{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Polis diminta kerap buat rondaan

Posted: 14 Jan 2014 11:16 AM PST

Oleh MOHAMAD HARITH MOHAMAD NIZAR
kota@utusangroup,.com.my

SEBUAH pondok polis yang didakwa terbiar dan tidak beroperasi di Jalan Wangsa Delima 5, Wangsa Maju, Kuala Lumpur semalam. - UTUSAN/FARHAN RAZAK

KUALA LUMPUR 14 Jan. - Kawasan di sekitar Jalan Wangsa Delima 5, Wangsa Maju di sini sering menjadi lokasi kejadian samun dan ragut sehingga menimbulkan kebimbangan kepada orang ramai.

Tinjauan Utusan Malaysia hari ini mendapati, walaupun terdapat sebuah pondok polis di kawasan berkenaan, ia berkunci dan orang ramai mendakwa pondok itu terbiar sejak beberapa tahun lalu.

Sehubungan itu, orang ramai meminta supaya pondok polis itu dibuka semula manakala rondaan ditingkatkan di kawasan yang mempunyai banyak premis perniagaan itu.

Seorang pengawal keselamatan, Zulkifli Baweh, 45, berkata, terdapat kes samun yang berlaku di luar sebuah hotel di kawasan tersebut baru-baru ini.

"Ketika kejadian, penyamun yang menggunakan kereta jenis Toyota Camry menunggu mangsa di luar hotel dan terus mengacukan parang sebaik sahaja mangsa keluar dari tempat itu.

"Biasanya dua atau tiga kes jenayah berlaku setiap bulan sehingga menimbulkan kebimbangan kepada pengunjung dan pekerja di beberapa premis perniagaan di kawasan ini," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Zulkifli mendakwa, kejadian jenayah semakin menjadi-jadi ekoran sebuah pondok polis di situ terbiar sejak enam tahun lalu dan tidak ada anggota ditempatkan bagi memantau kejadian jenayah.

Sementara itu, seorang peniaga, Muhamad Firdaus Husin, 24, mendakwa, anggota polis jarang membuat rondaan di kawasan itu.

"Tempat ini akan menjadi sunyi pada waktu malam dan hari cuti. Tanpa pemantauan pihak polis, penjenayah akan bermaharajalela.

"Saya sendiri pernah ternampak seorang wanita disamun oleh penjenayah yang memandu kereta jenis Toyota Vios," katanya.

Dalam pada itu, seorang akauntan, Atarek Kamil Ibrahim, 58, memohon supaya pihak berkuasa mengaktifkan pondok polis yang berada di kawasan ini.

"Kamera litar tertutup (CCTV) juga perlu dipasang bagi memantau kejadian tidak diingini kerana di sini juga banyak kes cermin kereta dipecahkan oleh ihak tidak bertanggungjawab," katanya.

2,000 orang hadir sambutan Maulidur Rasul UMNO Cheras

Posted: 14 Jan 2014 11:16 AM PST

KUALA LUMPUR 14 Jan. - Sambutan Maulidur Rasul peringkat Parlimen Cheras anjuran Pergerakan UMNO Bahagian itu berlangsung meriah apabila menarik kehadiran kira-kira 2,000 orang.

Ketua UMNO Bahagian yang juga Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al Habshee berkata, sambutan sempena meraikan keputeraan Rasulullah SAW itu adalah program untuk berdakwah dan mengeratkan hubungan antara penduduk.

Beliau berkata, kehadiran orang ramai yang jauh lebih ramai daripada sasaran awal membuktikan program keagamaan sentiasa mendapat tempat di hati penduduk sekitar.

"Tujuan himpunan ini diadakan adalah bagi memberi kesedaran dan keinsafan kepada orang ramai tentang perjuangan junjungan besar Nabi Muhammad SAW dalam menyebarkan agama Islam," katanya dalam sidang akhbar selepas sambutan itu di sini hari ini.

Selain ceramah agama, tujuh tokoh Maulidur Rasul peringkat Parlimen Cheras telah dipilih dalam kalangan masyarakat setempat bagi menghargai jasa serta kejayaan masing-masing.

Mereka yang menerima anugerah itu ialah Mat Shah Mohd. Ali, 54; Shafaie Ahmad, 57; Hasnah Abdullah, 69; Azizah Mohd. Nor, 48; Mohd. Zaki Mat Aziz, 42; Juahir Mondakir, 55 dan Watihah Fatihul Azis, 15.

Kesemuanya menerima sijil, plak, hamper serta pakej menunaikan umrah.

RM10,000 untuk program al-Quran

Posted: 14 Jan 2014 11:16 AM PST

PUTRAJAYA 14 Jan. - Parlimen Putrajaya memperuntukkan sebanyak RM10,000 untuk menjayakan program Tahsin Iqra Sekolah-sekolah Menengah Putrajaya dalam usaha membina jati dari dan sahsiah pelajar dengan ajaran al-Quran.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, program yang julung-julung kali diadakan itu akan diteruskan pada tahun hadapan jika objektif sifar buta al-Quran tercapai.

"Kita melihat usaha penerapan al-Quran dapat membantu membentuk akhlak generasi muda yang sebelum ini mudah terpengaruh dengan anasir negatif.

"Umat Islam sering bertanya mengapa mereka lemah, tetapi adakah kita sedar bahawa penyelesaiannya menerusi didikan agama," katanya ketika berucap dalam Majlis Pelancaran Program Tahsin Iqra Sekolah- Sekolah Menengah Putrajaya di sini baru-baru ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat