{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


272 saman dikeluarkan, tiga penunggang motosikal ditahan

Posted: 07 Oct 2013 12:12 PM PDT

Oleh SYAH HAIRIZAL KAMALUL ARIFIN
utusanktn@gmail.com

KUANTAN 7 Okt. - Sebanyak 272 saman dikeluarkan dan tiga penunggang motosikal ditahan dalam operasi menggempur kegiatan lumba haram di tiga lokasi berasingan di Bandar Tun Abdul Razak Jengka, dekat Maran semalam.

Operasi melibatkan pegawai dan anggota Cawangan Trafik, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik dan Jabatan Siasatan Jenayah dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri itu dibuat hasil daripada aduan orang ramai.

Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, siasatan mendapati kegiatan lumba haram itu sering diadakan pada malam minggu dan cuti umum bermula pukul 11 malam hingga 1 pagi dengan memilih dua stesen minyak di lokasi berhampiran sebagai tempat berkumpul.

Tambahnya, tiga lokasi dipilih untuk mengadakan operasi tersebut iaitu di Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus cawangan Jengka, hadapan Hospital Jengka dan hadapan Dewan Balora Mastika.

"Tiga mat rempit berusia 21 hingga 25 tahun ditahan selepas dikesan berlumba di salah satu lokasi yang di gempur. Daripada saman yang dikeluarkan, 186 membabitkan motosikal, 84 kereta dan dua melibatkan lain-lain kenderaan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Sharifuddin berkata, antara kesalahan lain dikenakan saman ialah penunggang tidak memakai topi keledar, menunggang tanpa lesen memandu dan menggunakan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi.

"Kita juga menahan seorang penunggang kerana menunggang motosikal yang dilaporkan dicuri di Klang, Selangor," ujarnya.

Menurut beliau, cawangan narkotik melakukan saringan awal air kencing terhadap 11 orang bagaimanapun hanya seorang dikesan positif dadah.

Tegasnya, operasi seumpama itu akan diteruskan bagi membendung kegiatan merempit yang menjadi antara penyumbang kes kemalangan maut di negeri ini.

PPDNKK Jerantut rampas 680 liter diesel

Posted: 07 Oct 2013 12:12 PM PDT

CHE Hanafi Mamat (kanan) dan seorang penguat kuasa KPDNKK Jerantut memeriksa empat tong dram diesel subsidi seberat 680 liter di atas sebuah lori yang dirampas di kawasan industri bandar Jerantut, Pahang, baru-baru ini.

JERANTUT 7 Okt. - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) cawangan Jerantut merampas 680 liter diesel subsidi bernilai RM1,360 setelah menahan sebuah lori di persimpangan masuk Kawasan Industri Jerantut di sini kelmarin.

Ketuanya, Che Hanafi Mamat berkata, ketika ditahan pukul 2.45 petang, lori terbabit yang membawa empat buah tong dram berisi bahan api itu baru hendak memasuki kawasan industri berkenaan.

"Kesemua tong dram itu diletakkan dalam keadaan terbalik untuk mengaburi mata pihak berkuasa. Siasatan awal percaya diesel itu dibeli dari sebuah stesen minyak di bandar ini untuk dijual kepada pihak industri di situ dengan harga lebih tinggi.

"Sepatutnya pihak industri dan pembalakan yang menggunakan mesin dan kenderaan boleh membeli diesel dengan kadar tertentu menerusi permit yang dikeluarkan dan bukan melalui cara haram daripada pihak lain," katanya.

Che Hanafi berkata, PPDNKK kini menjalankan siasatan terhadap stesen minyak yang disyaki bersubahat menjual bahan bakar itu melebihi 20 liter kepada pihak terlibat sejak awal tahun ini.

"Kejayaan itu merupakan kali kedua selepas operasi pertama membabitkan rampasan 200 liter dalam satu serbuan di Lipis pada Mac lalu," ujarnya.

Kata beliau, kes itu disiasat di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Bekalan 1961 yang jika sabit kesalahan, syarikat boleh dikompaun RM250,000 bagi kedua-dua kesalahan, sementara individu pula, denda RM100,000 dan penjara selama dua tahun.

Tapis maklumat menerusi media sosial

Posted: 07 Oct 2013 12:12 PM PDT

KUANTAN 7 Okt. - Golongan muda perlu menapis sesuatu perkara dengan lebih berkesan kerana mereka terdedah dengan pelbagai maklumat menerusi laman sosial berbanding media arus perdana.

Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional, Datuk Azman Amin berkata, media arus perdana kini tidak lagi diiktiraf sebagai saluran perdana oleh golongan itu, tetapi masih menjadi saluran maklumat utama kepada golongan lama.

"Bagi anak-anak muda yang berumur kurang daripada 30 tahun, mereka tidak lagi menonton berita melalui saluran TV1, TV3 dan akhbar-akhbar arus perdana.

"Sebaliknya lebih gemar menggunakan media sosial seperti blog dan Facebook dan membuatkan mereka lebih mempercayai saluran berkenaan walaupun berita di dalamnya sebahagian besar adalah tidak benar," katanya ketika berucap dalam program Semarak Patriotisme 1Malaysia di sini kelmarin.

Katanya, sikap tersebut akan mewujudkan pertembungan pendapat terutama masyarakat bandar yang mempunyai pandangan berbeza.

"Sebagai contoh, apabila meraikan sambutan 56 tahun Hari kemerdekaan negara dan 50 tahun Hari Malaysia, kita meminta semua masyarakat mengibarkan Jalur Gemilang tetapi terdapat segelintir masyarakat memasang bendera lain yang diberi nama Sang Saka Malaya," ujarnya.

Selain itu, katanya, berdasarkan kajian dibuat oleh jabatannya menunjukkan terdapat golongan bersuara lantang dengan memberi pandangan bertentangan yang kononnya dilakukan demi demokrasi.

Tambahnya, mereka seolah-olah memperjuangkan hak asasi melalui kumpulan kecil sedangkan majoriti lain juga mempunyai hak asasi yang didokong bersama.

"Ada pihak terlupa untuk bersyukur apabila meminta lebih daripada apa yang telah diperoleh selama ini," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat