{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Hiburan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Hiburan


Posted: 31 Aug 2013 06:46 AM PDT

Oleh MOHD. FIRDAUS ISMAIL

PULAU PINANG 31 Ogos - Di sebalik 'nasihat' yang diberikan Kerajaan DAP Pulau Pinang terhadap pemilik panggung supaya tidak menayangkan filem patriotik Tanda Putera atas alasan keselamatan, ia tetap mendapat sambutan menggalakkan daripada penonton pada hari pertama tayangannya di negeri ini.

Tinjauan Utusan Online di sebuah pawagam di Bayan Baru mendapati, 60 peratus tiket untuk slot tayangan pukul 9.30 malam telah habis dijual walaupun tayangannya di negeri ini "terlewat" dua hari berbanding tempat lain.

Seorang petugas kaunter yang dikenali sebagai Miza berkata, bagi slot tayangan tersebut, sebanyak 160 tempat ditawarkan yang mana lebih 100 telah ditempah.

" Jualan tiket pada sebelah pagi tadi agak perlahan namun keadaan berubah menjelang petang dan malam.

"Bagi slot tayangan tengah malam pula,jualan tiket masih dibuka dan sehingga sekarang, sebanyak 20 peratus telah dibeli," katanya. - UTUSAN ONLINE

Belanja RM800 untuk rambut

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Gambar MOHD AZIM ABD RAHMAN

IKA akan pergi ke salun setiap dua minggu sekali untuk memastikan rambutnya terpelihara.

Bagi penyanyi yang kini semakin meningkat namanya dalam dunia lakonan, Ika Nabella, memiliki rambut panjang sehingga ke paras pinggang membuatkan dirinya berasa lebih yakin dengan penampilannya sendiri.

Mula menyimpan rambut panjang sejak berusia 16 tahun, persoalan bagaimana dia menjaga rambut kerap diajukan kepadanya.

"Sebenarnya ramai yang fikir kalau simpan rambut panjang, ditambah pula macam saya yang mempunyai rambut panjang hingga ke pinggang, tentu sukar untuk menjaganya.

"Sebenarnya tidak sukar pun. Apa yang penting kena bijak mengurusnya.

"Macam saya, setiap tiga bulan sekali, saya akan pergi ke salun untuk potong rambut sahaja sebab saya tidak mahu ia terlalu panjang sehingga melepasi paras pinggang.

"Kebiasaannya, dua minggu sekali saya akan datang ke salun untuk rawatan rambut bagi memastikan rambut tidak rosak. Bagi saya, buat apa simpan rambut panjang, tetapi rambut yang disimpan itu rosak," katanya.

Ditebak persoalan sama ada dia rimas berambut panjang, Ika berkata, mereka yang tidak biasa berambut panjang mungkin akan berasa rimas tetapi baginya yang sudah menyimpan rambut panjang sejak sekian lama, ia tidaklah sukar.

"Selalunya kalau nak tidur, saya akan pastikan rambut saya digulung rapi, sebab bila tidak digulung, kadang-kadang rasa tak selesa hendak tidur," katanya.

Belum sedia potong rambut pendek

Bagi seorang pelakon, ada kalanya mereka mendapat watak yang sangat bertentangan dengan diri mereka, namun dirasakan sesuai di mata pengarah.

Malah, ada watak yang memerlukan seseorang yang kurus menjadi gemuk, cantik menjadi hodoh dan berambut panjang menjadi rambut pendek.

Pengorbanan itu terpaksa dilakukan oleh pelakon untuk menghidupkan watak yang dimainkan di layar skrin.

Bagi Ika, dia pernah mendapat tawaran untuk membawakan watak yang memerlukan dirinya berambut pendek dan dia terpaksa menolak tawaran itu kerana belum bersedia untuk memotong rambutnya.

"Pernah baru-baru ini, ada tawaran untuk saya berambut pendek. Saya tolak kerana saya belum sedia nak potong rambut. Kalau pakai rambut palsu pun tidak sesuai kerana rambut saya panjang, kalau simpul... nampak pelik," jelasnya.

Malah, tambah Ika, jika imbuhan yang diberikan benar-benar berbaloi dengan pengorbanan yang terpaksa dilakukannya, barulah dia bersedia untuk memotong rambut pendek.

"Kalau imbuhan yang diterima berbaloi, saya akan fikirkan sama ada mahu potong atau tidak," katanya.

Tambah Ika lagi, pernah sekali rambutnya dipotong ketika dia baru sahaja keluar daripada satu rancangan realiti yang disertainya dahulu.

"Dulu, masa saya keluar daripada pertandingan itu, rambut saya didandan dan dipotong kerana sukar hendak membuat rekaan rambut yang sesuai dengan saya ketika itu.

"Masa itu muda lagi, umur baru 19 tahun. Bila mereka cakap kena potong, saya reda sahaja. Saya memang sayang, tetapi hendak buat macam mana?," ujar Ika.

Berbelanja besar untuk rambut

Ketika sesi pengambaran dilakukan, rawatan Argan menggunakan minyak Argan dari Maghribi sedang dilakukan untuk membetulkan kembali rambutnya.

Persoalannya, berapa banyak wang yang pernah dihabiskan Ika bagi menjaga rambutnya. Ujar Ika, paling besar dia berbelanja untuk rambutnya adalah sebanyak RM800.

"Tahun lalu, saya pergi ke salun untuk mewarnakan rambut. Saya jarang mewarnakan rambut tetapi dek kerana mahu merasakan kelainan ketika itu, saya warnakan rambut saya.

"Rambut saya panjang, jadi bila ia panjang, kos untuk mewarnakan rambut juga bertambah. Itu yang buat saya berbelanja besar ketika itu," katanya.

Berbicara mengenai pembaziran, jelas Ika, ia sebenarnya tidaklah membawa kepada pembaziran kerana setiap wanita mahu diri kelihatan cantik, dan jika berbelanja besar memberi kepuasan kepada mereka, apa salahnya.

"Bagi saya tidak membazir pun. Apa yang penting, berbelanja ikut kemampuan diri dan yang pasti, perbelanjaan itu benar-benar memberi kepuasan kepada diri sendiri."Kalau nak cakap saya berbelanja besar, sebenarnya ramai lagi wanita lain yang membelanjakan beribu-ribu ringgit untuk diri mereka kelihatan cantik. Tidak salah pun. Apa yang penting, ukur baju di badan sendiri.

"Janganlah sampai berbelanja besar sehingga tiada wang langsung untuk dibelanjakan. Itu yang membazir sebenarnya," ujar Ika.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat