hubungan mereka. Ketika itu, Rita berusia 32 tahun, manakala Aidil berusia 21 tahun. WAWA ZAINAL dan Aeril Zafrel kini masih berteka-teki tentang hubungan mereka. "Ketika itu saya bukan sengaja sorok pernikahan, tetapi untuk menjaga hati banyak pihak dan atas permintaan bekas suami, itulah keputusan yang terpaksa saya lakukan. "Kalau ikutkan tiada sebab dan tidak patut untuk saya sorok berita pernikahan itu kerana kami bernikah secara sah dan halal bukannya bersekedudukan," ujarnya. Luahnya, ketika itu memang sukar dan wujud rasa bersalah bersarang di hatinya apabila terpaksa berbohong dengan orang sekeliling termasuk pihak media tentang status hubungan mereka. "Saya rasa bersalah sangat sebab saya bukannya orang biasa, semua orang kenal saya. Jadi, sayalah orang yang dihentam kiri dan kanan apabila pernikahan ini akhirnya terbongkar," jelasnya. Sambung Rita, pada mulanya, dia sememangnya ingin menghebahkan berita pernikahan itu, tetapi selepas banyak kali menafikan hubungan mereka kepada pihak media dan orang sekeliling, pengakuan yang ingin dilakukan itu menjadi terlalu sukar. "Rasa berat dan susah sangat, tetapi dalam hati memang saya tidak mahu sorok kerana boleh mengundang fitnah. Akhirnya tidak tahu macam mana, ketika semakin dekat tarikh untuk saya beritahu hal sebenar, orang ramai sudah dapat tahu terlebih dahulu," katanya. Waktu itu, dia dan bekas suami masih belum bersedia untuk memberitahu kisah yang sebenar dan terpaksalah mereka berbohong. "Selepas berdolak-dalih dan menafikan, apabila tiba waktu sidang akhbar untuk memberitahu hal yang sebenar, saya rasa sangat malu," katanya. Andai pada masa depan dia bertemu jodoh semula, pengalaman lepas mengajarnya untuk tidak menyembunyikan perkara yang sepatutnya dikongsi dengan semua orang. "Jika ada jodoh selepas ini, saya tidak mahu sorok kerana perkara yang gembira apabila orang dapat tahu, mereka turut mendoakan kebahagiaan kita. Cukuplah sekali, saya tidak mahu ulang perkara yang sama dan mengundang fitnah," kata Rita. Fokus kerjaya bukan kisah peribadi - Eja
Seorang lagi pelakon cantik, Siti Shahrizah Saifuddin atau Eja hanya mendedahkan statusnya sebagai isteri kepada seorang ahli korporat, Mohd. Silahuddin Jamaluddin selepas 10 tahun berkahwin. Berita itu diumumkan pada Julai 2009, ketika Eja sedang hamil anak sulung dan usia kandungan telah mencecah tujuh bulan. Eja yang kini berusia 41 tahun, pernah berkata dalam satu temu bual, sepanjang penglibatannya dalam industri hiburan dia tidak pernah menyorokkan statusnya, bahkan banyak pihak telah tahu status sebenarnya. "Sebelum ini, saya tidak pernah mengiyakan atau menidakkan apabila ada yang bertanya tentang status saya. Ramai yang sudah tahu, cuma malas bertanya perkara itu kepada saya. "Saya menghargai privasi yang diberikan kerana ketika itu fokus saya hanyalah kerjaya sahaja," katanya yang kini sudah mengenakan hijab. Jelasnya, dia juga mengambil keputusan untuk mendedahkan statusnya yang sebenar dan berkongsi wajah suami serta anaknya, Nur Eishal yang kini berusia empat tahun demi masa depan anaknya itu. "Saya juga tidak mahu menyorok lagi kerana semuanya adalah demi masa depan Nur Eishal dan apa yang saya lakukan selama ini pun, itu adalah pendirian saya. "Memang dari dulu lagi sudah saya tegaskan bahawa saya mahu kisah kerjaya saya ditonjolkan berbanding dengan kehidupan peribadi," jawabnya. Elak fitnah, harus dihebahkan - Ustazah Norhafizah Musa Isu tentang sorok pernikahan ini turut diajukan kepada pendakwah Ustazah Norhafizah Musa yang juga pensyarah di Fakulti Tamadun Islam Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Ujarnya, pernikahan merupakan sesuatu yang baik dan apabila ia dirahsiakan secara tidak langsung memberi implikasi negatif terhadap keharmonian rumah tangga yang dibina. "Pernikahan itu harus dihebahkan, jika dalam Islam hukumnya sunat untuk mengadakan majlis kenduri bagi mengeratkan silaturahim dan memberitahu orang sekeliling yang mereka sudah berkahwin bagi mengelak fitnah pada kemudian hari. "Biasanya pernikahan yang disorokkan pasti ada sesuatu yang tidak kena dan penghujungnya tidak akan harmoni. "Harus diingat apabila bernikah, kehidupan bukan sekadar berdua tetapi turut melibatkan masyarakat, perkara yang mudah akan menjadi sukar apabila pernikahan itu disorokkan," katanya. Disoal tentang pasangan artis yang menafikan pernikahan, katanya, itu hak peribadi, bagaimanapun perkara itu tidak sepatutnya berlaku andai pernikahan itu dijalankan berdasarkan syarak yang betul. "Penafian itu bersifat peribadi, tetapi bagi saya mereka yang menafikan tidak memikul tanggungjawab dalam rumah tangga. "Mungkin mereka ada sebab tersendiri seperti menjadi isteri kedua, perkahwinan tidak direstui tetapi sampai bila harus begitu. Pernikahan adalah untuk seumur hidup bukannya untuk tempoh yang singkat," jelasnya. Tambahnya, status sebagai artis menarik banyak pihak untuk mengetahui kisah yang sebenar tetapi masyarakat bukanlah ingin mencampuri urusan rumah tangga mereka. "Bagi saya masyarakat sekadar ingin tahu, benarkah mereka telah berkahwin, itu sahaja. Masyarakat kita tidaklah sampai ingin masuk campur dalam rumah tangga mereka. "Lebih baik berterus-terang kerana pernikahan yang disorok mempunyai banyak implikasi negatif. Lebih tenang dan mudah jika perkara yang baik dihebahkan," katanya. | ||
Posted: Artis Hollywood kahwin sorokOleh HARYATI KARIM
SELAMA bertahun-tahun, setiap tiga bulan sekali Boban Petrovic menaiki kereta api dari Belgrade untuk melawat keluarganya di Montenegro. Perjalanan tersebut seringkali menimbulkan ketakutan kepadanya kerana bimbang keselamatannya. "Saya selalunya minum segelas atau dua gelas wain sehingga mabuk sekali gus tertidur sepanjang perjalanan," kata penggaya rambut, Petrovic, 37. Perjalanan sejauh 475 kilometer antara ibu negara Serbia dan pelabuhan Bar di selatan Montenegro kadangkala mengambil masa sehingga 16 jam. Melalui kawasan desa yang indah, kedua-dua gerabak penumpang dan pengangkut melintasi berdozen-dozen terowong yang membelah gunung-ganang batu kapur serta melintasi jambatan-jambatan panjang merentangi gaung dalam di Serbia dan Montenegro. Perjalanan itu pernah menjadi kebanggaan komunis Yugoslavia apabila rel Belgrade-Bar siap dibina pada tahun 1976 sekali gus mempunyai kereta api yang berkelajuan 120 kilometer per jam (km/j). Gerabak uzur Kini, kereta api yang melaluinya di sesetengah bahagian hanya dapat bergerak satu per 10 daripada kelajuan asal. Infrastruktur dan gerabak yang uzur membuatkan penumpang tidak yakin menggunakan perkhidmatan tersebut. Pada tahun 2006, sebuah gerabak penumpang tergelincir dan terjunam ke dalam ngarai di luar ibu negara Montenegro, Podgorica ketika kereta api keluar dari sebuah terowong. Kecelakaan itu membunuh 47 orang dan mencederakan hampir 200 orang. Sejak perpecahan Yugoslavia pada tahun 1990-an, kebanyakan rel tidak diselenggara dengan baik oleh negara-negara yang muncul daripada persekutuan komunis. "Hanya keadaan rel di Croatia yang agak baik berbanding lain, rangkaian jalan rel dibiarkan dan keadaanya sangat teruk," kata Timbalan Menteri Pengangkutan Serbia, Dejan Lasica. Di Serbia, hampir 30 kilometer rel kereta api telah dibaik pulih pada kekerapan dua kali setahun sejak dua dekad lalu berbanding 190 kilometer yang patut diberi perhatian. Halaju purata sekarang ialah 42 km/j.
"Pemenang Tour De France 2013 mengayuh pada halaju purata yang lebih tinggi daripada kereta api kami," kata Petrovic. Namun, sepanjang 400 kilometer trek rel bersamaan 10 peratus rangkaian di Serbia, kelajuan maksimum yang dibenarkan hanya pada 10 km/j. Malah, di Croatia yang paling banyak melabur bagi kerja-kerja pemulihan rel pula mempunyai halaju purata gerabak penumpang pada 46 km/j manakala 21 km/j untuk gerabak pengangkut. Pada tahun 2011, sebanyak 12 juta tan barangan dibawa menggunakan tren, hanya satu pertiga daripada jumlah yang pernah dibawa pada tahun 1990. Di Bosnia, 13 juta penumpang pernah bergerak menggunakan kereta api setiap tahun sebelum perang berbanding hari ini, hanya 800,000 orang. Tambang mahal Selain keadaan trek yang sangat teruk, kereta api di seluruh rantau itu rata-rata sudah menjangkau usia tiga dekad. Prosedur yang rumit di sempadan antara negara republik itu juga menambah masa perjalanan menggunakan rel seperti kereta api yang menghubungkan Belgrade dan ibu negara Bosnia, Sarajevo. Ketika tahun 1980-an, perjalanan hanya memakan masa lima jam dalam gerabak yang selesa berserta pramugari dan terkenal dalam kalangan peluncur-peluncur salji dan anak muda yang mahukan hiburan di ibu negara Bosnia. Selepas ditutup selama 19 tahun ia dibuka semula pada tahun 2009, tetapi keadaan gerabak yang digunakan sebelum perang itu terlalu usang. Ia memerlukan hampir 10 jam untuk sampai ke destinasi, merentasi tiga sempadan antarabangsa. Ia ditutup tiga tahun lalu selepas kekurangan penumpang. Para penumpang tidak sanggup membayar tambang pada harga 31 euro (RM136.82), sedangkan mereka boleh menaiki bas dengan tambang sebanyak 10 euro (RM44.13) sahaja yang lebih lebih selesa dan cepat. – AFP | ||
Posted: Survival kereta api di BalkanSUASANA lengang di stesen kereta api Belgrade jelas kelihatan dengan hanya sedikit penumpang menaiki kereta api. SELAMA bertahun-tahun, setiap tiga bulan sekali Boban Petrovic menaiki kereta api dari Belgrade untuk melawat keluarganya di Montenegro. Perjalanan tersebut seringkali menimbulkan ketakutan kepadanya kerana bimbang keselamatannya. "Saya selalunya minum segelas atau dua gelas wain sehingga mabuk sekali gus tertidur sepanjang perjalanan," kata penggaya rambut, Petrovic, 37. Perjalanan sejauh 475 kilometer antara ibu negara Serbia dan pelabuhan Bar di selatan Montenegro kadangkala mengambil masa sehingga 16 jam. Melalui kawasan desa yang indah, kedua-dua gerabak penumpang dan pengangkut melintasi berdozen-dozen terowong yang membelah gunung-ganang batu kapur serta melintasi jambatan-jambatan panjang merentangi gaung dalam di Serbia dan Montenegro. Perjalanan itu pernah menjadi kebanggaan komunis Yugoslavia apabila rel Belgrade-Bar siap dibina pada tahun 1976 sekali gus mempunyai kereta api yang berkelajuan 120 kilometer per jam (km/j). Gerabak uzur SALAH seorang penumpang menunggu kedatangan kereta api di depan kaunter tiket di stesen kereta api Belgrade yang sudah usang. Kini, kereta api yang melaluinya di sesetengah bahagian hanya dapat bergerak satu per 10 daripada kelajuan asal. Infrastruktur dan gerabak yang uzur membuatkan penumpang tidak yakin menggunakan perkhidmatan tersebut. Pada tahun 2006, sebuah gerabak penumpang tergelincir dan terjunam ke dalam ngarai di luar ibu negara Montenegro, Podgorica ketika kereta api keluar dari sebuah terowong. Kecelakaan itu membunuh 47 orang dan mencederakan hampir 200 orang. Sejak perpecahan Yugoslavia pada tahun 1990-an, kebanyakan rel tidak diselenggara dengan baik oleh negara-negara yang muncul daripada persekutuan komunis. "Hanya keadaan rel di Croatia yang agak baik berbanding lain, rangkaian jalan rel dibiarkan dan keadaanya sangat teruk," kata Timbalan Menteri Pengangkutan Serbia, Dejan Lasica. Di Serbia, hampir 30 kilometer rel kereta api telah dibaik pulih pada kekerapan dua kali setahun sejak dua dekad lalu berbanding 190 kilometer yang patut diberi perhatian. Halaju purata sekarang ialah 42 km/j. GERABAK usang kereta api dan pergerakan yang lambat menyebabkan ia semakin dilupakan oleh orang ramai. "Pemenang Tour De France 2013 mengayuh pada halaju purata yang lebih tinggi daripada kereta api kami," kata Petrovic. Namun, sepanjang 400 kilometer trek rel bersamaan 10 peratus rangkaian di Serbia, kelajuan maksimum yang dibenarkan hanya pada 10 km/j. Malah, di Croatia yang paling banyak melabur bagi kerja-kerja pemulihan rel pula mempunyai halaju purata gerabak penumpang pada 46 km/j manakala 21 km/j untuk gerabak pengangkut. Pada tahun 2011, sebanyak 12 juta tan barangan dibawa menggunakan tren, hanya satu pertiga daripada jumlah yang pernah dibawa pada tahun 1990. Di Bosnia, 13 juta penumpang pernah bergerak menggunakan kereta api setiap tahun sebelum perang berbanding hari ini, hanya 800,000 orang. Tambang mahal Selain keadaan trek yang sangat teruk, kereta api di seluruh rantau itu rata-rata sudah menjangkau usia tiga dekad. Prosedur yang rumit di sempadan antara negara republik itu juga menambah masa perjalanan menggunakan rel seperti kereta api yang menghubungkan Belgrade dan ibu negara Bosnia, Sarajevo. Ketika tahun 1980-an, perjalanan hanya memakan masa lima jam dalam gerabak yang selesa berserta pramugari dan terkenal dalam kalangan peluncur-peluncur salji dan anak muda yang mahukan hiburan di ibu negara Bosnia. Selepas ditutup selama 19 tahun ia dibuka semula pada tahun 2009, tetapi keadaan gerabak yang digunakan sebelum perang itu terlalu usang. Ia memerlukan hampir 10 jam untuk sampai ke destinasi, merentasi tiga sempadan antarabangsa. Ia ditutup tiga tahun lalu selepas kekurangan penumpang. Para penumpang tidak sanggup membayar tambang pada harga 31 euro (RM136.82), sedangkan mereka boleh menaiki bas dengan tambang sebanyak 10 euro (RM44.13) sahaja yang lebih lebih selesa dan cepat. - AFP |
You are subscribed to email updates from Kosmo Online - Rencana Utama To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |