{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Ayam di pasar tani UTC murah

Posted: 05 Aug 2013 12:14 PM PDT

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my

Shafik Fauzan Sharif (tiga, kanan) meninjau gerai menjual ikan selepas merasmikan Pasar Tani Khas Pra-Syawal dan Program Jimat Belanja Dapur di Kuantan, semalam. Turut kelihatan, Ahmad Ishak (dua dari kanan). - BERNAMA

KUANTAN 5 Ogos - Harga ayam di pasar tani Pusat Transformasi Bandar (UTC) dijual pada harga lebih rendah iaitu RM6.90 berbanding harga siling (RM7.70) sekilogram dan dijangka kekal sehingga sambutan Aidilfitri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Pertanian dan Industri Asas Tani Pahang, Datuk Shafik Fauzan Sharif berkata, harga itu adalah berpatutan dan murah berbanding dengan kawasan-kawasan lain.

"Walaupun kerajaan sudah menetapkan harga siling bagi ayam RM7.70 sekilogram, namun harga di pasar tani UTC lebih rendah dan menunjukkan krisis harga ayam sudah diatasi.

"Pasar tani UTC dijangka beroperasi pada Rabu ini iaitu sehari sebelum sambutan Aidilfitri dan harga RM6.90 akan kekal," katanya kepada pemberita selepas majlis Pelancaran Pasar Tani Khas Pra-Syawal dan Program Jimat Belanja Dapur di Pasar Tani UTC di sini semalam.

Yang turut hadir ialah Ketua Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Datuk Ahmad Ishak dan Pengerusi Jawatankuasa Pasar Tani Kebangsaan, Abu Bakar Jamaat.

Menurut Shafik Fauzan, kerajaan mempunyai kaedah tertentu untuk mengatasi masalah harga ayam yang dikatakan meningkat secara drastik baru-baru ini.

"Bagaimanapun, selepas harga siling diumumkan, kita lihat peniaga mematuhi peraturan tersebut malah ada menjualnya pada kadar harga yang lebih rendah," jelasnya.

Dalam pada itu, beliau menasihati orang ramai terutama umat Islam yang bakal meraikan sambutan Aidilfitri supaya tidak membeli daging lembu di tepi-tepi jalan kerana dikhuatiri haiwan curi dan mempunyai kesan sampingan lain.

"Sekiranya lembu berkenaan dicuri, haiwan tersebut telah disuntik dengan ubat pelali dan akan memberi sampingan kepada sesiapa yang memakannya.

"Ubat pelali tersebut akan mengambil masa selama dua minggu untuk melalui proses perkumuhan dan kesannya amat berbahaya kepada mereka yang memakan daging lembu berkenaan," jelasnya sambil menggesa orang ramai membeli di pasar tani atau peniaga yang mendapat kelulusan daripada Jabatan Veterinar.

Bersatu tolak ajaran Syiah

Posted: 05 Aug 2013 12:14 PM PDT

MARAN 5 Ogos - Umat Islam di negeri ini perlu bersatu menolak sebarang usaha penyebaran fahaman Syiah bagi memastikan perpaduan masyarakat Islam terus kekal utuh.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Komunikasi dan Multimedia negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, fahaman Syiah tidak boleh diterima di kalangan masyarakat kerana ajarannya terbukti bertentangan daripada al-Quran serta Sunnah.

"Jawatankuasa saya turut mempunyai skuad khas bagi memantau sebarang elemen Syiah dan apa-apa video yang memburuk-burukkan Islam dan institusi raja melalui media sosial.

"Sebarang maklumat berkaitan fahaman Syiah ataupun yang boleh menggugat keamanan akan diserahkan kepada pihak berkuasa untuk membolehkan tindakan diambil mengikut undang-undang negara," katanya.

Shahaniza yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sentol berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas majlis perjumpaan dengan ketua kampung dan pemimpin wanita dalam DUN Kuala Sentol di sini kelmarin.

Tegas beliau, kepimpinan kampung sangat efektif bagi memantau sebarang gerakan fahaman Syiah atau apa sahaja fahaman yang boleh menggugat kesejahteraan masyarakat.

Tambah beliau, tindakan proaktif seperti itu sangat diperlukan supaya elemen yang boleh menggugat keamanan dan perpaduan dapat ditangani dengan cekap.

Menurut beliau, kepimpinan wanita disemua peringkat juga berupaya membendung pengaruh Syiah daripada terus merebak terutama di kawasan kediaman.

"Semua ahli masyarakat perlu bersatu untuk mengukuhkan syiar Islam berikutan kedudukan Islam semakin dipandang rendah akibat perpecahan sesama sendiri," katanya.

Perkim rai saudara baru

Posted: 05 Aug 2013 12:14 PM PDT

Sebahagian daripada ahli Persatuan Cina Muslim dan wakil daripada Perkim Jerantut yang hadir pada majlis berbuka puasa di Rumah Rehat Jerantut, Jerantut, baru-baru ini. - Utusan/M. RIZAL NOR

JERANTUT 5 Ogos - Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Cawangan Jerantut meraikan 20 keluarga ahli Persatuan Cina Muslim (PCM) pada majlis berbuka puasa di Rumah Rehat Jerantut di sini kelmarin.

Pengerusi Perkim Jerantut, Datuk Rahimah Mohd. Kawi berkata, pihaknya sentiasa meraikan golongan mualaf sama ada kaum Cina, India mahu pun Orang Asli bagi mengeratkan hubungan.

"Kita menjadikan majlis berbuka puasa bersama mualaf sebagai medan untuk berinteraksi dengan lebih dekat bersama mereka. Hari ini kita turut menyampaikan sedikit sumbangan dan duit raya kepada mereka," katanya.

Beliau berkata, program tersebut juga merupakan salah satu aktiviti Perkim daerah ini pada bulan Ramadan kali ini selepas program Ziarah Kasih dengan mengedarkan sumbangan kepada pesakit di Hospital Jerantut baru-baru ini.

Menurutnya, Perkim Jerantut telah merangka beberapa aktiviti Fardu Ain sepanjang tahun agar golongan mualaf dapat mendalami ilmu agama dengan lebih baik.

Sementara itu, Pengerusi PCM, Mohd. Hafizal Teng Abdullah berkata, pihaknya mengucapkan terima kasih dan menghargai segala bantuan yang dihulurkan oleh Perkim Jerantut.

"Kita memang mempunyai hubungan yang rapat dengan Perkim Jerantut bagi membolehkan segala program PCM berjalan lancar setiap tahun," jelasnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat