{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Tunggu rakan ASEAN

Posted: 23 Jan 2014 11:28 AM PST

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my

Khairy Jamaluddin

KUALA LUMPUR - Malaysia kini hanya menunggu persetujuan semua negara jiran dalam ASEAN pada tahun ini sebelum meneruskan bidaan sebagai tuan rumah bersama bagi pusingan akhir bola sepak Piala Dunia 2034.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, sepuluh negara anggota ASEAN itu akan merujuk kepada kerajaan masing-masing dan selepas hasrat bidaan itu dibentangkan oleh Timbalannya, Datuk M. Saravanan dalam mesyuarat menteri-menteri sukan rantau berkenaan di Vientiane, Vietnam bulan lalu.

"Tahun ini mereka akan maklumkan kita dan memerlukan kajian kebolehlaksanaan di negara masing-masing. Kini bukannya AFF (Persekutuan Bola Sepak ASEAN) yang menunggu kementerian tetapi maklum balas dan persetujuan jiran ASEAN yang diperlukan sebelum meneruskan bidaan.

"Bidaan Piala Dunia ini dibuat secara bersama atas nama ASEAN selaku tuan rumah walaupun saya jangkakan cuma melibatkan empat negara," katanya selepas menghadiri majlis kesyukuran kejayaan sukan negara sepanjang tahun lalu di Majlis Sukan Negara, Bukit Jalil malam tadi.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung AFF, Datuk Azzuddin Ahmad mengenai bidaan tuan rumah Piala Dunia 2034 yang kini menanti maklum balas 11 negara ASEAN termasuk Malaysia sama ada masih berminat untuk meneruskannya.

Khairy berkata, bidaan itu sebenarnya dicadangkan oleh Kementerian Luar dan pihaknya pada dasarnya bersetuju dan akan meminta pandangan sekali lagi daripada Jemaah Menteri.

Sementara itu, majlis kesyukuran itu turut menyaksikan dua pelumba berbasikal pelapis Terengganu dan seorang bekas pemain sepaktakraw pelapis kebangsaan, menerima sumbangan insurans berkelompok berjumlah RM169,000 kerana maut dalam kemalangan jalan raya tahun lalu.

Menerima bagi pihak Allahyarham Mohamad Asmu'l Ali @ Awang, Allahyarham Muhammad Shafiq Imran Syahril dan Allahyarham Mohd. Farid Anwar Abd. Ghani ialah bapa masing-masing, Ali @ Awang Sulong, Syahril Rashid dan Abdul Ghani Abdullah.

Menteri boleh campur tangan isu sukan

Posted: 23 Jan 2014 11:28 AM PST

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
sukan@utusan.com.my

Zolkples Embong (dua dari kanan) bersama warga kerja MSN dan atlet mengaminkan doa selepas berarak pada majlis sambutan Maulidur Rasul Majlis Sukan Negara di Bukit Jalil, Kuala Lumpur semalam. - UTUSAN/SAIFUL BAHARI ASHARI

KUALA LUMPUR - Tiada sebarang halangan untuk mana-mana persatuan sukan di negara ini berjumpa dengan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin bagi menyelesaikan segala masalah yang dihadapi mereka.

Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara, Datuk Seri Zolkples Embong bagaimanapun berkata, masalah yang timbul di dalam persatuan seharusnya diselesaikan dahulu di peringkat dalaman mengikut perlembagaan masing-masing.

Beliau berkata, Khairy sentiasa terbuka untuk mengadakan pertemuan dengan mana-mana pihak bagi membantu menyelesaikan segala masalah yang dihadapi kerana beliau memiliki kuasa untuk memastikan setiap perkara yang dirancang berjalan dengan lancar.

"Sebagai menteri yang bertanggungjawab sudah tentu beliau prihatin dengan masalah yang dihadapi selain turut memiliki kuasa dalam Akta Pembangunan Sukan.

"Seharusnya segala kemelut yang melanda persatuan tidak perlu sampai kepada menteri tetapi kalau sampai satu tahap yang tidak dapat diatasi seperti (isu yang melanda sukan) basikal dan sepak takraw sehingga menimbulkan kerisauan dalam kalangan atlet dan bekas atlet, saya tidak nampak sebarang masalah untuk campur tangan menteri," katanya kepada pemberita selepas Majlis Sambutan Maulidur Rasul di MSN Bukit Jalil di sini semalam.

Selasa lalu, sembilan pelumba senior acara lebuh raya bertemu Khairy bagi menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) yang mereka dakwa melayan mereka seperti anak tiri.

Pada 15 Januari lalu, Kelab Sukan Rekreasi dan Kebajikan Bekas Pemain Sepak Takraw Malaysia menghantar memorandum kepada Menteri Belia dan Sukan bagi meminta campur tangan untuk mengembalikan semula kegemilangan sukan tradisi itu.

Beliau berkata, beliau turut diarahkan oleh Menteri Belia dan Sukan untuk terlibat secara langsung dalam proses menyelesaikan masalah yang melanda persatuan-persatuan sukan.

Beliau berharap agar segala masalah yang timbul dapat diselesaikan segera bagi mengembalikan semula fokus kepada pembangunan sukan atlet bagi menghadapi pelbagai kejohanan besar tahun ini.

Dalam perkembangan lain, Zolkples menafikan Jurulatih Renang Kebangsaan, Paul Birmingham akan meletakkan jawatan selepas tidak hadir ke sesi latihan renang sejak beberapa minggu lalu.

Beliau berkata, jurulatih itu mengalami masalah kesihatan dan telah melaporkannya kepada bahagian persediaan atlet dan beliau berharap agar masalah kesihatan itu tidak menjejaskan tugasannya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu pihaknya juga bersetuju untuk membawa masuk beberapa jurulatih baharu untuk sukan akuatik secara keseluruhan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat