{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Agrobiz

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Agrobiz


Diesel daripadabahan buangan

Posted: 29 Dec 2013 09:56 PM PST

Dr. Mohd. Amin Jalaludin mengisi minyak Biopro sebagai simbolik perasmian Ekspedisi Kembara Biopro Diesel, penjelajahan dari UM ke Johor Bahru sejauh 750 km baru-baru ini. Turut kelihatan ialah Dr. Ishenny Mohd. Noor (dua, kanan) dan bekas Naib Canselor UM Tan Sri Dr. Ghauth Jasmon (kiri) dan Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar) UM, Profesor Datuk Dr. Rohana Yusof.

Malaysia ternyata bertuah sebagai antara negara pengeluar kelepa sawit utama dunia dengan keluasan kawasan penanaman mencecah lima juta hektar.

Lebih menarik, segala yang berkaitan dengan kelapa sawit kini boleh dimanfaatkan untuk menjana ekonomi.

Minyaknya terbukti telah menjana pulangan puluhan bilion ringgit. Tetapi pada masa sama bahan buangan kilang dan biomas (biojisim) juga mampu memberi pendapatan jika diusahakan secara komersial menerusi penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Sebelum ini kita mendengar bagaimana minyak sawit biodiesel dihasilkan, bahan buangan dijadikan asas pembuatan plastik organik, manakala bahan lain diproses untuk menghasilkan produk lumayan termasuk bahan api.

Terbaharu ialah diesel Biopro, inovasi terkini tempatan bukan sahaja 40 peratus lebih murah daripada bahan api diesel standard malah juga kurang mengeluarkan asap toksik yang mengancam alam sekitar.

Bahan api bio itu yang dibangunkan oleh sekumpulan saintis dari Universiti Malaya (UM) diperbuat menggunakan sisa buangan kilang minyak sawit dan tidak memerlukan komponen tambahan untuk menambahbaik daya pembakaran.

Naib Canselor UM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Amin Jalaludin berkata, produk berkenaan merupakan hasil penyelidikan yang dijalankan selama 12 tahun oleh kumpulan penyelidik dan menjalani ujian akhir.

"Pada hari ini kami menjalankan ujian akhir dan menjangka dapat memasarkan bahan api itu di seluruh negara menjelang Oktober tahun depan dan di seluruh dunia tidak lama lagi," katanya selepas ujian akhir itu di Johor Bahru , Johor baru-baru ini.

Beliau berkata, penyelidikan itu dijalankan bersama Gyrus Tech Sdn. Bhd., sebuah anak syarikat UM untuk memperkenal dan mengkomersial segala inovasi UM, dan ia diketuai oleh Dr. Ishenny Mohd. Noor dari Jabatan Kejuruteraan Kimia UM.

Semasa fasa ujian akhir Biopro, wakil-wakil media diberi peluang menaiki sebuah bas yang menggunakan bahan api bio itu dari Petaling Jaya ke Johor Bahru dan kembali semula pada hari yang sama meliputi jarak 750 kilometer.

Perjalanan 14 jam itu cukup sempurna, dengan bas mampu memecut lancar dan tidak mengalami apa-apa masalah enjin.

Juga tiada bau diesel yang tidak terbakar dalam enjin, sesuatu yang lazim bagi kebanyakan kenderaan berat yang menggunakan diesel standard.

Sehinggakan beberapa anggota media dalam bas cuba menghidu apa-apa kesan bau diesel walau sedikit mana pun di dalam dan luar bas tetapi ternyata tiada bau diesel.

"Kesemua bas serta kenderaan berat yang melepaskan asap hitam tebal yang toksik dan mencemar alam sekitar khasnya di bandar-bandar perlu diwajib menggunakan diesel Biopro," tegas seorang wartawan yang teruja dalam bas itu.

Sementara itu, Dr. Ishnenny berkata, penghasilan diesel Biopro adalah yang pertama seumpamanya di Malaysia dan dunia.

Ia adalah paten UM dan memenangi beberapa anugerah termasuk pingat emas pada Pameran Antarabangsa Ciptaan, Inovasi dan Teknologi Kuala Lumpur 2013 (ITEX), anugerah pingat emas pada Pameran Ciptaan Antarabangsa Seoul (SIIF) 2013 dan anugerah pingat emas berganda pada Pameran Antarabangsa Ciptaan Britain (BIS) 2013 di London.

"Kami masih belum dapat menemui pesaing bagi diesel Biopro. Saya percaya ia akan laris di pasaran," katanya.

Dalam menjelaskan kelebihan Biopro, Dr. Ishnenny berkata, bahan api itu bukan sahaja meningkatkan kuasa enjin malah membolehkan pembakaran bersih yang menyebabkan bahan toksik termasuk karbon dioksida (CO2) dan sulfur dioksida (SO2) berkurang dalam asap yang dilepaskan melalui ekzos.

"Ia mesra alam, dan menepati keperluan Euro2M dan Euro4M," tambah beliau.

Pasukan media juga kagum dengan aspek penjimatan kos kerana perjalanan pergi dan balik sejauh 750 km itu hanya menggunakan 180 liter diesel dengan tangki bahan api masih separuh penuh pada akhir perjalanan.

Diesel Biopro membawa penjimatan besar dan dapat menampung keperluan Malaysia dan seluruh dunia.

Menjelaskan mengenai punca penjimatan, Dr. Ishenny berkata, ini disebabkan pembakaran sempurna yang secara langsung menambah jarak perjalanan yang hanya 1.3 kilometer untuk satu liter menggunakan diesel standard menjadi empat kilometer untuk satu liter menggunakan diesel BioPro.

"Oleh kerana pembakaran yang sempurna, jarak perjalanan lebih jauh dan lancar, kenderaan juga berasa ringan serta mudah dipandu," katanya.

Selain itu, Dr Ishenny menunjukkan diesel Biopro bertindak sebagai lapisan pelincir di atas omboh berbanding diesel biasa yang mana lapisan pelincir itu hanya terdapat di bawah omboh untuk melicinkan pergerakan omboh dan mengelakkan pembaziran tenaga. - Bernama

Lancar, tiada pencemaran

Posted: 29 Dec 2013 09:56 PM PST

Dr. Ishenny Mohd Noor (kanan ) berbincang sesuatu dengan pemandu bas Universiti Malaya, Kuzaimi Mustafa sejurus tiba di Johor Bahru ketika menyertai Ekspedisi Biopro Diesel dari UM ke Johor Bahru sejauh 750 km baru-baru ini .

Sementara itu, pemandu bas yang terlibat dalam ekspedisi Biopro itu Kuzaimi Mustafa, 33, berkata, terdapat perbezaan ketara dalam pengalaman pemanduan menggunakan diesel Biopro, khasnya daripada segi penjimatan bahan api dan kos selain pemanduan lancar dan ketiadaan kesan ketukan dalam enjin.

"Sebuah bas yang menggunakan diesel biasanya akan membakar 280 liter bahan api sehala ke Johor Bahru," katanya dan menambah diesel Biopro pilihan bijak bagi bas dan mana-mana kenderaan berat yang lain kerana ia akan membawa penjimatan besar.

Daripada aspek teknikal, Kuzaimi yang berkhidmat di UM sebagai pemandu selama 10 tahun berkata, asapnya juga kurang dan dengan itu mengurangkan ancaman terhadap kesihatan dan alam sekitar.

Beliau berkata sebelum ini, bahan api itu diuji pada sebuah trak pikap jenama luar negara di jalan berliku di Ulu Yam, Selangor.

"Bersama bahan api baru yang hebat ini, keperluan untuk menukar gear juga kurang khasnya semasa memandu di laluan-laluan sempit dan berbukit seperti jalan ke Ulu Yam.

"Tiada bau melemaskan yang lazim berlaku apabila menggunakan diesel biasa yang boleh menyebabkan rasa pening dan mual. Bau asapnya menyenangkan dan ia seperti bau gula-gula getah," katanya.

Beliau berkata enjin bas juga berasa 'ringan' dengan diesel Biopro walaupun semasa memecut di laluan berbukit dan tiada bunyi deruman kuat yang lazim boleh didengar semasa pertukaran gear.

Kuzaimi berkata, kesemua bas 50 penumpang di UM kini menggunakan diesel BioPro.

Apa yang menarik menurut Dr. Ishenny Mohd Noor pula ialah kesemua kenderaan yang mahu menggunakan diesel Biopro tidak memerlukan enjin diubahsuai atau pemasangan peranti tambahan. Isi tangki dengan Diesel Biopro dan terus nikmati perjalanan lancar dan menjimatkan kos. - Bernama

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat