{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Dunia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Dunia


Tolak keputusan pilihan raya

Posted:

Tolak keputusan pilihan raya

Tolak keputusan pilihan raya

NAIB Presiden CNRP, Kem Sokha (tengah) bercakap kepada pemberita pada satu sidang akhbar di ibu pejabat parti berkenaan di Phnom Penh kelmarin.


PHNOM PENH - Kebuntuan berhubung keputusan pilihan raya umum Kemboja meruncing semalam selepas pembangkang menolak keputusan rasmi yang mengesahkan kemenangan parti pimpinan Perdana Menteri Hun Sen.

Situasi tersebut mencetuskan risiko protes jalanan di negara rantau Asia Tenggara itu.

Parti Penyelamat Kebangsaan Kemboja (CNRP) dalam satu kenyataannya menegaskan, ia tidak akan menerima keputusan rasmi tersebut ekoran kerajaan gagal menangani dakwaan berlakunya penipuan secara meluas pada pilihan raya kali ini.

CNRP turut menggesa masyarakat antarabangsa supaya tidak mengiktiraf keputusan tersebut.

Krisis berhubung pilihan raya pada 28 Julai lalu itu merupakan cabaran terbesar buat Hun Sen sepanjang tempoh dua dekad, sekali gus mengancam kestabilan Kemboja.

Keputusan rasmi oleh Jawatankuasa Pilihan Raya Kebangsaan (NEC) semalam menyatakan Parti Rakyat Kemboja (CPP) pimpinan Hun Sen memperoleh kemena- ngan majoriti di 19 daripada 24 wilayah di Kemboja.

Perkembangan tersebut menyaksikan CPP memperoleh kemenangan lebih besar berbanding keputusan awal yang menunjukkan parti berkenaan memenangi 68 kerusi Parlimen berbanding 55 kerusi yang diperoleh CNRP.

Keputusan awal itu menyaksikan parti pemerintah kehilangan 22 kerusi.

"Kami kecewa dan menolak keputusan rasmi ini," kata Timbalan Pengerusi CNRP, Kem Sokha pada satu sidang akhbar di sini.

"NEC bertanggungjawab terhadap sebarang kebangkitan dan bantahan oleh orang ramai yang mahukan keadilan selepas ini," tambahnya.

Keputusan pilihan raya itu adalah yang terburuk buat CPP sejak Kemboja kembali kepada pemerintahan demokrasi pada 1988 selepas beberapa dekad dilanda peperangan dan krisis termasuk pemerintahan kejam oleh rejim Khmer Rouge.

Sebelum ini, beribu-ribu penyokong pembangkang berhimpun di bandar raya ini pada 6 Ogos lalu untuk meminta satu jawatankuasa antarabangsa diwujudkan bagi menyiasat pilihan raya itu.

Pada Khamis lalu, kerajaan mengerahkan sejumlah kereta perisai dan anggota tentera di sini bagi menghadapi kemungkinan berlakunya tunjuk perasaan besar- besaran.

CNRP mendakwa, terdapat 1.3 juta nama hilang daripada senarai daftar pengundi manakala pihak Hun Sen juga didakwa memasukkan kertas undi palsu ke dalam sejumlah peti undi pada pilihan raya kali ini. - Reuters

Seorang maut, 45 masih hilang

Posted:

Seorang maut, 45 masih hilang

Seorang maut, 45 masih hilang


SEBATANG jalan di pinggir bandar raya Manila banjir akibat hujan lebat yang dibawa Taufan Utor semalam.


MANILA - Sebanyak 45 orang hilang apabila Taufan Utor melanda utara Filipina semalam dengan ribut itu menerbangkan bumbung rumah dan menumbangkan tiang elektrik di samping menyebabkan tanah runtuh di kampung-kampung di bahagian pedalaman.

Dengan membawa angin selaju 200 kilometer sejam (km/j), Utor merupakan ribut yang paling kuat pernah melanda Filipina pada tahun ini.

"Setakat ini, sekurang-kurangnya seorang telah terkorban tetapi angka kematian dijangka meningkat kerana taufan selaju ini pasti membawa kemusnahan besar," kata pegawai kanan Majlis Pengurangan Risiko Bencana Alam dan Pengurusan Bencana Alam Negara, Francis Rodriguez.

Menurutnya, mangsa merupakan seorang pemandu jentolak yang ditimbus tanah runtuh semasa dia sedang membersihkan sebatang jalan di wilayah Benguet, utara Filipina.

Dalam perkembangan berkaitan, jurucakap polis wilayah, Inspektor Kanan Ryan Manongdo berkata, seramai 25 nelayan yang menaiki tiga buah bot dikhuatiri hilang dalam bencana itu.

"Sejumlah 23 orang di wilayah Catandua- nes dan Camarines Norte juga masih belum ditemui," katanya.

Beratus-ratus orang mati di Filipina dalam kira-kira 20 kejadian taufan yang menyerang negara itu pada setiap tahun.

Setakat pagi semalam, masih belum ada laporan tentang nasib 23 nelayan tersebut.

"Mereka pergi ke laut sebelum kami mengumumkan tentang Taufan Utor yang menghampiri pantai di negara ini," ujar Rodriguez.

"Kami masih berharap mereka akan pulang. Nelayan di kawasan itu biasanya akan berlindung di tempat lain jika melihat ribut menghampiri," tambahnya.

Pihak berkuasa turut bimbang berhubung bandar dan kampung yang terletak di kawasan pedalaman akan terputus hubungan akibat bencana alam tersebut.

Ia ekoran Taufan Utor menyebabkan rangkaian telekomunikasi terputus manakala jalan-jalan raya juga tertimbus akibat tanah runtuh.

Selepas membina kekuatan di Lautan Pasifik, Utor melanda kawasan utara pulau utama Filipina, Luzon pada pukul 3 pagi semalam.

Rakaman televisyen dari wilayah Aurora, pantai timur Luzon menunjukkan pokok tumbang mengenai bumbung-bumbung rumah dengan bumbung beberapa buah bangunan turut diterbangkan oleh angin kuat.

Pengarah pertahanan awam untuk wila- yah Aurora, Josefina Timoteo memberitahu, sebanyak 600 rumah dan 12 bangunan sekolah di bandar Dinalungan, dalam wila- yah tersebut dilaporkan rosak.

Sehingga tengah hari semalam, taufan itu bergerak melepasi Pulau Luzon dan menuju ke arah Laut China Selatan.

Taufan Utor yang membawa hujan lebat itu dijangka meninggalkan Filipina lewat hari yang sama. - AFP

PM Norway menyamar sebagai pemandu teksi

Posted:

PM Norway menyamar sebagai pemandu teksi

PM Norway menyamar sebagai pemandu teksi


ORANG ramai yang menaiki teksi tersebut kelihatan terkejut dan gembira bertemu dengan Perdana Menteri Norway itu.


OSLO, Norway - Perdana Menteri Norway, Jens Stoltenberg (gambar) melakukan kejutan dengan dengan menyamar sebagai seorang pemandu teksi petang kelmarin.

Beliau bertindak demikian sebagai usaha untuk meninjau sendiri pendapat orang ramai berhubung pentadbirannya.

"Ia amat penting bagi saya untuk mengetahui apa yang orang ramai fikirkan.

"Hanya satu tempat sahaja di mana orang ramai akan meluahkan apa mereka fikirkan. Mereka berbuat demikian apabila berada di dalam teksi," Stoltenberg.

Klip video peristiwa tersebut turut dipaparkan di laman sosial Facebook, Twitter dan YouTube.

Rakaman tersebut dipaparkan di internet ketika Perdana Menteri berkenaan sedang berkempen menjelang pilihan raya umum Norway pada 9 September depan.

Dalam rakaman itu yang dibuat pada 9 Jun lalu, Stoltenberg dilihat memakai seragam pemandu teksi di ibu kota Norway di sini.

Beliau dirakam mengambil dan menurunkan beberapa penumpang menggunakan sebuah teksi Mercedes.

Sebuah kamera tersembunyi diletakkan di dalam teksi itu bagi merakamkan perbualan dan reaksi penumpang yang menaiki kenderaan yang dipandu Stoltenberg.

Menurut sebuah akhbar tempatan, beliau tidak mengenakan sebarang bayaran untuk penumpangnya. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat