{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


Kadar pengangguran pada September kekal 3.1 peratus

Posted: 21 Nov 2013 02:00 AM PST

KUALA LUMPUR 21 Nov. - Kadar pengangguran di negara ini kekal pada 3.1 peratus pada September, turun daripada 3.2 peratus pada September 2012, demikian menurut Jabatan Perangkaan.

Peningkatan jumlah penganggur sebanyak 1.4 peratus kepada 443,200 orang dan orang yang bekerja sebanyak 1.0 peratus kepada 13.8 juta orang berbanding Julai, menyebabkan kadar pekerjaan tidak berubah.

Peningkatan penduduk yang bekerja didorong oleh sektor perkhidmatan dan sektor pembuatan, katanya dalam satu kenyataan.

Berbanding September tahun lepas, bilangan orang yang menganggur juga meningkat sebanyak 7.1 mata peratusan daripada 413,900 orang, tetapi pelarasan bermusim kadar pengangguran susut daripada 3.2 peratus pada Ogos kepada 3.1 peratus pada September, kata jabatan itu.

Sementara itu, kadar penyertaan tenaga buruh pada September meningkat kepada 69.6 peratus daripada 69.1 peratus pada bulan sebelumnya.

Kenaikan berkenaan disebabkan oleh peningkatan dalam jumlah orang dalam pasaran tenaga buruh dengan 132,700 atau 0.9 peratus hingga 14.25 juta orang dan pengurangan 111,800 orang atau 1.8 peratus kepada 6.21 juta orang di luar tenaga buruh, kata jabatan itu.- BERNAMA

DBKL pastikan kadar baharu cukai pintu tidak membebankan

Posted: 21 Nov 2013 01:58 AM PST

KUALA LUMPUR 21 Nov. - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan memastikan kadar baharu cukai pintu yang akan dikenakan tidak akan membebankan mana-mana pihak.

Perkara ini ditegaskan sendiri oleh Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dalam sidang media selepas mesyuarat bersama Ahli-ahli Parlimen Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

"Sebagai sebuah kerajaan yang prihatin ke atas kesejahteraan rakyat, pihak saya dan DBKL akan memastikan cukai pintu yang baharu ini tidak membebankan mana-mana pihak, tetapi rakyat perlu faham kenaikan ini adalah untuk kebaikan semua pihak," katanya. BERNAMA

Pengikut Tuhan Harun serah diri di Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan

Posted: 21 Nov 2013 01:03 AM PST

KUANTAN 21 Nov. - Seorang pengikut kumpulan ajaran sesat Tuhan Harun" Mohd Nizam Mohd Salleh, 43, tampil menyerah diri di Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini.

Pada 15 November lepas, mahkamah mengeluarkan waran tangkap ke atasnya kerana gagal hadir perbicaraan kes menyimpan dan memiliki dokumen yang bercanggah dengan hukum syarak.

Hakim Syarie Mohd. Azahari Abdul Rahman menetapkan 16 Januari tahun depan untuk sebutan semula kes tersebut di dalam kamarnya. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat