{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Polis tahan 311 individu

Posted: 31 Aug 2013 11:00 AM PDT

Oleh AZRAI MOHAMMAD dan ISWAN SHAFIQ MAT ISA
pengrang@utusan.com.my

Sebahagian lelaki yang ditahan untuk diperiksa dalam Op Cantas di sebuah pusat hiburan di Kuala Terengganu, malam semalam.

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Polis Diraja Malaysia (PDRM) menahan sebanyak 311 daripada 7,719 individu yang diperiksa dalam Op Cantas Khas di seluruh negara semalam dan hari ini.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, dalam operasi selama 12 jam bermula pukul 6 petang semalam, polis turut merampas enam buah kenderaan curi iaitu empat buah kereta dan dua buah motosikal.

"Selain itu, polis turut merampas beberapa jenis senjata yang ditemukan bersama suspek.

"Antaranya adalah selaras senapang angin buatan sendiri dan 25 jenis senjata berjadual seperti pedang, pisau dan parang," katanya ketika dihubungi hari ini.

Op Cantas Khas dilancarkan sejak 17 Ogos lalu untuk membendung aktiviti jenayah yang mengancam keselamatan negara selaras dengan arahan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Pelaksanaan operasi itu bagi membendung kegiatan jenayah khususnya berkaitan aktiviti kongsi gelap serta jenayah menggunakan elemen senjata api dan senjata tajam menerusi sekatan jalan raya, pemeriksaan lokasi tertentu dan serbuan.

Sementara itu di KUALA TERENGGANU, polis menahan sebanyak 89 pengunjung termasuk 10 wanita dalam Op Cantas Khas sempena sambutan Ambang Merdeka di dua pusat hiburan di bandar itu.

Kesemua mereka yang berusia antara lingkungan 20-an hingga 60 tahun diarahkan menjalani ujian saringan air kencing bagi mengesan sama ada terlibat dalam penyalahgunaan dadah.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Jamshah Mustapa berkata, polis turut menyemak identiti kesemua mereka itu bagi mengesan sama ada terlibat dalam kegiatan jenayah termasuk menjadi ahli kumpulan kongsi gelap.

"Sekiranya dikesan terlibat, kita akan ambil tindakan yang sewajarnya. Operasi ini akan diteruskan dari semasa ke semasa sebagai langkah pencegahan terutamanya bagi mengelak penularan gejala negatif termasuk kongsi gelap di negeri ini," katanya selepas mengetuai operasi tersebut yang melibatkan 30 anggota pelbagai cawangan dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Terengganu dan berakhir awal pagi ini.

5 lelaki disyaki Geng 04, Geng 08 ditahan

Posted: 31 Aug 2013 11:00 AM PDT

Ahmad Ibrahim (kanan) dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, ACP Mohd. Nashir Ya menunjukkan gambar tatu anggota kumpulan kongsi gelap yang telah ditahan oleh Polis Kedah di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah, Alor Setar, semalam. - Bernama

ALOR SETAR 31 Ogos - Polis menahan lima lelaki yang dipercayai terlibat dalam kumpulan kongsi gelap Geng 04 dan Geng 08 dalam Op Cantas Khas di dua daerah di negeri ini semalam.

Empat daripada mereka ditahan di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bukit Kayu Hitam dekat sini kira-kira pukul 5.40 petang semalam manakala seorang lagi ditahan pukul 12.45 tengah malam tadi di Kulim sempena operasi Ambang Merdeka.

Ketua Polis Kedah, Datuk Ahmad Ibrahim berkata, tangkapan di Bukit Kayu Hitam melibatkan empat lelaki berusia antara 20 hingga 30 tahun dan disyaki daripada Geng 04 yang dikenal pasti sebagai antara kumpulan samseng paling berbahaya.

Katanya, mereka yang berasal dari Kubang Pasu ditahan ketika berjalan kaki menuju ke Thailand.

"Polis menahan reman mereka untuk siasatan lanjut sama ada terlibat dalam beberapa kes jenayah yang dilaporkan sebelum ini," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) hari ini.

Ahmad berkata, seorang lelaki yang ditahan di Kulim pula berusia 21 tahun dan disyaki terlibat dalam Geng 08.

Menurut beliau, lelaki itu ditahan setelah didapati terdapat simbol di badannya yang mempunyai persamaan dengan salah satu daripada 49 kumpulan yang diharamkan kerajaan.

Berikutan penahanan itu, katanya, beliau meminta Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah untuk membuat siasatan lebih lanjut terhadap lima lelaki tersebut.

"Mereka ditahan di bawah Seksyen 56 dipercayai ahli namun belum dapat disahkan. Jika didapati terlibat kita akan ambil tindakan mengikut Seksyen 43 Akta Pertubuhan 1966 kerana menjadi ahli pertubuhan haram," katanya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, sepanjang Op Cantas Khas dilancarkan sejak 17 Ogos lalu sehingga semalam, Polis Kedah memeriksa 4,014 individu dan menahan 183 orang namun sebahagian daripadanya dibebaskan setelah disiasat.

Katanya, pemeriksaan rambang membabitkan kenderaan pula adalah sebanyak 2,567 buah iaitu 1,116 kereta, 1,248 motosikal dan lain- lain sebanyak 203.

"Operasi ini tidak hanya dijalankan melibatkan 11 daerah sahaja malah pemeriksaan dilakukan terhadap mereka yang pergi ke Thailand menerusi pintu masuk Bukit Kayu Hitam atau Kota Putra," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat