{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Rencana Utama


Galakan ternak ayam kecil-kecilan

Posted:

Galakan ternak ayam kecil-kecilan

Galakan ternak ayam kecil-kecilan

MASYARAKAT digalakkan menternak ayam secara kecil-kecilan bagi mengurangkan permintaan di pasaran.


AYAM merupakan antara sajian wajib setiap kali musim perayaan. Baik masyarakat Melayu, Cina atau India, hakikatnya ayam sudah sebati dengan lidah pelbagai lapisan masyarakat Malaysia.

Ayam boleh dipelbagaikan masakannya seperti sup, paprik, rendang, masak lemak, kari dan sebagainya.

Bahkan, bagi sesetengah individu, nasi yang dimakan bersama seketul ayam goreng mampu membangkitkan selera.

Perkara itu diakui oleh kakitangan swasta, Hidayatul Akmal Ahmad, 28. Katanya, ayam menjadi hidangan wajib baik pada musim perayaan mahupun majlis kenduri-kendara atau perkahwinan.

"Ia mudah disediakan, cepat masak dan rasanya enak," katanya ketika ditemui. Wanita berkulit sawo matang yang tidak lekang dengan senyuman itu memberitahu, pada kebiasaan, ibunya Zakiah Abdul Ghani, 58, menyediakan rendang ayam kampung dan ayam masak kicap pada pagi hari raya.

Kira-kira 10 ekor ayam digunakan untuk memasak kedua-dua hidangan yang menjadi kegemaran tetamu itu.

Ibunya turut menyediakan rendang daging, namun rendang ayam tetap menjadi pilihan sanak saudara dan sahabat handai.

"Rasa rendang ayam kampung memang sedap kerana dagingnya manis dan lembut, jadi tidak hairanlah dua hari sahaja sudah licin," ujar Hidayatul Akmal sambil menambah, hidangan itu juga sering menjadi menu harian apatah lagi jika adik-beradik pulang ke kampung.

Harga ayam naik

Sejak kecil Hidayatul Akmal sudah biasa makan ayam dan kenaikan harga ayam baru-baru ini turut membimbangkannya.

"Bukan apa, jika menu ayam ditukarkan kepada ikan, saya rasa tidak sesuai untuk divariasikan terutama pada musim perayaan," jelasnya ketika ditemui baru-baru ini.

Akhbar baru-baru ini melaporkan kenaikan harga ayam di beberapa pasar basah dan pasar raya di ibu negara.

Berdasarkan laporan itu, harga ayam naik daripada RM7.50 ke RM8.50 sekilogram. Kenaikan secara mendadak itu berlaku ekoran permintaan terhadap bekalan ayam meningkat daripada 1.2 juta kepada 2.2 hingga 2.4 juta ekor sehari pada bulan Ramadan sehingga sambutan Aidilfitri.

Bimbang senario itu terus berlarutan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menetapkan harga ayam standard pada kadar RM7.70 sekilogram.

Harga tersebut dilaksanakan selama 17 hari bermula dari 26 Julai hingga 11 Ogos ini. Sehubungan itu, para peniaga wajib menjual barangan harga terkawal tidak melebihi harga maksimum yang ditetapkan.

Seorang peniaga yang enggan dikenali berkata, golongan peniaga bukannya menaikkan harga sewenang-wenangnya tetapi ia berlaku apabila pembekal bertindak menaikkan harga.

Sebelum ini, dia menjual ayam pada harga RM7.50 sekilogram tetapi terpaksa menaikkannya kepada RM8.50 selepas menerima ayam daripada pembekal pada harga RM7.30 sekilogram.

"Kami tidak mempunyai pilihan selain menaikkan harga. Namun, apa yang dikesali pengguna menuduh kami menaikkan harga sesuka hati sedangkan pembekal yang membekalkan ayam melebihi harga siling.

"Saya rasa sudah tiba masanya kerajaan mencari alternatif terbaik bagi menyelesaikan masalah ini kerana kami sering dituduh menjadi punca kenaikan harga ayam," tegasnya sambil menyifatkan tindakan boikot membeli ayam tidak pernah berjaya.

Pengusaha katering, Azarul Bahari berkata, dia sendiri sukar untuk memboikot ayam memandangkan pelanggan yang merancang mengadakan rumah terbuka sempena Hari Raya Aidilfitri pasti menempah menu berasaskan ayam.


PERMINTAAN bekalan ayam mencecah 2.4 juta ekor sehari pada bulan Ramadan dan Aidilfitri ini.


Pelanggan merungut

Hidangan ayam seolah-olah hidangan wajib majlis rumah terbuka berbanding ikan dan daging. Lagipun, ayam boleh dimakan bersama menu lain berbanding ikan.

"Bayangkan nasi beriani bersama gulai ikan, hidangan itu bukan sahaja tidak sesuai malah gabungan yang tidak kena," ujarnya.

Menurut Azarul, menu ayam sesuai dinikmati oleh semua kaum di Malaysia.

Azarul mengakui, ekoran kenaikan harga ayam, pihaknya tidak mempunyai pilihan selain menaikkan harga hidangan.

"Kami terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu menanggung kerugian. Pelanggan memang merungut ekoran kenaikan harga tersebut.

"Saya berharap pihak kementerian memantau tindakan menaikkan harga ayam kerana ia membebankan banyak pihak," ujarnya.

Sementara itu, usaha wartawan Kosmo! untuk mendapatkan komen Presiden Persatuan Bahagian Ayam Daging Persekutuan Persatuan-Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM), Kwei Yew Tong gagal kerana beliau tidak menjawab panggilan telefon.

Longgarkan syarat

Hakikatnya, masalah kenaikan harga ayam berlaku pada setiap tahun. Justeru, Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia, Mohd. Yusuf Abdul Rahman mencadangkan supaya kerajaan menggalakkan masyarakat negara ini menceburi bidang penternakan secara kecil-kecilan.

"Selain bantuan modal dan latihan, kerajaan boleh melonggarkan syarat untuk menternak ayam di kawasan perumahan," katanya.

Cadangan itu agak bernas memandangkan permintaan ayam pada era 70-an tidak pernah meningkat terutama di luar bandar.

"Orang dulu lebih gemar menternak ayam, jadi apabila musim perayaan, mereka menggunakan hasil ternakan itu sahaja. Ia bukan sahaja menjimatkan wang malah hasil ternakan mereka lebih berkhasiat," jelasnya.

Langkah itu dilihat dapat menangani masalah permintaan yang meningkat menjelang musim perayaan berbanding memboikot pembelian ayam.

Boikot juga bukan penyelesaian terbaik dalam isu kenaikan harga ayam sebaliknya pengguna boleh mengurangkan pembelian dan makan ayam.

"Misalnya, jika kita makan ayam empat kali seminggu kita kurangkan, susah jika kita tidak mahu makan terus sebab ayam antara makanan utama rakyat Malaysia.

"Apa yang pasti sekiranya pengguna dapat mengurangkan pembelian dan makan ayam, permintaan dalam pasaran akan berkurangan seterusnya menurunkan harga ayam," ujarnya Mohd. Yusof.

Bruce Lee bagai masih hidup

Posted:

Bruce Lee bagai masih hidup

Bruce Lee bagai masih hidup


PARA peminat Bruce Lee berkumpul di hadapan patung mendiang bagi meraikan ulang tahun ke-40 kematiannya di Hong Kong.


DIJULANG sebagai hero seni bela diri pertama layar perak dan penghubung budaya antara Timur dan Barat, Bruce Lee tanpa disedari telah membantu industri hiburan Hong Kong berada pada tahap hari ini.

Namun, mengapa sesetengah pihak di bandar itu meraikan ulang tahun ke-40 kematiannya di dalam tandas?

"Pada tahun 1958, Bruce Lee merupakan pelajar di Kolej St. Francis Xavier. Pada suatu hari, dia telah ditangkap kerana bergaduh di dalam tandas oleh seorang paderi.

"Namun, paderi itu merupakan seorang petinju di negara asalnya. Justeru, dia tidak menghukum Lee sebaliknya menjemput beliau untuk menyertai kelas tinju. Lee kemudian menyertai kelas itu dan muncul juara dalam pertandingan antara sekolah," jelas Pengerusi Kelab Bruce Lee, Wong Yiu-keung.

Insiden itu begitu bermakna kepada Lee yang meninggal dunia pada usia 32 tahun akibat penyakit bengkak otak sekali gus ingin menunjukkan kecintaannya terhadap seni bela diri.

Tidak lama kemudian, Lee membuka sekolah bela diri di Amerika Syarikat iaitu tempat kelahirannya.

Baru-baru ini, peminat bintang filem legenda itu berpeluang melawat sekolah Lee di Hong Kong. Sekolah itu termasuk salah satu daripada beberapa bahan pameran mengenai Lee yang pernah menjalani zaman kanak-kanak di negara bekas koloni British itu.

Selain itu, pengunjung juga boleh melihat patung Lee di siar kaki Avenue of the Stars dan di Kelab Bruce Lee, kedua-duanya terletak di kawasan kejiranan Tsim Tsui di selatan Hong Kong. Ia ditujukan khas buat legenda layar perak itu.

Sut kuning

Peminat juga berpeluang pergi ke biara di New Territories yang akan menayangkan filem terkenalnya, Enter the Dragon.

Pameran yang akan berlangsung selama lima tahun di Muzium Warisan Hong Kong itu memaparkan memori Lee sepanjang hidupnya. Ini termasuklah filem-filem yang pernah dibintanginya serta sut kuning yang menjadi trademark Lee. Pameran itu dirasmikan oleh anak perempuannya, Shannon Lee pada hujung Julai lalu.

"Saya mengenali ayah bukan melalui media, tetapi melalui pelbagai cara dan sumber. Ia diambil melalui orang yang betul-betul mengenalinya, rakan-rakannya dan keluarga saya. Ada juga melalui perkataan mendiang sendiri kerana ayah terlalu banyak menulis.

"Saya memiliki beribu buku di perpustakaannya. Dia menulis kesemua mengenai dirinya di dalam nota, jadi saya mengenalinya melalui catatannya sendiri," kata Shannon yang baru berusia empat tahun ketika bapanya meninggal dunia.

Beberapa buku catatan, puisi dan gambar keluarga merupakan antara 600 barangan yang dipamerkan di muzium itu sehingga tahun 2018.

Ikon pada kurun ke-20 yang menemukan Jeet Kune Do, Lee pergi sebelum masanya pada tahun 1973 sekali gus mengejutkan jutaan peminatnya di serata dunia.

"Saya masih ingat upacara pengkebumian perdana di Hong Kong kerana ia terlalu kecoh. Terlalu ramai manusia. Ia panas, lembap dan kadangkala seperti badai. Terlalu banyak yang berlaku dan kesedihan.

"Sebagai kanak-kanak, saya masih ingat bagaimana ia mengheret saya untuk melalui kesemua proses tersebut dan merasakan seolah-olah kekacauan berlaku di sekeliling saya," ungkap Shannon lagi.

Apa yang pasti, legasi Lee terus hidup untuk memberi inspirasi kepada generasi pelakon baharu seperti Jackie Chan dan memecahkan sekatan untuk pelakon Asia mengembangkan bakat di Hollywood.

"Dia mendapat kemahsyuran menerusi kung fu yang mana tidak memerlukan bahasa untuk memperjelaskannya. Sama seperti tarian dan muzik. Anda boleh menontonya tanpa mengambil kira siapa anda. Seperti filem senyap Charlie Chaplin yang melangkaui sempadan.

"Bruce Lee juga menjadi penghubung antara budaya Timur dan Barat. Dia menimba ilmu di Hong Kong dan Amerika Syarikat. Dia muncul di televisyen Amerika dan juga teater China," kata penulis biografi Bruce Lee, Roger Lo.

Pesona layar perak

Menurut pengarang buku biografi The Bruce Lee They Knew yang baru diterbitkan, Chaplin Chang, kehidupan sebenar Lee kebanyakannya dihabiskan dengan menjadi pesona layar perak.

"Orang boleh memberinya status yang pelbagai tetapi dia hanya manusia biasa."

Dalam buku biografi berbahasa Cina itu, Chang cuba memotretkan hero aksi itu dari perspektif lama kepada menonjolkan kesusahan Lee pada masa itu, namun bersikap mesra dengan rakan-rakannya.

"Dia bukan sahaja mengenai filem tetapi ia berkaitan seni mempertahankan diri. Legasinya terus hidup bersama falsafahnya untuk beberapa generasi. Oleh sebab itu, dia diminati ramai hingga sekarang," tutur Chang. - AFP

Ziarah Aidilfitri tersasar

Posted:

Ziarah Aidilfitri tersasar

Ziarah Aidilfitri tersasar


ZIARAH sempena Aidilfitri tidak terhad kepada ahli keluarga dan sanak saudara sahaja, rakan taulan juga boleh turut serta mengimarahkan amalan ziarah. - Gambar hiasan


SEBELUM Aidilfitri membuka tirainya, masing-masing sibuk melakukan persiapan menyambut lebaran. Sejak pertengahan Ramadan lagi, stesen televisyen giat mempromosikan pelbagai cerita menarik untuk tayangan sepanjang Aidilfitri ini.

Tanpa disedari, pelbagai cerita menarik ini menjadi faktor penyumbang kepada makin kurangnya amalan ziarah ketika Aidilfitri yang menjadi tradisi nenek moyang kita.

Sewajarnya, sikap lebih mengutamakan menonton televisyen berbanding ziarah perlu ditangani kerana Aidilfitri tidak akan bererti tanpa adanya ziarah.

Aidilfitri bukan sekadar hari kemenangan selepas sebulan berpuasa tetapi hari untuk berkumpul bersama ahli keluarga dan sanak saudara.

Malah dalam dunia penuh kesibukan hari ini, ramai yang hanya dapat balik ke kampung sekali dalam setahun iaitu ketika Aidilfitri.

Kesannya, ramai yang tidak mengenali ahli keluarga sendiri. Tidak kenal ibu atau bapa saudara, sepupu apatah lagi hubungan yang lebih jauh tetapi tetap ada pertalian darah.

Dengan adanya ziarah, barulah kita dapat bersua muka dan berjumpa seluruh ahli keluarga. Ketika ziarah inilah ibu bapa boleh memperkenalkan sanak saudara yang lain kepada anak-anak.

Hari beramah mesra

Aidilfitri juga adalah hari untuk beramah mesra. Hampir seluruh ahli masyarakat hari ini terlalu sibuk dengan kerjaya masing-masing.

Ramai yang keluar ketika matahari belum terbit dan balik ke rumah bersama bulan dan bintang sekali gus mempunyai masa yang amat terhad untuk bersama ahli keluarga.

Ziarah ketika Aidilfitri satu cara mengeratkan hubung silaturahim dan mewujudkan hubungan yang baharu.

Sesungguhnya kita sesama Muslim bersaudara biarpun daripada keturunan berbeza kerana kita berasal daripada cucu cicit Nabi Adam AS.

Menjadi kewajipan kita untuk sentiasa menambah kenalan, persahabatan dan persaudaraan sesama saudara seislam.

Lebih 20 tahun lalu, amalan berkunjung ke setiap rumah di segenap pelosok kampung secara berjemaah menjadi tradisi wajib selepas solat sunat Aidilfitri.

Amalan ini menyumbang kepada utuhnya perhubungan antara setiap ahli kariah. Malangnya hari ini, biarpun tinggal di kampung, tidak semua orang mengenali jirannya.

Apatah lagi mereka yang berada di bandar. Lantas, ziarah ketika Aidilfitri mampu mengembalikan hubungan yang erat sesama ahli masyarakat.

Ramai yang arif dan maklum, Aidilfitri merupakan hari untuk kita bermaaf-maafan. Perlu difahami, memohon maaf bukan terhad kepada ahli keluarga atau mereka yang ada hubungan darah dengan kita sahaja tetapi merangkumi jiran tetangga.

Memohon maaf

Contoh mudah, kita senang sangat mengeluarkan kata-kata kesat terhadap perlakuan jiran yang biadap. Biarpun perlakuannya biadap, kita tidak berhak melemparkan kata-kata kesat.

Lantas, kita perlu memohon maaf kerana Allah tidak akan mengampunkan kita selagi kita tidak memohon maaf daripada orang yang kita lakukan kesalahan kepadanya.

Kalau sudah mohon maaf tetapi dia enggan memaafkan, itu antara orang tersebut dengan Allah. Yang penting, tanggungjawab kita sebagai hamba-Nya telahpun kita laksanakan.

Mungkin ada yang berpendapat, tidak perlu ziarah kerana dunia hari ini lebih mudah dengan adanya konsep rumah terbuka. Hakikatnya, rumah terbuka tidak menepati konsep ziarah ketika Aidilfitri.

Jemputan terhad

Namanya sahaja rumah terbuka tetapi amalannya ialah ada senarai jemputan tertentu yang diundang untuk menghadiri rumah terbuka tersebut.

Selalunya yang diundang ialah sanak saudara, rakan sekerja, jiran terdekat dan kenalan.

Sebaliknya jika anda tidak menerima undangan, anda tidak akan hadir ke rumah tersebut walau anda maklum rumah terbuka sempena Aidilfitri sedang diadakan, betul?

Jelas sekali ia berlawanan dengan amalan ziarah yang terbuka kepada sesiapa sahaja tanpa perlu ada undangan atau jemputan khusus.

Rumah terbuka juga tidak mempraktikkan konsep menghubung silaturahim kerana para tetamu ialah mereka yang memang telah dikenali.

Malah juga kurang mengaplikasikan amalan saling beramah mesra. Biasanya rumah terbuka mempunyai tempoh kehadiran tertentu dan ramai yang bertumpu pada waktu yang sama.

Mana mungkin wujudnya kemesraan jika lebih daripada 10 tetamu datang serentak untuk dilayan? Yang ada hanyalah, 'Sila ye!', 'Jemput makan ye!'

Tiada pertanyaan khabar, perkongsian berita, senda gurau dan gelak ketawa yang sepatutnya wujud sebagai satu cara untuk mengeratkan lagi hubungan persaudaraan.

Pengkhususan makanan

Aidilfitri bukan hari mengutamakan sesi untuk menjamu selera sebaliknya rumah terbuka ditumpukan kepada memenuhi selera tetamu.

Pelbagai jenis juadah disediakan malah ada pengkhususan pula untuk kategori jemputan, orang penting dan orang kebanyakan.

Konsep ini menyalahi konsep sebenar Aidilfitri iaitu sebaiknya hidangan makanan disediakan buat mereka yang tidak berkemampuan.

Sesungguhnya, tanpa ziarah, Aidilfitri sama seperti hari-hari biasa, bezanya hanya ada solat sunat Aidilfitri pada awal pagi dan masing-masing berpakaian baharu.

Salam Aidilfitri daripada saya dan keluarga. Maaf zahir dan batin.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat