{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


76,000 gagal bayar cukai

Posted: 08 Nov 2013 10:14 AM PST

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my

KULIM 8 Nov. - Seramai 76,000 pemilik premis kediaman, kilang dan tanah kosong dikesan gagal membayar cukai taksiran berjumlah RM1.7 juta kepada Majlis Perbandaran Kulim Kedah (MPKK) dalam tempoh Januari hingga September lalu.

Yang Dipertuanya, Bukhari Abdullah berkata, daripada jumlah itu, 59,300 melibatkan pemilik premis kediaman, sementara 10,102 lagi pemilik tanah kosong, 6,182 premis perniagaan sementara selebihnya premis kilang.

"Tunggakan cukai taksiran yang dicatatkan setakat ini adalah sebanyak RM10.5 juta sementara kutipan semasa pula RM8.9 juta," katanya di sini baru-baru ini.

Bukhari berkata, sehubungan itu, MPKK kini giat mengadakan pelbagai program bagi menggalakkan para pemilik premis membayar tunggakan terbabit.

Katanya, antara langkah yang diambil adalah mengadakan rundingan dan pengenalan sistem penjadualan semula tunggakan kepada pemilik premis terbabit.

"MPKK mengambil pendekatan lebih berdiplomasi iaitu membuka peluang kepada mereka mengadakan rundingan dengan kita. Pada tahun lalu, kita berjaya mengutip lebih RM14.5 juta cukai taksiran tertunggak," jelasnya.

Tambah beliau, bagi meningkatkan lagi perkhidmatan mengutip balik cukai, pihaknya turut memperkenalkan kemudahan kiosk pandu lalu di Dataran Usahawan Kulim, selain tambahan kaunter di pejabat cawangan Padang Serai pada setiap hari Ahad.

"Di samping itu, para pemilik premis boleh membayar cukai menggunakan kaedah perbankan elektronik dan melalui kaunter bank terpilih," katanya.

Beca bakal diperkenal semula di Ipoh

Posted: 08 Nov 2013 10:14 AM PST

IPOH 8 Nov. - Beca bakal diperkenalkan semula di bandar raya ini jika draf Rancangan Kawasan Khas (RKK) Pekan Ipoh diluluskan tanpa sebarang bantahan.

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim berkata, usul mengenai perkara berkenaan merupakan salah satu daripada inisiatif yang dirancang Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) di bawah RKK.

Menurutnya, beca begitu popular sebelum ini di Ipoh dan pengenalan semula pengangkutan itu mampu menjadi tarikan baharu untuk pelancong datang ke sini.

''Terdapat ramai penarik beca di bandar ini pada tahun 1980-an namun kini kelibat mereka hanya boleh dilihat di Pulau Pinang dan Melaka sahaja.

''Oleh itu, kita berhasrat memperkenalkan semula dan jika semuanya berjalan seperti yang dirancang, kita boleh lihat mereka berlegar-legar di bandar Ipoh semula dan membawa pelancong mengelilingi bandar," katanya di sini baru-baru ini.

RKK diwujudkan sejak 2012 bertujuan merancakkan Ipoh Old Town dan Ipoh New Town bagi tempoh 2014-2029 dan sebanyak RM12 bilion diperuntukkan bagi tujuan pembangunan berkenaan.

Selain itu, RKK juga diwartakan sebagai pelan pengurusan warisan untuk membantu pihak MBI dalam menguruskan bangunan yang dianggap sebagai aset kepada bandar Ipoh dan juga negara.

Roshidi berkata, RKK akan dipamerkan kepada orang awam di Ibu Pejabat MBI November ini.

''Kami mengalu-alukan orang awam, pembayar cukai dan pemegang saham untuk memberikan pandangan dan objektif mereka mengenai apa yang kita rancang itu," katanya.

Dalam pada itu, Roshidi berkata, Ipoh turut dikenali melalui bangunan bersejarahnya yang mempunyai nilai warisan dan tarikan pelancong.

Justeru, kata beliau, aspek pemuliharaan bangunan berkenaan sentiasa dititikberat pihaknya sehingga kini.

''Ipoh juga merupakan salah satu bandar di negara ini yang mempunyai banyak bangunan praperang. Oleh itu di samping kita meluluskan permit bagi pembangunan baharu, kita juga sentiasa memikirkan secara serius untuk memelihara aspek warisan bandar ini," katanya.

Enam lelaki ditahan, barangan RM7,000 dirampas

Posted: 08 Nov 2013 10:14 AM PST

MOHD. Nadzri Hussain menunjukkan gambar suspek masih bebas bersama barangan curi yang berjaya dirampas ketika sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Arau, semalam.

ARAU 8 Nov. - Polis percaya dapat menyelesaikan 10 kes pecah rumah di daerah ini sejak pertengahan bulan lalu ekoran tertangkapnya enam suspek termasuk tiga daripadanya memiliki rekod jenayah lampau di daerah ini dan Kodiang, Kedah, baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Arau, Supritendan Mohd. Nadzri Hussain berkata, polis turut merampas tiga buah mesin gergaji kayu, sebuah mesin rumput, sebuah mesin pembancuh simen, sebuah mesin gerudi, seunit pemotong besi, dua amplifier, dua periuk nasi dan sebuah dapur.

Katanya, kesemua suspek berusia 20-an hingga 40-an itu melakukan perbuatan pecah rumah dan mencuri di rumah-rumah yang terletak di dalam kampung selain stor penyimpanan alat-alat pertukangan dan juga peralatan memasak.

Beliau berkata, selain menjual barangan yang dicuri, suspek turut menggunakannya sendiri.

"Kesemua suspek yang ditahan mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan (KK) kerana kesalahan mencuri, Seksyen 380 KK atas kesalahan mencuri dalam bangunan dan Seksyen 457 KK kerana melakukan pecah rumah di waktu malam telah dihadapkan ke mahkamah pada 1 dan 8 November lalu," katanya dalam sidang akhbar di sini.

Katanya, pihaknya kini sedang mencari seorang lagi lelaki dikenali sebagai 'Azri' @ 'Angah' yang berusia 20-an.

"Orang ramai diminta memberi maklumat kepada pihak polis jika mengenali lelaki itu yang bertubuh kurus dengan ketinggian 167 sentimeter.

"Maklumat boleh disalurkan kepada Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Arau, Asistan Supritendan, Sarip Salleh menerusi talian 04-9862222 atau 019-3334940," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat