{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Skuad pengguna seluruh negeri

Posted: 26 Jan 2014 11:02 AM PST

Oleh MOHD. KHAIRUL MOHD. ALI
utusanjohor@utusan.com.my

TEE Siew Kiong (tiga dari kiri) menunjukkan tanda harga ayam ketika membuat lawatan di Pasar Awam Larkin, Johor Bahru, semalam. - UTUSAN/BAAZLAN IBRAHIM

JOHOR BAHRU 26 Jan. - Skuad pengguna yang ditubuhkan sejak 2011 bakal diperluaskan di seluruh negeri ini bagi memastikan pihak peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barang kawalan dengan sewenang-wenangnya.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Tee Siew Kiong berkata, skuad yang kini dianggotai oleh kira-kira 5,000 masyarakat awam itu akan diperhebatkan dalam usaha memastikan harga bahan-bahan mentah sentiasa terkawal.

"Sehingga kini, skuad pengguna bertindak selaku 'mata dan telinga' pihak kerajaan dalam memantau harga bahan mentah. Melalui aduan mereka, pihak berwajib akan bertindak segera.

"Jika terbukti terdapat peniaga yang mengambil kesempatan maka tindakan mengikut undang-undang sedia ada," katanya dalam sidang akhbar selepas program Pelaksanaan Skim Kawalan Harga Sempena Tahun Baharu Cina yang bermula hari ini sehingga 9 Februari ini.

Antara yang tersenarai sebagai barangan kawalan termasuklah ayam, telur ayam, bawang putih, kubis bulat import, ikan bawal, udang putih dan daging khinzir.

Mereka yang berminat untuk menyertai skuad tersebut atau mahu membuat sebarang aduan boleh menghubungi talian 03-80008000 atau 1-800-886-800 dan juga menghantar emel ke alamat e-aduan@kpdnkk.gov.my.

Tambah Siew Kiong, pihak kerajaan akan meneruskan pemantauan terhadap harga bahan mentah sepanjang tahun dan bukan menjelang musim perayaan sahaja.

"Seramai 105 pegawai Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Johor dikerah ke seluruh negeri ini bagi memastikan harga barangan terkawal sepanjang tahun," ujarnya.

Pada masa yang sama, Siew Kiong turut mengingatkan pengusaha bas ekspres agar mematuhi had kenaikan tambang bas yang dibenarkan sempena musim perayaan ini atau berdepan tindakan undang-undang.

"Saya juga mahu mengingatkan pengusaha bas untuk mematuhi arahan kenaikan tambang bas sebanyak 10 peratus sahaja sempena musim perayaan ini. Mana-mana pihak yang menaikkan tambang melebihi had dibenarkan itu bakal dikenakan tindakan undang-undang dan permitnya akan ditarik," katanya lanjut.

Gen Y digesa sertai aktiviti kesukarelawanan

Posted: 26 Jan 2014 11:02 AM PST

NAJIB Najib Tun Razak melancarkan program Gen-Y Festa 2014 di Kompleks Sukan Educity, Nusajaya, semalam. Turut kelihatan Rosmah Mansor, Muhyiddin Yassin, Noorainee Abdul Rahman dan Mohamed Khaled Nordin (dua dari kanan). - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI

NUSAJAYA 26 Jan. - Generasi Y (Gen Y) digesa melibatkan diri dalam aktiviti sukarela bagi menyelami isu masyarakat setempat dalam ruang lingkup yang berbeza.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, penglibatan dalam aktiviti itu dapat memberi pengalaman bermakna kepada sukarelawan dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk belajar mencari jalan keluar daripada masalah yang dihadapi.

"Kita yakin aktiviti kesukarelawan dapat membuka ruang kepada golongan tersebut untuk bekerjasama dengan rakan-rakan yang terdiri daripada pelbagai latar belakang dalam memberi sumbangan kepada organisasi dan masyarakat.

"Kita juga berharap agar Gen Y dapat menjadi rakan strategik kepada kerajaan ke arah mencapai negara maju tanpa mengabaikan jati diri," katanya dalam Majlis Pelancaran Festival Gen Y 2014, di sini hari ini.

Program itu dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang turut dihadiri isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor yang juga Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti); Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.

Festival Gen Y 2014 anjuran Badan Amal Tenaga Isteri Wakil-wakil Rakyat Negeri Johor (Juita) itu dimeriahkan dengan pelbagai acara seperti sukan lasak, karnival kerjaya dan pendidikan serta bengkel kesenian dan budaya.

Mohamed Khaled memberitahu, penganjuran program seperti itu memberi ruang kepada Gen Y untuk mengenali Perdana Menteri dan pemimpin negara dengan lebih dekat.

"Gen Y perlu mengambil peluang dalam festival ini untuk menyerlahkan bakat agar lebih ke hadapan, berfikiran terbuka, kreatif dan inovatif," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat