{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


UMNO kerja keras pastikan BN menang PRK Sungai Limau - Zahid

Posted: 05 Oct 2013 01:51 AM PDT

Oleh RADHUAN HUSSAIN

KUALA TERENGGANU 5 Okt. - Seluruh jentera UMNO akan bekerja keras bagi memastikan calon Barisan Nasional (BN) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau pada Pilihan Raya Kecil (PRK) 4 November ini dapat merampas kerusi itu daripada Pas.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, beliau optimis BN mampu mengulangi kejayaan memenangi kerusi tersebut memandangkan kerusi berkenaan pernah menjadi milik BN suatu ketika dahulu.

"Kita boleh menang, jika tidak ada perpecahan dalam kalangan pemimpin tempatan selain jentera harus diperkemaskan dan kerja keras harus dilakukan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Taklimat Keselamatan Bersama Pemimpin Masyarakat di Ri-Yaz Heritage Marina Resort & Spa dekat sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Skim pembiayaan mikro kredit kepada penjaja ditingkat

Posted: 05 Oct 2013 01:36 AM PDT

IPOH 5 Okt. - Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berkata, jumlah skim pembiayaan mikro kredit kepada 850,000 penjaja dan peniaga kecil yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) akan ditingkatkan.

Beliau berkata, perkara itu akan diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2014 di Parlimen pada 25 Oktober ini.

"Sekarang ini kadar pinjaman yang diterima oleh penjaja dan peniaga kecil sebanyak RM3,000, dan perincian mengenai kenaikan itu akan diumumkan nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Taklimat Isu-Isu Semasa dan Kempen Kesedaran Pengguna Bersama Penjaja dan Peniaga Kecil 1Malaysia Negeri Perak di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Gopeng di sini hari ini.

Hasan berkata, kemudahan pinjaman yang diberi merupakan sikap prihatin kerajaan terhadap peranan penjaja dan peniaga kecil yang bersama-sama kerajaan meningkatkan hasil dan ekonomi negara.

Skim pembiayaan mikro kredit itu diperkenal oleh kerajaan menerusi pakej rangsangan ekonomi, dan ia dilaksanakan melalui ejen penyaluran dana yang dilantik oleh kerajaan iaitu Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN), Bank Rakyat dan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM). - BERNAMA

Malaysia iktiraf sumbangan pekerja asing bangunkan negara

Posted: 05 Oct 2013 01:34 AM PDT

KUALA LUMPUR 5 Okt. - Malaysia menyedari peranan yang boleh dimainkan migrasi dalam proses pembangunan di samping kesukaran yang ditimbulkannya.

Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, Datuk Hussein Haniff berkata, cabaran utama kepada negara ialah untuk mengimbangi keperluan untuk memaksimum faedah ekonomi hasil migrasi dan keinginan untuk melindungi kepentingan semua pihak.

"Kami percaya bahawa kunci untuk mencapai ini ialah dengan memastikan pengurusan aliran migran yang tersusun.

"Dalam hubungan ini, polisi pekerja asing Malaysia adalah berdasarkan keperluan mengurus migrasi dengan kerjasama negara sumber dengan tujuan untuk membawa faedah bersama kepada semua pihak," katanya semasa Dialog Peringkat Tinggi mengenai Migrasi dan Pembangunan Antarabangsa di New York pada Khamis.

Teks ucapan beliau dihantar ke Bernama di sini hari ini.

Hussein berkata, polisi pekerja asing Malaysia ditentukan dengan keperluan untuk memastikan ia membawa faedah bersama kepada semua pihak terbabit terutama negara sumber dan negara penerima, majikan, pekerja migran yang sah dan masyarakat madani.

Beliau berkata, Malaysia mengiktiraf sumbangan tenaga kerja migran berdasarkan produktiviti fizikal dan pembangunan ekonomi kepada negara.

"Malaysia percaya faedah proses globalisasi boleh dikongsi bersama antara negara penghantar dan penerima migran," tambahnya.

Beliau berkata, isu penghantaran wang adalah penting kepada migran dan berhubung kait dengan pembangunan global dan oleh itu Malaysia tidak mengenakan sekatan terhadap penghantaran pulang wang ke negara asal migran.

Mengenai statistik yang dikeluarkan Bank Dunia 2011, Malaysia berada dalam kedudukan 20 negara imigran teratas dengan jumlah 2.4 juta migran yang menghantar pulang kira-kira US$6.8 bilion pada 2009 yang secara tidak langsung menyumbang kepada negara membangun yang lain, kata Hussein.

Beliau mengakhiri ucapan dengan berkata, "pekerja asing di Malaysia menikmati perlindungan penuh hak asasi mereka selaras dengan undang-undang Malaysia". - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat