{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Anjakan kuasa, wajah Volvo V40 T5

Posted: 29 Dec 2013 10:41 AM PST

Oleh FAUZI JAAFAR
ekonomi@utusan.com.my

Design around you menjadikan volvo v40 ini keluar daripada model estet yang terdahulu.

''MODEL V40 lima pintu dan lima tempat duduk adalah kesinambungan daripada model C30, model ini merupakan model pertama yang dibina berdasarkan strategi Designed Around You,'' jelas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Volvo Car Corporation Stefan Jacoby.

Betullah kata-kata orang nombor satu Volvo itu. Memang tidak dapat dinafikan, kebelakangan ini kebanyakan model Volvo telah mengalami anjakan paradigma yang cukup besar, keluar daripada kepompong kereta estet dan kereta orang tua.

Ketika penulis diberi taklimat mengenai Volvo V40 T5, sebelum menerima kunci untuk pandu uji, fizikal kereta itu telah menjelaskan tentang reka bentuknya yang ultra moden dan prestasinya yang cukup membanggakan.

Bonet model ini berbentuk V klasik, dikemaskan lagi dengan garisan ekspresif yang lebih menonjol. Gril depan direka rendah dan lebar bagi menampakkan imej sporty dan rapat ke bumi untuk daya graviti yang tinggi ketika memecut dan membelok.

Rekaan berlekuk pada bahagian bawah kereta bukan sahaja menambah karakter badan bahkan turut mengalirkan angin untuk efek aerodinamik yang lebih baik. Lampu DRL (Daytime Running Lights) pula dipasang pada bahagian bawah bampar dan menghala ke atas jika dipandang dari depan.

Lampu depan rekaan bilah pula mempunyai corak yang menarik di waktu malam. Bahu badan kereta yang lebar bermula dari lampu depan dengan garisan yang tajam dan rekaan pada pintu belakang adalah warisan daripada model klasik P1800.

Imej yang kuat pula boleh dilihat pada gugusan pintu belakang kereta. Silhouette bumbung kereta memberi kesan seolah-olah kereta condong ke depan seperti tidak sabar-sabar untuk bergerak.

Selain daripada itu, Volvo V40 turut menawarkan kepada pemandu opsyen grafik pada paparan pemandu dengan tiga tema. Tema elegan memaparkan grafik yang menampakkan aura yang tenang dan tradisional.

Tema Eco pula mempunyai grafik latar belakang berwarna hijau bagi menampakkan efek alam sekitar.

Meter Eco dipaparkan di sebelah kiri dan pemandu akan dihadiahkan lampu hijau apabila kereta dipandu secara ekonomi.

Bagi memberikan penjimatan bahan bakar selain menggunakan mod Eco, V40 turut dilengkapi dengan sistem start/stop yang boleh dihidupkan menerusi butang di konsol tengah.

Tema Performance pula mempunyai grafik latar belakang berwarna merah, sesuai dengan imej prestasi dan sporty. Kesemua tema itu dipaparkan secara meter analog, tetapi digital.

Kali ini penulis memilih lebuh raya Karak terus ke Raub sebelum menuju ke Cameron Highland, Pahang dengan memilih jalan Sungai Koyan, ke tanah tinggi itu.

V40 T5 ini tidak mengecewakan, sesuai dengan imej sporty, penulis memilih tema Performance dan menggunakan gear manual enam kelajuan.

Dengan menekan minyak, terasa kuasa 'G' yang menyebabkan penulis seperti ditarik kebelakang dan terbenam di kerusi bucket kulit yang selesa.

Model ini mampu memecut 0-100 kilometer pada 6.9 saat dan kuasa horse power ialah 213@6,000 rpm. Volvo V40 T5 ini tidak ada masalah untuk memecut sehingga kelajuan maksimum 230 kmj.

Tetapi untuk model ini, penulis tidak berani untuk mencuba kelajuan maksimum kerana jalan yang dipilih tidak memiliki laluan yang lurus dan panjang,

Perlu penulis akui bahawa model Volvo ini cukup tangkas mengambil selekoh dengan kelajuan yang tinggi tanpa terasa tayar belakang membuang dengan stering yang dilengkapi bantuan kuasa elektrik dengan tiga pilihan.

Tayar bersaiz 225/45R bersaiz 17 inci banyak membantu kenderaan ini mengambil selekoh yang tinggi selaju 100 kmj ketika penulis mengambil selekoh turun dari Cameron Highland.

Terima kasih juga pada sistem brek Elektronic Brake Distribution (EBD) dan Anti-lock Brake System yang membolehkan memperlahankan jentera dengan cepat ketika mengambil selekoh.

Bagi penulis, seperti juga model-model Volvo yang lain, soal keselamatan amat dititikberatkan. Jika penulis tulis setiap ciri-ciri keselamatan untuk model ini, senarainya amat panjang.

Cuma apa yang dapat penulis katakan tentang model ini ialah ciri-ciri keselamatan pada model ini tidak mengecewakan dan sesuai kepada mereka yang pentingkan keselamatan serta kelajuan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat