{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


3 kanak-kanak antara 10 terbunuh dalam letupan

Posted: 06 Jan 2014 10:53 AM PST

PESHAWAR 7 Jan. - Sekurang-kurangnya 10 terbunuh, termasuk tiga kanak-kanak dalam satu letupan yang berlaku di sebuah rumah ketua puak Khyber barat laut Pakistan.

Menurut pegawai kanan pentadbiran tempatan, Nasir Khan, seramai sembilan orang yang lain tercedera dalam kejadian terbabit di rumah ketua puak yang dikenali sebagai Hakim Khan.

Kami masih menyiasat punca sebenar letupan itu, namun tidak menafikan kemungkinan kejadian itu berlaku secara tidak sengaja kerana kebanyakan rumah kediaman puak sememangnya menyimpan senjata dan bom," katanya. - AFP

Lelaki mahu serang Kedutaan Myanmar dipenjara

Posted: 06 Jan 2014 11:03 AM PST

Gambar fail bertarikh 11 November lalu, menunjukkan Achmad Taufiq (kiri) diiringi seorang anggota polis ketika menghadiri perbicaraan di Mahkamah Daerah Jakarta Selatan. - AFP

JAKARTA 6 Jan. - Sebuah mahkamah Indonesia hari ini menjatuhkan hukuman penjara selama tujuh tahun setengah ke atas seorang anggota kumpulan pelampau selepas didakwa merancang untuk mengebom Kedutaan Myanmar di sini dengan niat membalas dendam atas pembunuhan etnik Rohingya Islam.

Achmad Taufiq merupakan seorang daripada beberapa anggota kumpulan pelampau yang dibicarakan berhubung kesalahan itu sejak Mei lalu.

Hakim Mahkamah Daerah Jakarta Selatan, Suprapto berkata, hukuman itu setimpal dengan rancangan jahat Achmad yang cuba menggugat keamanan di negara ini.

"Pesalah sengaja ingin mencetuskan huru-hara di negara ini dan menentang usaha kerajaan untuk membendung keganasan.

"Hukuman itu diharap dapat memberi kesedaran kepada pesalah pada masa depan," katanya.

Polis berjaya menggagalkan rancangan Achmad sehari sebelum dia merancang untuk mengebom bangunan kedutaan itu, selepas ditahan ketika menunggang motosikal bersama seorang anggota pelampau serta sejumlah bom buatan sendiri.

Selain itu, Achmad juga didakwa bersubahat membina bom paip bertujuan meletupkan Kedutaan Myanmar dengan beberapa anggota pelampau lain.

Menurut dokumen pendakwaan, Achmad merupakan anggota kumpulan pelampau yang dikenali sebagai Negara Islam Indonesia.

Pada bulan lalu, seorang lagi anggota pelampau, Sigit Indrajid, 23, mengaku menjadi dalang dalam rancangan pengeboman tersebut dan dijangka dijatuhi hukuman dalam bulan ini. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat