{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Penganggur dijel dua tahun

Posted: 30 Dec 2013 10:25 AM PST

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
utusankelantan@utusan.com.my

KOTA BHARU 30 Dis. - Seorang penganggur ternyata tidak berhati perut apabila tergamak mengugut membakar rumah bapanya sekiranya warga emas berusia 72 tahun itu enggan segera pulang untuk memberinya wang.

Akibat perbuatan mengugut bapanya sendiri, hari ini lelaki terbabit, Wan Muhammad Surianan Wan Ahmad, 31, dihukum penjara dua tahun oleh Mahkamah Majistret di sini.

Majistret Nik Habri Muhamad menjatuhkan hukuman tersebut setelah Wan Muhammad Surianan mengaku melakukan kesalahan itu terhadap Wan Ahmad Wan Yusuf sehingga mengundang ketakutan kepada bapanya itu.

Kejadian didakwa berlaku di Kampung Pantai Sabak, Pengkalan Chepa di sini pada pukul 11 pagi, 8 November lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Mengikut fakta kes, Wan Muhammad telah menghubungi bapanya yang ketika itu berada di Kampung Cina atas urusan kerja dan memintanya pulang ke rumah kerana mahukan wang dan turut mengugut mahu membakar rumah sekiranya tidak pulang dengan kadar segera.

Mahkamah menetapkan hukuman terhadap tertuduh bermula dari tarikh dia ditangkap pada 27 November lalu.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noor Dayana Mohamad manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Peniaga cederakan isteri dihukum penjara tiga hari

Posted: 30 Dec 2013 10:25 AM PST

KUALA LUMPUR 30 Dis. - Seorang peniaga dihukum penjara tiga hari oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini selepas mengaku bersalah memukul dan menendang isterinya sehingga menyebabkan mangsa cedera pada awal pagi Hari Krismas lalu.

Kwek Eng Soon, 50, didakwa melakukan perbuatan itu terhadap Chuah Poe Mooi, 41, di kediaman mereka di No. 20, Jalan Satu, Kampung Cheras Baru, Cheras pada pukul 1 pagi, 25 Disember lalu.

Dakwaan terhadap bapa kepada tiga anak itu dikemukakan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga setahun atau denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya.

Majistret Asyraf Rezal Abd. Manan memerintahkan hukuman berkuat kuasa hari ini.

Menurut fakta kes, tertuduh yang pulang ke rumah dalam keadaan mabuk telah memarahi isterinya dan bertengkar di dalam bilik tidur sebelum bertindak menumbuk dan menendang mangsa.

Anak perempuan mereka juga hampir dipukul kerana cuba menghalang perbuatan bapanya itu. Lelaki terbabit kemudian membaling sebuah baldi ke arah mangsa namun sempat dielak dan terkena tingkap.

Akibat ketakutan, pengadu yang cedera di dahi, muka dan kaki terus keluar dari rumah dan membuat laporan polis untuk tindakan lanjut.

Dalam rayuan sebelum hukuman dijatuhkan, tertuduh yang tidak diwakili peguam bela memohon hukuman yang ringan atas alasan sudah berbaik semula dengan isterinya.

Timbalan Pendakwa Raya, Ooi Chean Ling yang mengendalikan pendakwaan pula memohon mahkamah memberikan hukuman berbentuk pengajaran ke atas tertuduh kerana kesalahan melibatkan keganasan rumah tangga.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat