{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Feminin

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Feminin


Hormat wanita

Posted: 28 Aug 2013 10:59 PM PDT

Para penerima Anugerah Respek Wanita bergambar bersama Najib Tun Razak dan isteri, Rosmah Mansor serta Rohani Abdul Karim (lima dari kiri) pada majlis sambutan Hari Wanita 2013 di Pusat Dagangan Putera, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, tumpuan khusus perlu diberikan terhadap kepentingan keluarga yang menjadi unit asas dalam menangani isu keganasan terhadap wanita.

Dengan itu katanya, apa yang diharapkan agar masalah seperti keganasan rumah tangga dapat dicegah daripada berlaku atau dielakkan daripada menjadi lebih kompleks.

"Dalam hal ini, saya percaya kepada perkataan back to the basics (kembali ke asas) bagi menangani sebarang bentuk cabaran atau masalah termasuk isu keganasan terhadap wanita.

"Salah satu prinsip Dasar Keluarga Negara ialah memberi penekanan kepada inisiatif penerapan nilai-nilai murni kekeluargaan bagi menjamin pembangunan sosial yang mampan.

"Penghayatan nilai-nilai ini juga dapat mewujudkan keluarga yang sejahtera dan pembangunan insaniah yang selari dengan pembangunan fizikal," ujarnya pada majlis sambutan Hari Wanita 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah Rohani, pihak kementerian sentiasa prihatin dan komited dalam melindungi dan memperkasakan wanita melalui program-program yang diatur dengan kerjasama strategik agensi-agensi kerajaan yang lain, pihak swasta, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), ahli akademik, dan anggota masyarakat di peringkat akar umbi.

Pada masa yang sama, dalam usaha memastikan nilai-nilai ini tidak terhakis akibat persekitaran masa yang yang mencabar, kementerian melalui Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) mempergiatkan usaha memupuk dan menyuburkan rasa tanggungjawab terhadap keluarga melalui program-program yang dijalankan.

Untuk itu katanya lagi, LPPKN telah mengambil inisiatif untuk mengukuhkan institusi keluarga dengan menawarkan kursus-kursus seperti Ilmu Keluarga@LPPKN, Parenting@Work, SMARTbelanja@LPPKN, dan PraPerkahwinan SMARTSTART.

Yang pasti, program-program seperti ini katanya, dapat memberi impak positif dalam menangani keganasan terhadap wanita.

Mengulas lanjut mengenai hal tersebut, Rohani turut memberitahu kerajaan hari ini begitu komited dalam melindungi dan memperkasakan wanita.

Dengan itu, pelbagai program dan inisiatif untuk lebih merakyatkan perkhidmatan kerajaan telah dilaksanakan dan akan terus dilaksanakan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM).

Dalam hal ini juga, Rohani berkata, kementerian menerusi Jabatan Pembangunan Wanita (JPW) telah melaksanakan pelbagai usaha bagi memastikan kebajikan dan kesejahteraan wanita terus terbela.

Antaranya ialah penganjuran Hari Antarabangsa Menangani Keganasan Terhadap Wanita yang diadakan pada 25 November setiap tahun.

"Program ini merupakan usaha advokasi kementerian untuk meningkatkan kesedaran masyarakat akan kepentingan dan peranan kita semua dalam membanteras keganasan terhadap wanita.

"Selain itu, program-program advokasi terus dilaksanakan dengan kerjasama pemimpin tempatan seperti seminar kepekaan gender, literasi undang-undang, wanita anti jenayah (WAJA), seminar menangani keganasan terhadap wanita dan gadis, selamatkan diri anda (SEDiA), program kesejahteraan emosi, dan program transformasi minda.

"Program-program ini adalah bertujuan memberi kesedaran dan keyakinan kepada masyarakat mengenai hak-hak wanita daripada aspek perundangan sivil dan syariah, perlindungan, pembelaan serta teknik mengurus tekanan emosi dengan berkesan," kata Rohani.

Hormat wanita

Mengenai tema sambutan Hari Wanita kali ini, Respek Wanita: Masyarakat Sejahtera, menurut Rohani, tema tersebut dipilih untuk meningkatkan kesedaran segenap lapisan masyarakat termasuk golongan lelaki mengenai perkongsian hak dan tanggungjawab mewujudkan sebuah masyarakat progresif yang sensitif gender serta bebas daripada segala bentuk diskriminasi dan keganasan.

Rohani menjelaskan, tema ini dipilih untuk mengingatkan semua bahawa mesej respek atau hormati wanita bukan hanya ditujukan khas kepada kaum lelaki dalam konteks keganasan, bahkan penghormatan terhadap wanita perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas iaitu wanita juga perlu menghormati diri mereka sendiri dan wanita lain.

"Ini kerana wanita perlu mempunyai solidariti yang kukuh. Kesatuan wanita yang kukuh boleh membantu memperkasakan mereka dalam masyarakat," katanya.

Pada sambutan itu juga, anugerah Pengiktirafan Respek Wanita telah diberikan kepada beberapa individu daripada pelbagai kategori sebagai ikon di dalam usaha, dedikasi dan komitmen mereka dalam membanteras keganasan terhadap wanita.

Antaranya Ketua Jabatan Kecemasan dan Trauma, Hospital Kuala Lumpur (HKL) Datuk Seri Dr. Abu Hassan Asaari Abdullah, penganalisis jenayah Kamal Affandi Hashim dan Timbalan Yang Dipertua Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita Malaysia (NCWO) Datuk Faridah Khalid.

Anugerah disampaikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Hadir sama isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor.

Sambutan turut dimeriahkan dengan pelbagai acara termasuk ceramah mengenai keganasan terhadap wanita, gerai pameran dan sebagainya. - Mariatul Qatiah Zakaria

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat