{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Lebih banyak akan disiasat?

Posted: 22 Jan 2014 11:32 AM PST

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

PETALING JAYA - Siasatan ke atas salah laku rasuah dan mengatur keputusan perlawanan yang membabitkan pasukan Kuala Lumpur boleh diibaratkan sebagai episod pertama kepada lebih banyak kes yang akan dibongkar satu persatu selepas ini.

Itu bayangan awal yang diberikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Taufek Abdul Razak walaupun beliau tidak mengulas lanjut pasukan mana akan disiasat berhubung dengan kes mengatur perlawanan Liga Malaysia musim lalu.

Dalam masa sama, Taufek juga memberi amaran, dalang di sebalik isu itu sudah hampir dikenal pasti dan mereka tidak akan dibiarkan terlepas.

"Akan ada lagi kes-kes baharu selepas isu yang membabitkan pasukan Kuala Lumpur selesai, tunggu 28 Januari ini, semua persoalan akan terjawab.

"Tidak mungkin jerung akan terlepas kali ini, kami sudah mempunyai bukti yang cukup dan siapa ikan jerung, siapa ikan bilis...kita ada bayangan terhadap hukuman yang akan dikenakan," demikian komen ringkas Taufek yang ditemui di Wisma FAM semalam.

Apa yang pasti, petanda awal sukan bola sepak akan kembali mengulangi tragedi gejala rasuah terbesar pada 1994 seolah-olah hampir pasti berlaku jika ada penglibatan beberapa pasukan lagi seperti diuar-uarkan oleh Taufek.

Sebelum ini lima pemain dan tiga pegawai pasukan Kuala Lumpur termasuk ketua jurulatih, Stanislav Lieskovsky, digantung seumur hidup daripada aktiviti bola sepak dan didenda RM20,000 oleh FAM.

Semalam, tiga daripada sepuluh pemain Kuala Lumpur telah menemui beliau selepas Jawatankuasa Tatatertib pada 7 Januari lalu memutuskan untuk memanggil baki pemain skuad warga kota yang masih belum disoal siasat.

Namun, Taufek mengakui tiada sebarang maklumat dapat dikongsikan kepada pihak media buat masa ini tetapi akan cuba memastikan nasib kesemua 17 pemain diketahui pada 28 Januari ini.

"Pada hari ini kami telah panggil Ahmad Dashila Tajudin, Hishamudin Othman dan Badrul Hisyam Azmi untuk memberi keterangan kerana mereka tidak terlibat dengan perlawanan Piala FA pada hari semalam, ini akan disusuli seramai tiga orang lagi pada Jumaat ini (esok).

"Selepas kami menyelesaikan siasatan dengan memanggil empat lagi pemain terakhir pada Selasa depan, kami akan cuba mendapatkan keputusan pada hari yang sama jika semua pemain memberikan kerjasama.

"Jika tidak, saya terpaksa mencari hari lain untuk membuat keputusan, bukan sahaja berkaitan sepuluh pemain ini tetapi membabitkan tujuh pemain yang kami belum memberikan apa-apa keputusan sebelum ini," katanya lagi.

Menyentuh kekecohan membabitkan segelintir penyokong Johor Darul Ta'zim (JDT) ke atas peminat Perak di luar stadium semasa perlawanan antara kedua-dua pasukan itu pada Sabtu lalu, Taufek mengatakan beliau masih belum menerima sebarang laporan daripada komisioner perlawanan.

Kien Keat-Boon Heong tidak akan dipisahkan

Posted: 22 Jan 2014 11:32 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Koo Kien Keat (kanan) dan Tan Boon Heong masih mendapat kepercayaan BAM biarpun peminat badminton semakin hilang keyakinan terhadap mereka ekoran prestasi yang terus merudum.

KUALA LUMPUR - Prestasi buruk pada Terbuka Malaysia minggu lalu tidak akan mendorong Persatuan Badminton Malaysia (BAM) memisahkan beregu lelaki utama negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong dalam masa terdekat ini.

Menurut jurulatih beregu lelaki negara, Pang Cheh Chang gandingan Kien Keat-Boon Heong dijangka akan terus beraksi sekurang-kurangnya dalam tempoh jangka masa pendek.

"Khidmat mereka masih lagi diperlukan, terutama dalam empat kejohanan utama termasuk Piala Thomas 2014 di New Delhi untuk menambah sengat dalam barisan beregu lelaki negara," katanya semalam.

Malah, pada ketika peminat sudah mula hilang keyakinan dengan pasangan itu, Cheh Chang sebaliknya yakin mereka masih boleh kembali kepada tahap prestasi terbaik sebelum ini.

"Sesuatu yang positif jika kita mempunyai tiga beregu lelaki termasuk Hoon Thien How-Tan Wee Kiong dan Goh V Shem-Lim Khim Wah kerana akan memberi kelebihan kepada skuad negara terutama di empat kejohanan besar termasuk Piala Thomas," kata bekas pemain badminton negara itu lagi.

Sabtu lalu, Mesyuarat Majlis, BAM telah memutuskan untuk membekukan penyertaan Kien Keat-Boon Heong dalam mana-mana kejohanan antarabangsa bagi membolehkan kajian menyeluruh dilakukan setelah mereka terkandas pada pusingan pertama Terbuka Malaysia.

Dalam pada itu, pemain beregu campuran negara, Goh Liu Ying akan membuat keputusan pada Jumaat ini sama ada akan menjalani pembedahan terhadap lututnya yang cedera.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat