{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


MyNEF bantu ketengah syarikat animasi bumiputera

Posted: 22 Nov 2013 02:34 AM PST

Oleh MOHD. HAZLI HASSAN

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Yayasan Usahawan Baru (MyNEF) memberi komitmen untuk mempromosikan syarikat animasi bumiputera sehingga ke peringkat global.

Pengarah Eksekutif MyNEF, Ritakamal Sadiman berkata, untuk itu, pihaknya akan mengadakan satu festival untuk mengumpul syarikat-syarikat animasi tempatan di bawah satu bumbung dalam usaha mempromosi produk mereka.

"Festival Malaysian Toon 2013 ini dilihat mampu memberi pendedahan kepada syarikat animasi bumiputera kepada industri yang kini sukar dibolosi mereka.

"Malah, selain festival ini, MyNEF juga akan jadi pemudah cara kepada syarikat-syarikat bumiputera ini untuk membolehkan mereka menjual produk-produk mereka ke peringkat yang lebih tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis penamaan rakan penaja di Talent Lounge Menara Mustapha Kamal, Pusat Perdagangan PJ di sini hari ini.

Akhbar Utusan Malaysia merupakan media rasmi bagi festival yang kali pertama diadakan bagi mengumpulkan semua animator bumiputera dalam satu program.

Mengulas lanjut, Ritakamal berkata, platform yang MyNEF sediakan itu diharap dapat mengetengahkan syarikat animasi bumiputera yang belum lagi dikenali dalam mempromosikan produk-produk mereka.

"Malah, melalui anak syarikat kami, Nuovo, kami juga membawa produk-produk syarikat animasi bumiputera ini ke peringkat global dengan membawa mereka ke pameran antarabangsa.

"Selain itu, kita juga akan mengumpul produk-produk mereka ini untuk membolehkan kita menjual animasi mereka kepada stesen penyiaran tempatan yang dilihat hanya mempromosikan syarikat animasi yang sudah terkenal.

"Proses ini merupakan proses berterusan dan diharap dengan usaha kita ini, syarikat animasi bumiputera mampu berdaya saing di peringkat yang lebih tinggi.

"Kami juga mahu melihat lebih banyak animasi hasil tangan rakyat negara ini khususnya bumiputera ditayangkan di saluran penyiaran global," katanya.

Mengulas mengenai Festival Malaysian Toon 2013 ini, Ritakamal turut berkata, setakat ini, mereka sudah mendapat komitmen daripada 10 syarikat animasi bumiputera untuk memaparkan produk-produk mereka sepanjang festival itu berlangsung.

"Platform yang kami sediakan ini diharap dapat memberi pendedahan terbaik buat syarikat animasi bumiputera untuk menjelajah lebih jauh dengan produk mereka," katanya.

Festival ini kata Ritakamal, akan menjelajah seluruh Malaysia selepas ini bagi membolehkan lebih banyak syarikat animasi Bumiputera di lain-lain negeri menyertainya.

Mereka yang ingin menyertai Festival Malaysian Toon 2013 ini boleh menghubungi MyNEF di 03-77222706 dan melawat laman web MyNEF untuk maklumat lanjut. - UTUSAN ONLINE

Komited sediakan kemudahan bantu bangun usahawan - PM

Posted: 22 Nov 2013 01:26 AM PST

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Kerajaan sentiasa komited menyediakan pelbagai kemudahan serta inisiatif untuk membantu pembangunan usahawan dan membasmi kemiskinan tanpa mengira bangsa.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sebagai seorang pemimpin, beliau mempunyai tanggungjawab untuk memastikan pembangunan usahawan dan inisiatif basmi kemiskinan bersifat menyeluruh untuk semua.

"Saya difahamkan, lebih 12,000 usahawan kaum India telah pun menerima pinjaman daripada Tekun (Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga), bernilai RM153.9 juta, untuk dimanfaatkan dalam usaha pembangunan usahawan, setakat Oktober tahun ini," kata Najib dalam entri terbaru laman sosial Facebook beliau hari ini.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, selain bantuan Tekun, sebanyak 7,714 orang menerima pinjaman Amanah Ikhtiar Malaysia dengan jumlah keseluruhan RM47.5 juta bagi tempoh sama.

"Kerajaan sentiasa prihatin kepada masyarakat India di negara ini dengan menyediakan pelbagai kemudahan serta inisiatif untuk membantu mereka terutama golongan miskin," katanya. - BERNAMA

Audit: Ambil pengajaran 39 penjawat awam berdepan tindakan

Posted: 22 Nov 2013 12:28 AM PST

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Para penjawat awam perlu mengambil pengajaran daripada tindakan yang bakal dikenakan terhadap mereka yang didapati bertanggungjawab terhadap ketidakaturan yang didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2012.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, peraturan yang telah ditetapkan tidak boleh dipandang ringan.

"Walaupun kita hendak cepat tapi kita perlu ikut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan," katanya kepada pemberita di sini Jumaat selepas menghadiri program Semarakkan Transformasi Perkhidmatan Awam di Kementerian Kerja Raya.

Mohamad Zabidi berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan seramai 39 penjawat awam termasuk pesara yang bakal berdepan tindakan jika didapati bertanggungjawab terhadap ketidakaturan yang didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2012.

Semalam, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, mereka yang meliputi 30 penjawat awam dan sembilan pesara itu diberi surat tunjuk sebab untuk menjelaskan tahap penglibatan atau kecuaian mereka dalam ketidakaturan berkenaan.

Jika siasatan lanjut mendapati mereka terbabit, tindakan sivil atau jenayah akan diambil bergantung kepada jenis kecuaian atau perlanggaran yang dilakukan, kata Ali.

Pada majlis itu, Mohamad Zabidi menerangkan mengenai kerangka kerja transformasi Jabatan Perkhidmatan Awam yang mengandungi lima teras utama iaitu modal insan, organisasi, penyampaian perkhidmatan, jalinan kerjasama dan penglibatan serta nilai-nilai murni.

Sebelum ini program berkenaan diadakan di Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pertahanan dan Kementerian Pengangkutan. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat