{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


SPNB siap 80,690 unit rumah

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Oleh ABDUL RAZAK DIN
pengarang@utusan.com.my

Ahmad Maslan (tengah) bergambar bersama pelajar-pelajar dari lima universiti tempatan yang menerima Sijil Menguji Perisian HP di Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/ABDUL RAZAK IDRIS

KUALA LUMPUR 30 Ogos - Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) yang sehingga kini telah pun menyiapkan 80,690 unit rumah rakyat di seluruh negara yakin dapat membantu kerajaan untuk membina satu juta unit rumah dalam tempoh lima tahun akan datang.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkata, kerajaan berpuas hati dengan pencapaian SPNB setakat ini dalam melaksanakan program Rumah Mesra Rakyat, Rumah Mampu Milik, membangunkan semula projek terbengkalai serta membina projek perumahan untuk mangsa-mangsa tsunami.

Katanya, sehingga kini sebanyak 67,111 unit rumah telah pun diserahkan kunci dan bakinya lebih 20,000 unit lagi sedang proses untuk di siapkan.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, 22,411 unit Rumah Mampu Milik telah disiapkan, Rumah Mesra Rakyat (28,172 unit), dua projek khas membaik pulih rumah terbengkalai (14,939 unit) dan membina rumah kepada penduduk yang dilanda tsunami dan mangsa banjir (7,088 unit).

Ahmad Maslan berkata demikian pada sidang akhbar semasa lawatannya ke Ibu Pejabat SPNB di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengarah Urusan SPNB, Datuk Dr. Sr. Kamarul Rashdan Salleh.

Ahmad Maslan, pihaknya juga sudah membina 6,550 unit rumah untuk keperluan tentera melalui kerjasama antara SPNB dengan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

"Kita dapati skim rumah yang paling popular dan tinggi permintaannya masa kini ialah pembinaan Rumah Mesra Rakyat yang sehingga kini sebanyak 28,172 unit telah disiapkan.

"Dari jumlah yang disiapkan itu, sebanyak 67,111 unit telah pun diserahkan kunci untuk diduduki," katanya.

Menurutnya, SPNB akan terus membantu kerajaan dalam usaha murni ini kerana kerajaan mahu rakyat perlu memiliki rumah sendiri dan bukan secara menyewa dan sebagainya.

Ahmad Maslan berkata, dari kajian yang dilakukan oleh Universiti Teknologi Malaysia (UTM) terhadap 5,000 responden mendapati rakyat memang memerlukan tiga keperluan utama iaitu perumahan, kos sara hidup yang seimbang dan harga yang sesuai.

Tempoh pinjaman: Angkasa mahu jumpa PM

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Oleh MUHAMAD AZRIN MAD HEDER
pengarang@utusan.com.my

Abdul Fatah Abdullah (kanan) menunjukkan kreativiti kakitangannya menghiaskan kenderaan dengan Jalur Gemilang pada majlis Kempen Kibar Jalur Gemilang 2013 dan Menyerikan Malam Sambutan Menyambut Ambang Merdeka di Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 30 Ogos - Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap dapat bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membincangkan isu pengurangan tempoh pinjaman peribadi bagi penjawat awam.

Presiden Angkasa, Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, pihaknya sudah menghantar surat kepada Pejabat Perdana Menteri berhubung perkara itu.

Menurut beliau, pihaknya berpendirian keputusan Bank Negara Malaysia (BNM) mengehadkan tempoh pinjaman peribadi bagi penjawat awam kepada 10 tahun membebankan penjawat awam.

Sehubungan itu, beliau berharap, kerajaan mempertimbang cadangan Angkasa dan CUEPACS supaya tempoh pinjaman tersebut dilanjutkan sekurang-kurangnya sehingga 15 tahun.

"Kita berharap dapat berjumpa Perdana Menteri bagi membincangkan isu ini sebelum pembentangan Bajet 2014," katanya kepada pemberita dalam majlis pelancaran Jalur Gemilang Gergasi di Wisma Ungku Aziz, dekat sini hari ini.

Sebelum ini, BNM menetapkan tempoh pinjaman peribadi maksimum dihadkan kepada 10 tahun bagi penjawat awam.

Menurut BNM, langkah itu bertujuan mengekang hutang isi rumah ketika ini yang berada pada paras 83 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Sementara itu, Abdul Fattah berkata, pihaknya sudah mengkaji impak dari segi sosial kepada peminjam khususnya kakitangan kerajaan berhubung syarat baharu BNM tersebut yang akan menyebabkan mereka lebih terbeban.

Lamb of God: Jakim bantah penganjur

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

PUTRAJAYA 30 Ogos - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) membantah kumpulan heavy metal, Lamb of God daripada membuat persembahan di negara ini berdasarkan latar belakang kumpulan itu serta genre muzik yang dibawa mereka.

Ketua Pengarahnya, Datuk Othman Mustapha berkata, pihak bertanggungjawab diharapkan tidak meluluskan kemasukan kumpulan itu dengan mengambil kira sensitiviti umat Islam di negara ini.

Pada masa sama, beliau berkata, tindakan itu perlu diambil untuk menjaga kemaslahatan umat dengan tidak membenarkan terciptanya ruang kepada pelbagai krisis akidah, permasalahan moral serta keruntuhan akhlak.

Menurutnya, nama asal kumpulan itu ialah Burn The Priest dan pernah terpalit dengan kontroversi sehingga dituduh sebagai sebuah kumpulan yang memuatkan unsur spiritual jahat serta anti ketuhanan oleh penganut Kristian.

"Pelbagai istilah menunjukkan kumpulan ini sering mempermainkan unsur keagamaan dan ketuhanan dalam lagu dan imej mereka, malah nama kumpulan itu iaitu Lamb of God merujuk kepada Jesus yang difahami penganut Kristian sebagai 'anak Tuhan'.

"Malah, kumpulan itu pernah membuat persembahan di Amerika Syarikat dengan mencampur aduk lagu metal dengan bacaan ayat al-Quran dan menyentuh unsur keagamaan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Terdahulu, beliau menyempurnakan majlis perasmian Program Kibar Jalur Gemilang dan Pelepasan Kenderaan Merdeka di pekarangan ibu pejabat Jakim.

Kumpulan berkenaan yang berasal dari Amerika Syarikat dijadualkan membuat persembahan di Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur pada 28 September ini.

Othman berkata, antara lagu kumpulan itu ialah Walk With Me In Hell (Berjalan denganku dalam neraka); Sacrament (istilah majlis kerahmatan dalam agama Kristian); Resurrection (Kebangkitan) serta menerbitkan album New American Gospel yang jelas bertentangan dengan syariat Islam dan nilai moral.

"Penganjuran ini bukan saja boleh memberi ruang kepada penularan gejala keruntuhan moral, malah turut memberi kesan terhadap akidah.

"Persembahan kumpulan muzik yang keterlaluan biasanya akan menyebabkan penonton hilang kawalan. Kemasukan kumpulan ini dikhuatiri akan menyuburkan semula aliran black metal," katanya.

Pada masa sama, Othman berkata, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-72 yang bersidang pada 23 Januari 2006 telah membincangkan tentang kumpulan black metal serta langkah untuk menanganinya.

"Muzakarah memutuskan amalan dan perbuatan kumpulan black metal adalah sesat dan bercanggah dengan ajaran Islam sebenar, jadi umat Islam diminta menjauhi kumpulan berkenaan kerana perbuatan serta amalan mereka boleh menyebabkan seseorang terkeluar daripada Islam.

"Selaras dengan keputusan itu, beberapa negeri termasuk Melaka, Johor, Pulau Pinang, Terengganu, Wilayah Persekutuan dan Selangor menfatwakan kumpulan black metal sebagai menyeleweng," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat