{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Malaysia tetap hormati India

Posted:

Malaysia tetap hormati India

Malaysia tetap hormati India

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

REVINGTON mengetuai sesi latihan skuad negara menjelang aksi separuh akhir Piala Asia 2013 menentang India di Stadium Azlan Shah, Ipoh semalam.


ATAS kertas, Malaysia dan India dilihat memiliki peluang sama rata untuk memenangi pertemuan separuh akhir Kejohanan Hoki Piala Asia 2013 di Stadium Azlan Shah, Ipoh malam ini.

Berdasarkan rekod pertemuan terakhir, kedua-dua pasukan mencatat keputusan seri 2-2 ketika kempen Piala Sultan Azlan Shah di gelanggang sama Mac lalu.

Situasi ini jelas menunjukkan bahawa skuad hoki negara masih berpeluang untuk menewaskan India meskipun pasukan di ranking ke-11 dunia itu dilabel pasukan pilihan mara ke final.

Hakikat bahawa India perlu menjuarai Piala Asia 2013 untuk layak ke Piala Dunia 2014 di The Hague, Belanda juga dilihat menyukarkan lagi misi anak-anak buah Paul Revington menjulang trofi ini buat pertama kalinya.

Namun, kapten negara, Mohd. Shahrun Nabil Abdullah tetap optimis Malaysia yang berjaya menamatkan kemarau 12 tahun beraksi di pentas Piala Dunia akan berjuang bermati-matian bagi merealisasikan misi yang diletakkan ke atas bahu mereka itu.

"Saya lihat peluang skuad negara dan India untuk menang pertemuan ini adalah 50-50, jadi sesiapa yang beraksi dengan lebih baik malam esok (hari ini) nanti sudah pasti akan muncul juara.

"Bagaimanapun, saya tetap rasa kami masih mampu menewaskan mereka, namun kami tidak boleh pandang mudah pertemuan itu nanti, sebaliknya cuba mengurangkan kesilapan seperti mana yang terjadi ketika menentang Jepun tempoh hari," jelas Shahrun Nabil semalam.

Pemain yang beraksi buat Terengganu Hockey Team (THT) itu turut menegaskan bahawa mental pemain negara kini dalam keadaan terbaik.

Berbeza ketika kejayaan 4-2 ke atas Jepun, Shahrun Nabil menegaskan, skuad negara akan tampil lebih bertenaga malam ini serta akan cuba memperbaiki kelemahan ketara di barisan pertahanan yang dilihat melepaskan gol mudah kepada lawan dalam tiga perlawanan peringkat kumpulan.

"Kami akan turun dengan lebih bertenaga kali ini dan tidak akan bermula dengan perlahan seperti menentang Jepun.

"Kami tiada masalah dalam segi jentera serangan, cuma ada beberapa perkara ketika strategi bertahan yang kami perlu perbaiki lagi.

"Apa pun, menentang India nanti kami akan cuba mendapatkan gol lebih awal dan tidak akan membiarkan gawang dibolosi dengan mudah.

"Semua pemain negara juga sudah bersedia untuk berjuang berhabis-habisan kerana kami tidak rela menghancurkan harapan besar peminat yang setia menyokong kami di sini," ujarnya lagi.

Khairy beri tempoh sebulan

Posted:

Khairy beri tempoh sebulan

Khairy beri tempoh sebulan

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my



"TUBUHKAN Jawatankuasa Integriti segera jika enggan berdepan sebarang tindakan tegas termasuk dibubarkan".

Demikian amaran Menteri Belia Dan Sukan, Khairy Jamaluddin (gambar) terhadap kesemua persatuan bola sepak negeri (FA) bagi membanteras gejala rasuah yang dikatakan kembali mewarnai kancah bola sepak tempatan.

Khairy berkata, pihaknya memberikan tempoh selama sebulan kepada kesemua FA bagi menubuhkan Jawatankuasa Integriti tersebut.

Jika tidak katanya, beliau akan merujuk perkara itu kepada Pesuruhjaya Sukan bagi menentukan bentuk hukuman yang bakal diambil terhadap mana-mana FA yang masih 'berdegil'.

"Saya minta tubuhkan (Jawatankuasa Integriti di peringkat negeri) sudah lama... sejak tiga bulan lepas.

"Persatuan negeri perlu segera menubuhkan Jawatankuasa Integriti, takkan nak harap FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia), PDRM (Polis Diraja Malaysia) dan SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) semata-mata.

"Saya bagi mereka tempoh selama sebulan, jika tidak saya berhak mengambil tindakan mengikut peraturan Pesuruhjaya Sukan termasuk membubarkan persatuan," katanya kepada pemberita ketika mengulas kenyataan Presiden Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), Datuk Seri Mohamad Hasan yang kecewa apabila skuad Hoben Jang Hoben didakwa kembali dipalit dengan gejala rasuah semalam.

Mohamad Hasan dilaporkan mendakwa, senario itu bukan sahaja membabitkan skuad Negeri Sembilan tetapi beliau percaya ia kembali berleluasa dan melibatkan seluruh industri bola sepak tanah air.

Mengulas lanjut, Khairy berkata, penubuhan Jawatankuasa Integriti di peringkat FA negeri sangat penting sebagai antara langkah membanteras gejala tidak bermoral berkenaan.

"Pemain tidak tahu hendak buat laporan kepada siapa. Identiti mereka tidak dilindungi selain khuatir keselamatan diri dan keluarga terancam.

"Sebab itu ia harus ditubuhkan. Saya sendiri sering menerima aduan daripada pemain yang enggan mendedahkan identiti berhubung isu ini.

"Sekarang, saya enggan terima sebarang alasan daripada persatuan negeri. Jika mereka enggan (tubuhkan Jawatankuasa Integriti), surat amaran akan dikeluarkan sebelum dikenakan tindakan," tegas beliau.

Pada masa sama, Khairy juga menggesa PDRM supaya menangani gejala itu dengan lebih serius.

"Tiada judi, tiada bookie. Saya percaya sindiket perjudian merupakan dalang sebenar punca wujudnya bookie.

"Saya harap PDRM dapat memberikan perhatian sewajarnya terhadap isu ini serta meningkatkan operasi kerana ia juga jenayah berat," katanya.

'Saya ada maruah'

Posted:

'Saya ada maruah'

'Saya ada maruah'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


MANIAM (tengah) mengambil alih tugas Irfan pada sesi latihan skuad Selangor
di Padang SUK, Shah Alam semalam.


KEPUTUSAN Irfan Bakti Abu Salim (gambar kecil) melepaskan jawatan selaku jurulatih Selangor masih menjadi topik perbualan hangat dalam kalangan para peminat sukan bola sepak tempatan.

Irfan mengambil keputusan drastik itu sebaik skuad kendaliannya tewas 0-3 kepada Sime Darby pada aksi ketiga peringkat Kumpulan A kempen Piala Malaysia di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, Selasa lalu.

Biarpun Selangor masih berpeluang untuk layak ke peringkat suku akhir sekiranya berjaya memungut sembilan mata pada baki tiga perlawanan, namun Irfan tetap dengan pendiriannya untuk melepaskan jawatannya itu.

Namun, bagi Irfan, kekalahan itu membuka jalan kepadanya untuk berundur daripada skuad Gergasi Merah demi kesejahteraan pasukan.

"Saya ada maruah. Inilah perjalanan (karier) jurulatih, mereka bila-bila masa sahaja boleh berhenti.

"Saya sangat kecewa dengan kekalahan 0-3 kepada Sime Darby dan saya terpaksa mengambil tindakan demi pasukan.

"Kami tewas kepada Sime Darby meskipun Selangor sebenarnya dibarisi ramai pemain kebangsaan. Saya tidak menyalahkan pemain Selangor tetapi inilah adalah cara terbaik untuk menyelamatkan pasukan ini.

"Berhubung hala tuju saya selepas ini, saya enggan memikirkan perkara itu kerana saya mahu berehat dahulu dalam dua atau empat minggu ini," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Kosmo! semalam melaporkan Irfan bertindak menghantar surat perletakkan jawatan kepada Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) gara-gara beliau mengakui bertanggungjawab atas kemerosotan prestasi Selangor dalam saingan Piala Malaysia musim ini.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Presiden FAS, Datuk Mohktar Ahmad percaya keputusan Irfan itu tidak melibatkan pihak lain.

Jelasnya, beliau berharap pengunduran Irfan secara sukarela itu mungkin memberikan satu petanda positif untuk kebangkitan juara 32 kali Piala Malaysia tersebut.

"Irfan datang jumpa saya dan air muka beliau cukup serius. Beliau mengakui rasa malu dan bertanggungjawab dengan kekalahan Selangor.

"Ini kerana Irfan menegaskan beliau tidak boleh menerima kekalahan itu. Irfan adalah seorang jurulatih yang baik dan banyak pengalaman.

"Mengenai keputusannya, dia harus berprihatin dalam hal ini. Ini kerana Irfan menganggap beliau sudah gagal untuk menjayakan pasukan selama dua tahun.

"Itulah had Irfan dan FAS menerima keputusan ini secara terbuka. Jika beliau paksa diri (melatih Selangor), mungkin situasi itu mengubah kepada tidak baik sekiranya mengendali pasukan dengan tertekan," katanya.

Sementara itu, Mohktar mengesahkan pembantu jurulatih, P. Maniam bertindak sebagai pengendali sementara untuk mengharungi kempen Piala Malaysia sebelum memutuskan pengganti Irfan sebaik kejohanan itu berakhir pada 3 November depan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat