{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Harimau Muda perkuat mental

Posted:

Harimau Muda perkuat mental

Harimau Muda perkuat mental

SKUAD Harimau Muda A dalam misi memburu pingat emas ketiga berturut-turut pada temasya Sukan SEA di Myanmar bulan depan.


SKUAD Harimau Muda A akan menghadiri sesi motivasi selama empat hari bermula 27 November ini di Johor Bahru, Johor sebelum ke Myanmar dalam misi mempertahan pingat emas acara bola sepak Sukan SEA.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin berkata, sepanjang berada di Johor, skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee itu bakal menjalani sesi kaunseling bersama pakar motivasi selain mengadakan perlawanan persahabatan.

"Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PNBJ) bersetuju mengadakan perlawanan persahabatan dengan skuad Harimau Muda A, namun saya tidak pasti sama ada pasukan Johor Darul Takzim I atau II yang akan dihadapi mereka pada 29 November ini.

"Kita bersetuju menghantar skuad berkenaan untuk sesi motivasi berkenaan selepas mengadakan perbincangan bersama Kim Swee," katanya.

Hamidin berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas sidang akhbar pengumuman Kejohanan Bola Sepak Juara Sekolah 100PLUS Piala Super Bawah 17 tahun peringkat kebangsaan 2013 di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Skuad Bawah 23 tahun negara itu juga bakal diuji oleh kelab Divisyen Tiga Jepun, FC Ryukyu pada aksi persahabatan di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya pada 4 Disember sebelum bertolak ke Myanmar tiga hari kemudian.

Dalam pada itu, Hamidin menegaskan, FAM sentiasa bekerjasama rapat dengan Institut Sukan Negara (ISN) bagi memantau kecederaan yang kerap melanda pemain Harimau Muda A.

"Kita sentiasa mengadakan perbincangan bersama (Ketua Pegawai Eksekutif) ISN, Datuk Dr. Ramlan Abdul Aziz mengenai perkara ini (kecederaan pemain).

"Bagi saya, kecederaan yang melanda pemain skuad berkenaan adalah di luar jangkaan dan saya difahamkan, beberapa pegawai ISN akan berada di Myanmar nanti bukan sahaja untuk memantau pasukan bola sepak kita tetapi juga sukan-sukan lain," katanya.

Dalam pada itu, Kejohanan Bola Sepak Juara Sekolah 100PLUS Piala Super Bawah 17 tahun dijadual berlangsung di Stadium Mini Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mutiara Impian, Pulau Pinang dari 23 hingga 28 November ini.

Antara pasukan yang sah menyertai kejohanan anjuran 100PLUS dengan kerjasama Kementerian Pendidikan itu ialah SM Sains Tuanku Syed Putra (Perlis), SMK Mergong (Kedah), SMK Penang Free (Pulau Pinang), SMK Anderson (Perak) dan SMK Tinggi Kajang (Selangor).

Turut serta ialah SMK Seri Permaisuri (Kuala Lumpur), SMK Dato' Sedia Raja (Negeri Sembilan), SMK Bukit Rambai (Melaka), SMK Dato' Bentara Dalam (Johor), SMK Sultan Abu Bakar (Pahang), SMK Sultan Sulaiman (Terengganu), SMK Kg. Chengal (Kelantan) dan SMK Gedung (Sarawak).

Nasib Raja cetus tanda tanya

Posted:

Nasib Raja cetus tanda tanya

Nasib Raja cetus tanda tanya

Oleh MOHD. TURMADZI MADUN, AHMAD FAZLI MOHD. YADI dan MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
sukan@kosmo.com.my

PENJAGA gol Qatar, Saad Al Sheeb berjaya menyelamatkan percubaan penyerang Harimau Malaya, Amri Yahyah.


KEDUDUKAN Datuk K. Rajagobal sebagai ketua jurulatih Harimau Malaya kini terletak di tangan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Kekalahan 0-1 kepada Qatar pada aksi Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Stadium Shah Alam malam tadi seolah-olah menjadi tugas terakhir Rajagobal.

Ini kerana, pintu buat Harimau Malaya untuk beraksi pada pusingan akhir Piala Asia 2015 di Australia semakin tertutup rapat.

Selepas mengharungi lima perlawanan, anak-anak buah Rajagobal sekadar menduduki tangga ketiga di belakang Bahrain dan Qatar apabila mengutip empat mata.

Keputusan itu menyaksikan Rajagobal makin terdesak menepati Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) yang ditetapkan FAM iaitu Harimau Malaya melepasi kelayakan Piala Asia 2015.

Bagaimanapun, beliau tetap tenang menghadapi 'gelora' yang bakal menimpanya apabila kontrak tamat pada 31 Disember depan.

"Kontrak saya habis (tamat) pada 31 Disember depan. Buat masa ini, masih belum ada perbincangan (dengan pihak pengurusan FAM) dan saya harus bersikap profesional.

"Saya masih ada tugas (perlawanan terakhir Kumpulan D menentang Yemen pada 5 Mac 2014) dan jika boleh, saya mahu menyelesaikan tugas itu (sebelum melepaskan jawatan).

"Selepas aksi tersebut, saya akan terima apa jua keputusan (FAM)," kata Rajagobal pada sidang akhbar selepas tamat perlawanan semalam.

Sementara itu, jurulatih Qatar, Fahad Abdulla Al Zarraa mengakui skuad kendaliannya berhak menang ke atas Harimau Malaya.

Jelasnya, taktik bertahan menjadi kunci kemenangan skuad kendaliannya, sekali gus menyaksikan peluang mereka untuk beraksi ke pentas Piala Asia 2015 semakin cerah.

"Saya fikir perlawanan malam ini (semalam) lebih terbuka. Mereka (Harimau Malaya) menampil corak menyerang sebaik permainan dimulakan.

"Namun, kami berjaya memberikan fokus dengan tidak melakukan kesilapan mudah begitu ketara. Pada aksi separuh masa kedua, kami berjaya menembusi gawang mereka.

"Saya sudah jangka perlawanan ini bakal sengit. Oleh sebab itu, kami bermain dengan lebih berhati-hati tetapi hasilnya, Qatar memperoleh kemenangan bermakna," katanya.

Atlet diminta jaga makan

Posted:

Atlet diminta jaga makan

Atlet diminta jaga makan


ZOLKPLES mempengerusikan mesyuarat berkenaan pemakanan kontinjen Malaysia pada Sukan SEA 2013 di Bukit Jalil semalam.


ATLET negara perlu peka terhadap kandungan makanan yang diambil agar tidak menjejaskan prestasi dan peluang mereka beraksi pada Sukan SEA di Myanmar bulan depan.

Ketika memberi peringatan tersebut, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong berkata, ada antara makanan yang diambil mereka mungkin mengandungi bahan terlarang.

"Saya ingatkan atlet agar mengambil perhatian yang serius (berhubung pengambilan makanan)," katanya kepada pemberita di Bukit Jalil semalam.

Zolkples turut mengingatkan atlet negara agar berhati-hati ketika membeli makanan di Myanmar yang tidak diketahui kesannya terhadap prestasi mereka.

Justeru, bagi memastikan atlet mengambil makanan yang seimbang dan bebas daripada bahan terlarang, beliau berkata, MSN turut membawa pegawai mereka ke Myanmar.

Dalam pada itu, Zolkples berkata, buat pertama kali, MSN akan memperluas penyediaan perkhidmatan makanan kepada media Malaysia yang membuat liputan pada temasya tersebut.

Beliau berkata, langkah MSN menyediakan perkhidmatan tersebut berikutan kesukaran untuk mendapatkan makanan halal di negara berkenaan, di samping memberi keselesaan kepada petugas media membuat liputan temasya itu.

Sebelum ini, katanya perkhidmatan yang serupa disediakan semasa Sukan SEA 2007 di Korat, Thailand dan Sukan SEA 2009 di Laos, namun hanya untuk pegawai MSN.

"Berikutan banyak permintaan daripada majlis sukan negeri-negeri, persatuan sukan kebangsaan, kita juga bersetuju menyediakan perkhidmatan ini kepada media.

"Bayaran yang dikenakan berpatutan kerana kita bukan mengaut keuntungan. Setiap petugas media dikenakan bayaran RM40 sehari untuk makanan tengah hari dan malam, dengan citarasa makanan Malaysia," jelasnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat