{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Banjir: Beribu penduduk terkandas

Posted: 12 Jan 2014 10:49 AM PST

Oleh M.RIZAL NOR
utusanktn@gmail.com

penduduk terpaksa menggunakan bot apabila laluan Jerantut ke Kuala Tahan ditutup kepada kenderaan ringan selepas dinaiki air di Kampung Paya Garuk, Jerantut, kelmarin. - utusan/M.Rizal Nor

JERANTUT 12 Jan. - Laluan Jerantut-Kuala Lipis ditutup kepada semua jenis kenderaan kerana dinaiki air sejak petang semalam.

Keadaan itu menyebabkan beribu penduduk terputus hubungan kecuali menggunakan bot untuk urusan begitu penting.

Tiga laluan lain pula hanya dibuka kepada kenderaan berat sahaja iaitu Pulau Tawar ke Durian Hijau, Jerantut-Kuala Tahan di Kampung Paya Garuk dan Jerantut- Maran berhampiran Simpang Jengka 8 di sini.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Azid Ismail berkata, semua pengguna yang melalui jalan tersebut diminta mematuhi arahan pihak berkuasa dan peka dengan papan tanda kawasan banjir.

"Ada beberapa jalan di kawasan kampung turut dinaiki air iaitu Kampung Belukar di Kuala Tahan, Kampung Gintong dan Tembeling Tengah.

"Pengguna jalan raya diingatkan tidak meredah jalan yang dinaiki air sesuka hati bagi mengelak perkara yang tidak diingini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, dua keluarga membabitkan 12 dewasa dan enam kanak-kanak telah dipindahkan di Kampung Paya Teh setelah rumah mereka dinaiki air.

Katanya, Pusat Khidmat Operasi Banjir (PKOB) daerah masih belum beroperasi dan orang ramai diingatkan berjaga-jaga dan elakkan melakukan aktiviti di sungai kerana arus deras.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Jerantut Feri, Sabri Kamaludin memberitahu, air Sungai Jerantut di Kampung Paya Garuk di sini mula dinaiki air sejak petang semalam.

"Air naik sedikit demi sedikit dan kini melimpahi ke jalan raya sehingga ke paras 0.5 meter dan hanya boleh dilalui oleh kenderaan berat sahaja," katanya.

Menurutnya, setakat ini belum ada mangsa dipindahkan namun pihaknya membuat persediaan sekiranya air semakin naik bagi memudahkan pergerakan ke pusat pemindahan di surau kampung berkenaan.

Guna kereta api serah bantuan kepada mangsa banjir

Posted: 12 Jan 2014 10:49 AM PST

Mustapa Long (tiga dari kanan) bersama pasukan Sukarelawan UMNO dan penduduk kampung memunggah barangan keperluan dari kereta api untuk dibawa ke pusat pemindahan di Kampung Chegar Perah, Kuala Lipis, Pahang, kelmarin. - Utusan/Haris Fadilah Ahmad

KUALA LIPIS 12 Jan. - Pasukan Sukarelawan UMNO Bahagian Lipis menggunakan khidmat pengangkutan kereta api untuk menghantar bantuan berupa makanan, tikar, selimut dan tilam kepada 57 mangsa banjir di pusat pemindahan Kampung Chegar Perah di sini semalam.

Pasukan disertai 20 ahli Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian itu diketuai oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Datuk Mustapa Long menaiki kereta api dari Stesen Bandar Kuala Lipis ke Chegar Perah selama 30 minit untuk mengagihkan bantuan berkenaan.

Mustapa ketika ditemui berkata, bantuan berkenaan dibawa menggunakan pengangkutan itu kerana jalan raya melalui Kampung Aur Gading ke Kampung Chegar Perah ditenggelami air dan tidak boleh dilalui semua kenderaan.

"Kita membuat keputusan menghantar bantuan tersebut menggunakan perkhidmatan itu kerana jalan raya untuk memasuki kawasan tersebut tidak boleh dilalui.

"Khidmat kereta api ini membolehkan kami menyalurkan bantuan kepada sembilan keluarga melibatkan 57 orang mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan disediakan," katanya.

Yang turut hadir, Penghulu Mukim Telang, Abdullah Zawawi Kamaluddin dan Ketua Kampung Chegar Perah, Rahimi Ismail.

Beliau yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian itu berkata, antara barang makanan yang dihantar adalah beras, telur, sardin, bihun, jus, susu, minyak masak dan air mineral selain barangan keperluan seperti kain batik, kain pelikat, selimut, tuala serta tilam.

Mustapa berkata, pihaknya juga berterima kasih kepada Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) kerana menyediakan kemudahan gerabak membawa barangan tersebut untuk disalurkan kepada mangsa banjir di kampung berkenaan.

Menurutnya, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah telah menghantar bantuan makanan kepada mangsa banjir di pusat pemindahan Kampung Kuala Telang yang diduduki lima keluarga diikuti Kampung Beralas (dua) dan Kampung Dusun (enam).

"Kita juga bersama JKM turut menghantar bantuan kepada tiga keluarga melibatkan 11 mangsa di Kampung Aur Gading yang kawasan rumah mereka turut dinaiki air," katanya.

Lebih banyak RTC mini diwujudkan

Posted: 12 Jan 2014 10:49 AM PST

TEMERLOH 12 Jan. - Kerajaan akan mewujudkan lebih banyak mini Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) sebagai usaha membawa pembangunan dengan lebih dekat kepada masyarakat.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Keluarga, Multimedia dan Komunikasi negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, mini RTC merupakan tempat yang dapat melaksanakan pelbagai inisiatif secara bersepadu di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS).

"Kewujudan RTC mini di lokasi pilihan memberi satu kemudahan terbaik kepada masyarakat luar bandar dalam menjayakan transformasi bagi sektor ekonomi, politik, pendidikan, teknologi dan kemasyarakatan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis perasmian Mini RTC di Kampung Paya Luas di sini baru-baru ini.

Menurutnya, transformasi itu akan memberi manfaat kepada masyarakat luar bandar selaras dengan konsep dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini.

"Mini RTC berperanan sebagai pusat sehenti kepada usahawan dan masyarakat luar bandar untuk mendapatkan pelbagai kursus sokongan serta perkhidmatan kerajaan.

"Langkah ini membawa satu anjakan besar kepada perubahan sektor luar bandar sekali gus menyaksikan perkhidmatan disediakan di bandar turut berada di mini RTC tersebut,'' katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat