{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


Pondok pengajian agama dihargai

Posted: 04 Oct 2013 11:40 AM PDT

MUKHRIZ Tun Dr. Mahathir pada majlis makan malam Madrasah Taufiqiah Al-Halimiah Padang Lumat atau Pondok Pak Ya, Padang Lumat, Sungai Limau, kelmarin.

ALOR SETAR 4 Okt. - Kerajaan negeri Kedah sentiasa menghargai sumbangan pondok pengajian agama dalam memperkasa kehidupan rakyat selari dengan perjuangan UMNO dan Islam sejak sebelum negara merdeka.

Menteri Besar, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir berkata, kerajaan negeri juga memperakui jasa tokoh-tokoh agama di negeri ini atas pengorbanan mereka menentang penjajah dan komunis.

"Oleh itu adalah wajar hubungan antara kerajaan negeri dan pondok-pondok agama yang sekarang banyak dijadikan Sekolah Agama Rakyat (SAR) diteruskan agar Kedah terus maju bagi merealisasikan wawasan kepimpinan negara.

"Saya akan minta Jabatan Agama Islam Kedah berbincang dengan SAR dan ketua-ketua pondok supaya bantuan perlu dapat disalurkan," katanya semasa berucap pada majlis makan malam Menteri Besar bersama Warga SAR di di Madrasah Taufiqiah Al-Halimiah Padang Lumat, 35 kilometer dari sini, malam semalam.

Pada majlis itu, Mukhriz menyerahkan bantuan berjumlah RM1.2 juta berdasarkan perkapita pelajar sumbangan Yayasan Gerak Fikir, sebuah badan bukan kerajaan di negeri ini kepada 11 SAR di Kedah.

Sebelum itu, Mukhriz yang disertai Pengerusi Jawatankuasa Tetap Agama Islam Kedah Mohd. Rawi Abdul Hamid, Mufti Kedah Datuk Sheikh Baderuddin Ahmad, pengerusi Majlis Pengetua SAR Kedah Datuk Sheikh Abdul Razak Yusof, para guru dan pelajar menunaikan solat Maghrib diikuti bacaan Yasin dan doa selamat sebelum menunaikan solat Isyak.

Dalam ucapannya, Mukhriz juga mencadangkan supaya SAR membuat kajian untuk menarik pelajar negara-negara asing belajar di sekolah mereka.

"Impak kedatangan ramai pelajar asing membantu melonjak ekonomi, sektor pelancongan dan sudah tentu usaha mengukuhkan syiar Islam akan berkembang lebih cepat," katanya. — BERNAMA

Siswazah lepasan IPTA disaran ubah budaya cari kerja

Posted: 04 Oct 2013 11:40 AM PDT

BUKIT MERTAJAM 4 Okt. - Siswazah lepasan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) disaran mengubah budaya mencari kerja selepas tamat belajar kepada menjadi 'bos' dengan menawarkan pekerjaan kepada rakyat.

Pengerusi Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda), Shabudin Yahaya berkata, dalam usaha mencapai status negara maju, ramai usahawan daripada kalangan graduan diperlukan untuk menjadi pemangkin kepada transformasi ekonomi negara.

"Graduan disaran memasang cita-cita untuk menjadi 'bos' atau usahawan berjaya dan janganlah hanya bergantung harap untuk mencari pekerjaan dengan syarikat-syarikat swasta sahaja.

"Graduan terutamanya yang memiliki kemahiran dalam bidang teknikal mungkin boleh menjalankan perniagaan sendiri kerana pengajian di universiti, politeknik atau kolej kemahiran sudah pasti membentuk mereka menjadi individu yang kental dan kreatif," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Gerak Usahawan Kampus anjuran Politeknik Seberang Perai (PSP) di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengarah PSP, Zulkifli Ariffin.

Melalui program berkenaan, pelajar PSP diberikan pendedahan untuk mengaplikasi kemahiran yang dipelajari terutamanya dalam bidang keusahawanan.

Pelbagai program lain turut diadakan seperti kursus-kursus jangka pendek membabitkan ukiran buah, jahitan, masakan, sulaman, urutan refleksologi, kulinari dan solekan, selain pembukaan lebih 100 gerai jualan oleh pelajar.

Mengulas lanjut, Shahabudin yang merupakan Ahli Parlimen Tasek Gelugor berkata, graduan turut memainkan peranan penting dalam memastikan hasrat untuk mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.

"Mereka boleh memberi sumbangan dengan melibatkan diri dalam aktiviti keusahawanan dan ini akan memacu pertumbuhan ekonomi.

"Kerajaan pula sentiasa berusaha meningkatkan bilangan usaha dengan memperkenalkan pelbagai insentif untuk menggalakkan budaya keusahawanan seperti pengenalan Institut Keusahawanan Negara, Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional.

"Sehubungan itu, graduan dinasihatkan supaya merebut peluang yang ditawarkan ini dan membina jenama perniagaan sendiri dengan menjadikan usahawan yang telah berjaya sebagai contoh," katanya.

Raja Muda Perlis lancar promosi masakan di Doha gamit pelancong

Posted: 04 Oct 2013 11:40 AM PDT

KANGAR 4 Okt. - Usaha Perlis menggamit pelancong dari Timur Tengah khususnya di Qatar, diteruskan dengan promosi kali kedua masakan popular masyarakat Perlis di negara itu.

Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail berkenan melancarkan promosi selama dua minggu itu di Restoran Seri Kebaya yang terletak di Souq Waqif, Doha, pada Khamis malam.

Menurut kenyataan media Yayasan Tuanku Syed Putra (YTSP) hari ini, antara juadah yang disajikan ialah kerabu perut, daging masak lemak dengan rebung, cucur udang, daging cincang daun selasih, pulut mempelam dan pulut udang.

Restoran Seri Kebaya dimiliki oleh Sunyta Ali, 42, anak jati Pulau Pinang.

Restoran yang beroperasi sejak 2009 itu terletak di tengah-tengah Souq Waqif iaitu lokasi terkenal dalam kalangan pelancong dan juga masyarakat tempatan di Doha.

Promosi itu merupakan inisiatif Tuanku Syed Faizuddin dengan kerjasama Tourism Malaysia Perlis dan YTSP. Tahun lepas promosi itu diadakan di Hotel Holiday Villa.

Dalam titah pelancarannya, Raja Muda Perlis berkata negeri itu bukan sahaja terkenal dengan kelazatan juadahnya tetapi juga indah dari segi pemandangan dan budaya.

Pelancong asing yang datang pasti terpesona, titah Tuanku Syed Faizuddin yang juga Pengerusi YTSP.

Hadir sama mengiringi baginda ke pelancaran itu ialah Timbalan Ketua Perwakilan Malaysia di Kedutaan Malaysia di Qatar Mohd. Noor Zaky Mohd Nasir. — BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat