{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Empat tanda hubungan tidak boleh diteruskan

Posted: 11 Nov 2013 08:42 PM PST

Apabila hilangnya nikmat hubungan intim. Hubungan yang sihat dibuktikan dengan keserasian pasangan terutama ketika perhubungan seksual.

Apabila salah seorang tidak lagi mempunyai keinginan tersebut maknanya tanda amaran hubungan sudah terjejas telah timbul.

Pasangan yang menginginkan pula pasti berasa begitu kecewa, rasa diketepikan dan keseorangan. Perasaan ini menjurus kepada pergaduhan jika berterusan.

Mungkin isteri, suami, teman wanita mahupun teman lelaki anda bakal menamatkan hubungan tersebu?

Jika anda mula rasa risau akan situasi tersebut, anda mungkin boleh membuat beberapa persediaan minda dengan menyedari tanda-tanda bahawa keretakan hubungan sedang berlaku.

Pasangan anda atau mungkin anda sendiri boleh membuat kesimpulan tersebut selepas beberapa 'siri' pergaduhan dan kesedihan berulang dalam perhubungan tersebut.

Seringkali perasaan negatif seperti tidak puas hati, kecil hati, marah, kecewa, sakit hati dan sebagainya berulang-ulang dalam perhubungan anda. Lebih kronik ia berlaku terlalu kerap dan memakan tempoh masa yang lama.

Dalam sebuah perhubungan jangka masa panjang seperti hubungan suami isteri, tanda hubungan tidak boleh diteruskan lagi sebenarnya t berlaku mengikut beberapa peringkat.

Tidak hairan juga apabila tanda-tanda tersebut berulang-ulang dalam tempoh bertahun-tahun.

Bagaimanapun, ada juga kes di mana hubungan tersebut putus begitu sahaja tanpa sebab musabab.

Tidak kiralah sama ada putus hubungan kekasih mahupun perceraian antara suami isteri ia selalunya bermula dengan proses'permulaan, pertengahan dan penghujung'.

Anda sedar ia akan berlaku. Pernyataan seperti 'saya tinggalkan awak', 'saya tidak cintakan awak lagi' , sebenarnya bukanlah perlu dizahirkan untuk mengetahui bahawa hubungan anda telah pun sampai pada penghujungnya.

Adakah anda terkejut jika pasangan anda mengeluarkan kenyataan bahawa dia tidak lagi mencintai anda?

Jangan terkejut dan jangan menyiksa diri asendiri jika anda telah pun menemui tanda-tanda seperti yang bakal diberitahu di bawah.

Anda boleh menilai sendiri dan kemudian sediakan minda anda untuk menghadapinya dengan positif.

Tanda pertama, kurangnya komunikasi. Komunikasi adalah asas kepada setiap perhubungan. Bila anda mula berkenalan dengan pasangan yang anda sukai, anda akan bercerita, berkongsi pelbagai macam kisah dalam masa yang lama.

Jika tidak bercakap, khidmat pesanan ringkas (SMS) juga boleh jadi. Semua komunikasi tiba-tiba terhenti dan anda dapati anda begitu kesunyian serta bersusah payah mencari topik untuk disembangkan. Ketika ini anda patut sedar pasangan anda bukanlah seperti yang dahulu lagi.

Tanda kedua , apabila hilangnya nikmat hubungan intim. Hubungan yang sihat dibuktikan dengan keserasian pasangan terutama ketika perhubungan seksual.

Apabila salah seorang tidak lagi mempunyai keinginan tersebut maknanya tanda amaran hubungan sudah terjejas telah timbul.

Pasangan yang menginginkan pula pasti berasa begitu kecewa, rasa diketepikan dan keseorangan. Perasaan ini menjurus kepada pergaduhan jika berterusan.

Jika anda sudah melalui peringkat ini maka janganlah terlalu bersedih. Fikirkan perkara lain dan sibukkan diri bersama anak-anak atau teman di pejabat.

Tanda ketiga, apabila setiap perkara yang dilakukan pasangan membuatkan anda menyampah. Sepatutnya apabila pasangan bercinta, walau si dia berperlakuan pelik anda menerima seadanya.

Namun, jika anda semakin jelek dan menyampah, sebagai contoh pasangan anda minat bola sepak, tapi anda mula membebel tidak berkenan dengan hobi pasangan anda itu, maka itu satu tanda 'amaran' bahawa anda perlu putuskan hubungan sebelum anda semakin sakit hati dengannya dan melakukan perkara yang bukan-bukan.

Tanda akhir ialah apabila anda mula memberi pelbagai alasan untuk tiap perkara yang dicadangkan pasangan.

Alasan adalah tanda perhubungan yang tiada persefahaman. Jika anda semakin kerap melahirkan alasan, anda tanya diri sendiri kenapa.

Jika anda sedar bahawa pasangan anda tidak mencapai tahap yang anda mahukan, tapi anda masih boleh memberikan pandangan positif tentang dirinya di hadapan sahabat anda, maknanya anda masih boleh mempertahankan hubungan tersebut.

Tapi jika anda mula membangkitkan sekecil kecil kelemahan dirinya maka lebih baiklah anda memutuskan sahaja hubungan tersebut sebelum ia memudaratkan diri sendiri dan orang lain.

Penyelesaiankemelut harta pusaka

Posted: 11 Nov 2013 08:42 PM PST

Walaupun Sarah mempunyai keluarga yang sangat mengambil berat tentang diri dan anak-anaknya. Namun di saat Sarah cuba untuk bangun dan membina semula kehidupan, kesulitan melanda apabila mengalami masalah aliran tunai setelah kematian Adam.

Ini kerana segala harta peninggalan arwah seperti hartanah dan saham-saham syarikat yang tertakluk kepada undang-undang probet dan pentadbiran telah dibekukan.

Tambahan pula proses tuntutan harta pusaka adalah rumit dan mengambil masa yang panjang untuk diselesaikan.

Walau bagaimanapun, Sarah bernasib baik kerana arwah suaminya dari awal lagi telah membuat perancangan harta pusaka. Ini bagi memastikan sumber kewangan isteri dan anak-anaknya agar terus terjamin sekiranya sesuatu yang buruk menimpa dirinya.

Arwah sememangnya sedia maklum bahawa proses tuntutan harta akan mengambil masa untuk diselesaikan dan masalah ini akan menjejaskan aliran tunai ahli keluarganya.

Apabila Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) melancarkan Hibah Amanah untuk orang Islam dan Pengisytiharan Amanah untuk bukan Islam, Adam sebagai salah seorang pemegang unit ASNB merupakan antara orang yang pertama membuat permohonan untuk pelaburannya dalam dana amanah yang diuruskan oleh ASNB.

Kedua-dua kemudahan tersebut membolehkan dana-dana unit amanah ASNB peninggalan si mati diagihkan kepada penerima Hibah atau Pengisytiharan Amanah selepas kematian pemegang unit seperti Adam.

Oleh itu, 21 hari selepas makluman dibuat kepada ASNB tentang kematian Adam, pelaburan arwah dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Amanah Saham Nasional (ASN) telah diagihkankan kepada Sarah (sebagai penerima) dan ketiga-tiga orang anaknya (di mana Sarah dilantik sebagai penjaga sah), sekali gus melegakan beban kewangan yang ditanggung Sarah dan membolehkannya untuk meneruskan kehidupan baru.

Itu merupakan senario yang lazimnya menimpa individu daripada pelbagai latar belakang sama ada orang Islam atau bukan Islam, yang berhadapan dengan kekangan kewangan apabila sesuatu yang tidak diingini berlaku kepada ketua keluarga.

Tanpa perancangan harta pusaka, tidak ramai yang melalui penyelesaian harta pusaka secara cepat dan berkesan seperti yang dilalui Sarah.

Kebanyakan waris si mati terpaksa melalui proses rumit dan panjang serta kos yang tinggi untuk membuat tuntutan harta pusaka si mati.

Sementara itu, ramai juga yang terperangkap dengan perbalahan sesama waris atau tuntutan bertindih yang mengakibatkan kebanyakan kes-kes tuntutan harta pusaka tertangguh atau tidak dapat diselesaikan untuk jangka waktu yang lama.

Berdasarkan kepada angka yang dikeluarkan oleh Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) pada September lalu, masyarakat Islam di Malaysia mempunyai harta pusaka yang tidak dituntut sebanyak RM66 bilion, dengan RM60 billion adalah harta tidak alih dan RM6 bilion harta cair ataupun harta tunai.

Secara puratanya, nilai harta umat Islam yang tidak dituntut adalah sebanyak RM3,667 setiap orang Islam di negara ini yang berjumlah 18 juta orang.

Jumlah yang terkumpul ini mampu membantu mengembangkan ekonomi ummah sekiranya boleh disalurkan dalam sektor yang produktif.

Walaupun tiada statistik rasmi yang dikeluarkan, adalah dipercayai bahawa harta orang bukan Islam yang masih tidak dituntut juga agak besar jumlahnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat