{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


Tentera tak perlu setia pada Presiden

Posted: 29 Aug 2013 11:46 AM PDT

KAHERAH 29 Ogos - Tentera Mesir tidak akan mengangkat sumpah kesetiaan secara langsung kepada Presiden negara ini berdasarkan satu dekri terbaharu yang dikeluarkan oleh kerajaan sementara di sini, semalam.

Berdasarkan dekri itu, anggota tentera akan berikrar dengan ayat 'Saya akan menurut perintah kepemimpinan saya' dan membuang ayat 'Saya akan setia kepada Presiden negara ini'.

Dekri berkenaan dikeluarkan oleh kerajaan sementara pimpinan Presiden Adly Mansour yang mendapat sokongan tentera selepas Presiden Mohammed Mursi daripada pergerakan Ikhwanul Muslimin digulingkan pada 3 Julai lalu.

Jurucakap tentera, Ahmed Ali berkata, perubahan tersebut merupakan perkara yang positif dan mengelakkan anggota tentera daripada membuat sumpah secara peribadi kepada seseorang individu.

"Ikrar baharu itu turut merujuk kepada Presiden yang juga merupakan satu daripada ketua tentera.

"Cara ini menjadikan anggota tentera setia kepada kepemimpinan, bukannya individu," katanya.

Penganalisis berkata, tindakan menggubal dekri tersebut dilihat sebagai cara pihak tentera mendapatkan kebebasan daripada dikawal oleh kerajaan awam.

Profesor dari Universiti George Washington, Nathan Brown mendapati, keputusan menggubal dekri itu sebenarnya berdasarkan kandungan yang diberikan kepada Adly oleh ketua tentera, Jeneral Abdel Fateh al-Sisi.

Katanya, Abdel Fateh turut berkhidmat sebagai Timbalan Presiden dan Menteri Pertahanan dalam kerajaan sementara tersebut.

"Saya tidak fikir semua orang akan percaya perubahan itu dilakukan atas usaha Presiden.

"Dalam erti kata lain, dekri baharu berkenaan merupakan langkah yang dilaksanakan oleh tentera dan hanya diluluskan oleh Presiden sementara," katanya.

Brown berkata, di kebanyakan negara, pihak tentera akan bersumpah taat setia kepada Perlembagaan dan undang-undang.

Namun, katanya, di Mesir, tentera dan pegawainya tidak lagi bersumpah kepada pentadbiran awam, undang-undang atau prosedur. - REUTERS

Obama belum buat keputusan

Posted: 29 Aug 2013 11:46 AM PDT

Penduduk Britain mengadakan tunjuk perasaan membantah cadangan tentera Barat untuk menyerang Syria di tengah London, kelmarin. - REUTERS

WASHINGTON 29 Ogos - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama masih belum membuat keputusan, sama ada akan mengambil tindakan ketenteraan ke atas Syria atau tidak, namun Washington berkata, tindakan itu dijangka akan diteruskan jika usaha mendapatkan mandat daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung konflik di Syria menemui kegagalan.

Obama berkata, Washington telah menyimpulkan bahawa kerajaan Presiden Syria, Bashar al-Assad bertanggungjawab terhadap serangan senjata kimia dekat Damsyik pada minggu lepas.

Washington dijangka mendedahkan kepada umum laporan tentang serangan itu, yang mengorbankan lebih 1,300 rakyat Syria.

Apabila ditanya tentang keputusan sama ada AS akan mengambil tindakan ketenteraan akan melibatkan pelancaran peluru berpandu, Obama berkata: ''Saya masih belum membuat keputusan.''

Bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa tindakan ketenteraan AS akan dibuat untuk memberi amaran keras supaya Syria tidak lagi mengulangi penggunaan senjata kimia.

Obama mengaku serangan terhad yang dirancang oleh White House tidak akan menghentikan pembunuhan orang awam di Syria tetapi penglibatan negara ini dalam perang saudara di negara itu yang menyaksikan lebih 100,000 orang maut tidak akan membantu keadaan.

Pemimpin AS itu yang mahu legasi diingati sebagai menamatkan perang dan tidak memulakan perang melibatkan negara-negara asing, menegaskan bahawa adalah penting untuk menghantar mesej jelas bukan sahaja kepada Syria tetapi kepada seluruh dunia.

Terdahulu, Washington secara jelas menyatakan bahawa resolusi Majlis Keselamatan PBB berhubung pemberian asas undang-undang untuk mengambil tindakan ketenteraan cadangan Britain, tidak akan berjaya ekoran penentangan Rusia.

''Kami tidak melihat kejayaan usaha ini ekoran penentangan Rusia terhadap sebarang tindakan bermakna Majlis Keselamatan PBB terhadap Syria,'' kata Timbalan Jurucakap Jabatan Negara AS, Marie Harf. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat