{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


UMMB nafi fitnah Kit Siang, bicara 22 Ogos

Posted: 03 Jan 2014 10:08 AM PST

KUALA LUMPUR 3 Jan. - Syarikat penerbitan akhbar, Utusan Melayu (M) Bhd. (UMMB) menafikan bahawa satu artikel yang diterbitkan dalam akhbar Mingguan Malaysia pada Ogos tahun lalu berhubung pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP telah memfitnah Penasihat parti itu, Lim Kit Siang.

Sebaliknya, syarikat itu menyatakan, artikel terbabit diterbitkan hasil penyiasatan kewartawanan, kenyataan-kenyataan dan artikel-artikel yang dibuat dalam media massa sebelum penerbitan laporan yang dikatakan berbaur fitnah tersebut.

Menurut pernyataan pembelaan UMMB yang difailkan pada 25 November 2013, artikel bertajuk Kit Siang manipulasi CEC? itu juga ditulis berkaitan satu buku kecil Laporan Ekuiti yang dikatakan disusun oleh Father Augustus Chen dan telah disebarkan kepada masyarakat umum.

Syarikat itu turut memberitahu, pihaknya telah mengambil langkah sewajarnya dalam mendapatkan dan mengesahkan maklumat yang terdapat dalam artikel berkenaan.

Defendan tunggal dalam kes saman fitnah oleh Kit Siang itu turut menyatakan bahawa artikel itu diterbitkan berlandaskan perlindungan bersyarat dan kepentingan awam.

Menurut writ dan pernyataan tuntutan yang difailkan pada 19 September 2013 di Mahkamah Tinggi di sini, Kit Siang mendakwa Mingguan Malaysia bertarikh 18 Ogos tahun lalu telah menyiarkan artikel bertajuk Kit Siang manipulasi CEC? yang didakwa mengandungi perkataan berunsur fitnah.

Oleh itu, Kit Siang selaku plaintif menuntut satu jumlah ganti rugi am, teruk dan teladan yang tidak dinyatakan jumlahnya.

Yang turut dituntut ialah kos dan relif-relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Sementara itu, peguam Gobind Singh Deo ketika ditemui selepas selesai pengurusan kes hari ini menyatakan, Hakim Datin Yeoh Wee Siam menetapkan 22 Ogos ini untuk perbicaraan kes itu.

Pada peringkat ini, peguam terbabit memaklumkan pihaknya mempunyai seorang saksi sahaja iaitu Kit Siang.

Peguam, Nur Afifah Mat yang mewakili UMMB pula memaklumkan, pihak-pihak diperintah memfailkan dokumen-dokumen berkaitan dengan isu-isu yang akan dibicarakan dan fakta yang dipersetujui selewat-lewatnya pada 21 Februari ini.

Pernyataan saksi pula perlu difailkan pada 11 April ini.

Pensyarah ITP dipenjara sehari, didenda RM25,000

Posted: 03 Jan 2014 10:08 AM PST

IPOH 3 Jan. - Seorang bekas pensyarah Institut Teknologi Perak (ITP) dihukum penjara sehari dan denda RM25,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas lima pertuduhan menerima sogokan berjumlah RM1,130 daripada dua pelajarnya sebagai dorongan menambah markah peperiksaan, tiga tahun lalu.

Hakim Madihah Harullah menjatuhkan hukuman tersebut setelah Wong Chee Wai, 41, pensyarah di Jabatan Matematik dan Statistik ITP menukar pengakuannya kepada bersalah terhadap kesemua pertuduhan yang dibacakan kepadanya.

Ketika pertama kali dihadapkan ke mahkamah pada 31 Oktober lalu, tertuduh mengaku tidak bersalah bagi kesemua pertuduhan tersebut.

Tertuduh dari Taman Indah Jaya di sini didakwa menerima suapan wang tunai tersebut menerusi lima transaksi antara 14 September 2011 dan 8 Februari 2012 di institut berkenaan.

Bagi pertuduhan pertama, Chee Wai didakwa menerima rasuah RM140 daripada seorang pelajar perempuan sebagai dorongan untuk menaikkan markah penilaian berterusan bagi subjek Matematik IV bagi Semester I, sesi 2011/2012 di Perpustakaan ITP pada pukul 4.15 petang, 14 September 2011.

Dia turut didakwa menerima wang tunai RM140 daripada pelajar tersebut bagi tujuan sama di hadapan sebuah kelas di tingkat 3, Blok E, ITP pada pukul 3 petang, 12 Oktober 2011.

Pertuduhan ketiga pula menyebut bahawa Chee Wai dituduh menerima suapan RM250 sebagai dorongan untuk menaikkan markah penilaian berterusan bagi subjek Statistik oleh seorang pelajar lelaki yang mengulang mata pelajaran itu.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di ruang tangga antara Blok C dan Blok D, ITP pada pukul 4 petang, 10 Oktober 2011.

Dia turut dituduh menerima suapan wang tunai RM300 daripada pelajar sama sebagai dorongan menaikkan markah penilaian berterusan bagi subjek Matematik III untuk Semester II, sesi 2011/2012 di dalam sebuah kelas di tingkat 3A, ITP pada pukul 10.30 pagi, 3 Februari 2012.

Bagi pertuduhan kelima, Chee Wai dituduh menerima suapan RM300 daripada pelajar berkenaan bagi tujuan sama di ruang tangga antara Blok C dan Blok D, ITP pada pukul 2 petang, 8 Februari tahun lalu.

Kesemua pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda RM10,000 atau lima kali ganda jumlah suapan, mana yang lebih tinggi.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat