{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


Atasi ketagihan Orang Asli

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

IPOH 30 Ogos - Sebanyak 50 siri program Jelajah Kampung telah dilaksanakan kerajaan negeri bagi mengekang penularan tabiat meminum minuman keras dalam kalangan masyarakat Orang Asli di seluruh negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Perladangan, Pertanian, Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Saarani Mohamad berkata, menerusi program berkenaan, Orang Asli diberikan ceramah dan maklumat tentang bahaya dan kesan aktiviti berkenaan oleh pihak-pihak bertanggungjawab seperti Jabatan Kesihatan dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Kata Saarani, selain itu, turut diadakan pameran berkaitan kesan ketagihan minuman keras bagi menyedarkan golongan berkenaan daripada terus terjebak.

"Aktiviti itu mula dikesan berlaku apabila masyarakat tersebut telah mempunyai satu jumlah pendapatan yang membolehkan mereka membeli dan meminum minuman keras.

"Tabiat ini jika dibiarkan akan mengundang pelbagai masalah atau gejala lebih serius. Sehubungan itu, kerajaan negeri berusaha mengekang perkara itu daripada terus menular dengan memberi kesedaran kepada mereka tentang bahaya perbuatan tersebut," katanya pada mesyuarat kedua, penggal pertama persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak kali ke-13 di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Datuk Dr. Mah Hang Soon (BN-Chenderiang) yang mahu tahu langkah yang diambil kerajaan negeri untuk membantu Orang Asli mengatasi tabiat meminum minuman keras.

Saarani berkata, program Jelajah Kampung tersebut akan berjalan sepanjang tahun dan melibatkan kesemua perkampungan Orang Asli di negeri ini.

"Di samping pameran dan ceramah, pada program itu kita turut mengadakan perkhidmatan membaiki motosikal secara percuma, demonstrasi dandanan diri, masakan, ziarah dari rumah ke rumah, pemeriksaan kesihatan percuma serta acara sukaneka untuk golongan belia dan beliawanis seperti Liga Bola Sepak Piala MB dan Liga Bola Jaring.

"Kerajaan negeri berharap dengan adanya pelbagai program ini, tabiat meminum minuman keras dalam kalangan Orang Asli dapat dikurangkan," katanya.

Syukuri nikmat kemerdekaan

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

MENTERI Besar, Datuk Mukhriz Mahathir (tiga dari kiri) dan Mohd. Tajuddin Abdullah (kiri) mengibarkan Jalur Gemilang dalam majlis Pelancaran Kibar Jalur Gemilang Peringkat Kebangsaan Tahun 2013 di Sungai Petani, baru-baru ini.

ALOR SETAR 30 Ogos - Rakyat pelbagai kaum perlu mensyukuri nikmat keselamatan, kedaulatan dan kemerdekaan negara yang membolehkan mereka mengecapi kehidupan dalam suasana harmoni, aman serta sejahtera selama ini.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar dan Pembasmian Kemiskinan negeri, Datuk Mohd. Tajuddin Abdullah berkata, dalam mensyukuri nikmat berkenaan, rakyat diingatkan supaya terus menyuburkan lagi perpaduan kaum yang menjadi kunci keamanan.

Katanya, ketika banyak negara lain sedang menghadapi peperangan dan penindasan, rakyat negara ini hidup dalam suasana yang harmoni.

"Uniknya Malaysia adalah kerana rakyatnya terdiri daripada pelbagai kaum dan dapat hidup dalam suasana harmoni. Justeru, perpaduan merupakan nikmat tidak ternilai yang perlu disuburkan agar kemerdekaan negara dapat dipertahankan sampai bila-bila.

"Dahulu, pejuang dan pemimpin negara memperjuangkan kemerdekaan, selepas itu mengisinya dan kini kita mempertahankan kedaulatan serta kemerdekaan itu selaras dengan tema tahun ini iaitu Malaysiaku Berdaulat, Tanah Tumpahnya Darahku," katanya di sini hari ini.

Mohd. Tajuddin berkata, erti kemerdekaan perlu dihayati sepanjang masa, bukan hanya setiap kali tibanya sambutan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos.

Katanya, rakyat tidak seharusnya mudah leka dengan kemakmuran dan keselesaan yang dinikmati oleh mereka sekarang.

"Menjadi tanggungjawab setiap rakyat tanpa mengira agama dan kaum untuk berusaha menyemarakkan semangat perpaduan negara," ujarnya.

Beliau juga berharap rakyat akan mengibarkan Jalur Gemilang bila-bila masa bagi menunjukkan rasa bangga dan taat setia kepada negara.

Kata beliau, pengibaran Jalur Gemilang yang menjadi simbol negara berdaulat dapat meningkatkan semangat patriotisme dan cintakan negara.

"Bukan mudah untuk membina sebuah negara bangsa tetapi hendak meruntuhkannya boleh dilakukan dalam sekelip mata.

"Sebab itu, rakyat mesti bersatu mempertahankan negara dengan mengenepikan perbezaan pandangan, di samping mewujudkan kesedaran, rasa sayang dan cintakannya," ujar beliau.

Perak pertimbang ambil bekas qari mengajar di pusat pendidikan Islam

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

IPOH 30 Ogos - Kerajaan negeri akan mempertimbangkan cadangan untuk mengambil bekas-bekas qari yang berjaya di peringkat negeri dan kebangsaan sebagai tenaga pengajar sepenuh masa di pusat-pusat pendidikan Islam di negeri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir (gambar) berkata, secara dasarnya kerajaan negeri tidak mempunyai masalah untuk berbuat demikian, namun pengambilannya tertakluk kepada beberapa kriteria tertentu termasuk keupayaan mereka membaca al-Quran dengan baik serta diperakui oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri yang dipengerusikan mufti negeri.

Tambah Zambry, beliau juga difahamkan ketika ini telah ada bekas qari ditempatkan di Institut Takbiran Islam Perak (Intim) dalam bidang taranum.

"Kita akan mengambil perhatian tentang perkara itu kerana untuk mendapatkan imam yang bacaan taranum yang baik seperti bekas qari di peringkat negeri mahupun kebangsaan tentunya tidak ramai.

"Tetapi yang paling penting mereka ini perlu mempunyai keupayaan tertentu iaitu dapat membaca al-Quran dengan baik dan diperakui Jawatankuasa Fatwa Negeri yang dipengerusikan oleh mufti negeri," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Abdullah Fauzi Ahmad Razali (BN-Kampung Gajah) pada mesyuarat kedua, penggal pertama persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak kali ke-13 di sini hari ini.

Sementara itu, menjawab soalan tambahan daripada Radzi Zainon (Pas-Sungai Rapat) sama ada golongan berkenaan boleh diserap sebagai imam masjid, jelas Zambry, perkara itu akan turut dipertimbangkan oleh kerajaan negeri.

Katanya, mereka yang dipilih akan diiktiraf dan dinilai mengikut skim perkhidmatan kerajaan sedia ada.

"Sebagai contoh, kalau mereka berada di gred N17, maka kelulusan minimum ialah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Empat Senawi," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat