{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Cik Puan Muda rai anak yatim

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com

CIK Puan Muda Pahang, Julita Aishah Abdul Latif menyampaikan sumbangan Hari Raya Aidilfitri kepada anak-anak yatim pada majlis berbuka puasa di Kuala Lipis, Pahang, kelmarin. - UTUSAN/HARIS FADILAH AHMAD

KUALA LIPIS 6 Ogos - Seramai 360 anak yatim dari Pertubuhan Kebajikan Anak-Anak Yatim Islam al-Ihsan di sini menerima sumbangan Hari Raya Aidilfitri daripada Datuk Seri Cik Puan Muda Pahang, Julita Aishah Abdul Latif, di Dewan Jubli Perak Sultan Haji Ahmad Shah di sini semalam.

Isteri Tengku Muda Pahang, Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah itu turut berbuka puasa bersama golongan itu dan ketua-ketua jabatan kerajaan di daerah ini.

Yang turut hadir Ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Datuk Mustapa Long; ADUN Cheka, Datuk Foong Koong Fuee dan Pegawai Daerah Lipis, Datuk Mohamad Noor Abdul Rani.

Abdul Rahman dalam ucapannya berkata, sumbangan Cik Puan Muda Pahang dalam program itu membawa keceriaan kepada anak-anak yatim terbabit dalam menyambut Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi.

"Saya berharap syarikat korporat dan orang perseorangan turut beramal dengan membantu meringankan beban anak yatim ini menyambut Hari Raya Aidilfitri termasuk golongan asnaf lain," katanya.

Jelasnya, setiap sumbangan yang dihulurkan dapat menceriakan golongan itu serta mereka yang tidak berkemampuan meraikan Aidilfitri dalam suasana gembira.

Dalam pada itu, seorang anak yatim, Fairuz Nazurah Nazri, 16, berkata, sumbangan bernilai RM100 amat bermakna untuk membuat persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

"Sumbangan ini meringankan beban ibu saya yang bekerja sebagai tukang sapu di sebuah sekolah menengah di sini yang menanggung enam adik-beradik selepas ayah meninggal dunia pada Mei lalu akibat komplikasi buah pinggang," katanya.

Rakannya, Nurul Aina Nordin, 16, terharu dengan sumbangan tersebut yang akan digunakan untuk menampung perbelanjaan persekolahan selepas hari raya nanti.

"Nilai RM100 ini walaupun kecil, tetapi cukup besar maknanya untuk tujuan perbelanjaan persekolahan selepas saya kehilangan ayah pada 2003 akibat barah," katanya.

Peniaga rugi RM100,000 rumah terbakar

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

ANGGOTA bomba memeriksa rumah mangsa kebakaran di Kampung Paya Rajin, Jerantut, Pahang, kelmarin.

JERANTUT 6 Ogos - Tinggal dua hari lagi umat Islam akan menyambut ketibaan 1 Syawal, sebuah keluarga di Kampung Paya Rajin di sini terpaksa melupakan kemeriahan perayaan itu setelah kedai runcit dan rumah mereka musnah dalam kebakaran semalam.

Kebakaran berlaku kira-kira pukul 12 tengah hari ketika peniaga, Nik Sop Hassan, 38, menjual daging di Pasar Jerantut manakala isterinya pula keluar untuk membeli persiapan hari raya.

Nik Sop berkata, dia bergegas pulang sebaik sahaja dihubungi isterinya namun sejurus tiba mendapati rumah dan kedai runcit di hadapannya telah musnah terbakar.

Katanya, dia menganggarkan kerugian dialaminya sebanyak RM100,000.

"Saya sedih kerana persiapan raya terutama baju raya dan kuih-muih musnah. Ini termasuklah barangan kedai runcit, wang tunai RM3,000 dan sebuah motosikal jenis Yamaha RXZ milik anak saudara.

"Saya pasrah dengan takdir Allah serta menganggapnya sebagai satu ujian di bulan Ramadan tetapi bersyukur kerana semua anak dan ibu terselamat," katanya ketika ditemui di sini.

Anak Nik Sop, Nik Nur Hidayatul Shahira Nik Sop, 15, berkata, semasa kejadian dia berada di dalam bilik air dan sebaik sahaja keluar terkejut mendapati api sedang marak di kedai runcit di hadapan rumah mereka.

"Saya tidak sempat menyelamatkan apa-apa barang kerana api marak dengan cepat. Saya hanya mampu menyelamatkan empat lagi adik dan nenek.

"Selepas keluar dari rumah, saya menghubungi ibu yang keluar membeli barangan untuk persiapan hari raya serta pihak bomba untuk mendapatkan bantuan," ujarnya.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Jerantut, Ahmad Nazlan Idris meluangkan masa melihat keadaan mangsa dan menyampaikan sumbangan untuk meringankan bebanan mereka.

Pemandu bas beri alasan elak disaman

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

MOHD. Sharif Jamal Abidin (kiri) beramah mesra dengan penumpang bas ketika mengedarkan risalah maklumat berkaitan hak penumpang bas ekspres kepada orang ramai di Terminal Kuantan Sentral, semalam.

KUANTAN 6 Ogos - Para pemandu bas ekspres memberi alasan kesesakan lalu-lintas di sekitar ibu negeri ini menjadi punca mengapa mereka gagal mematuhi jadual perjalanan yang ditetapkan sebelum ini.

Pengurus Bahagian Penguatkuasaan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Wilayah Timur, Mohd. Sharif Jamal Abidin berkata, perkara itu merupakan antara alasan diberikan oleh mereka, selain kerosakan bas bagi mengelak daripada dikenakan tindakan.

Menurutnya, pengendali bas yang dikenal pasti tetap akan disiasat di bawah Seksyen 22 Akta SPAD 2010 dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda minimum RM1,000 dan maksimum RM500,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

"Penguatkuasaan itu bagi memastikan syarikat terbabit memberi perkhidmatan terbaik kepada penumpang.

"Kita mahu penumpang mendapat hak mereka terutama perkhidmatan membabitkan tambang, keselesaan dan keselamatan mereka ketika dalam perjalanan," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berkata demikian selepas mengedarkan risalah maklumat berkaitan hak penumpang bas ekspres kepada orang ramai dalam memberi kesedaran tentang kadar tambang dan kemudahan perkhidmatan yang sepatutnya diterima di Terminal Kuantan Sentral di sini.

Mengulas lanjut Mohd. Sharif berkata, sehingga kini, terdapat 16 kes dikesan di Pantai Timur yang kebanyakannya gagal mematuhi jadual perjalanan ditetapkan.

Dalam pada itu beliau memberitahu, anggota SPAD diletakkan di semua stesen bas sepanjang musim perayaan Aidilfitri, bermula awal bulan ini sehingga 18 Ogos depan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat