{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Komitmen untuk OKU

Posted: 09 Dec 2013 10:11 PM PST

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

Rohani Abdul Karim (depan empat dari kiri) bergambar bersama para penerima Anugerah Khas Orang Kurang Upaya (OKU) sempena sambutan Hari OKU Peringkat Kebagsaaan 2013 di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor, baru-baru ini.

Tahap aksesibiliti dalam pelbagai aspek keperluan yang disediakan kepada golongan orang kelainan upaya (OKU) di negara ini semakin baik melalui sokongan kerajaan mahupun sektor swasta.

Malah pihak pemaju dan penyedia perkhidmatan kini dilihat semakin peka dengan keperluan golongan tersebut dalam setiap pembangunan yang dijalankan.

Ini diakui sendiri oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Datuk Sri Rohani Abdul Karim, yang melihat aksesibiliti kepada OKU bukan sahaja daripada aspek persekitaran dan kemudahan, malah melibatkan pengangkutan, pendidikan, pekerjaan, perumahan, perbankan dan sebagainy.

Rohani berkata, melalui jawatankuasa yang dibentuk dalam Majlis Kebangsaan Bagi OKU, kerajaan melalui kementeriannya akan sentiasa memantau pelaksanaan penambahbaikan terhadap keperluan semasa OKU supaya dapat menghapuskan halangan terhadap golongan tersebut.

"Saya berharap agar semua pihak berwajib memperbaiki serta meningkatkan tahap aksesibiliti kepada OKU khususnya kepada bangunan, kemudahan awam dan persekitaran agar semua pihak dapat menikmati pembangunan negara secara inklusif," katanya pada Majlis Sambutan Hari OKU Peringkat Kebangsaan 2013 di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor, baru-baru ini.

Menurut Rohani, ia dibuktikan menerusi komitmen kerajaan dalam memastikan golongan OKU di negara ini dapat menjalani kehidupan dengan selesa adalah dengan menyediakan persekitaran yang bebas halangan dan kemudahan yang mesra OKU.

Sementara itu lebih 2,000 OKU dari seluruh negara 'berkampung' di UPM untuk bersama-sama menjayakan sambutan yang Bertemakan Hapuskan Halangan, Berikan Peluang: Ke Arah Kesaksamaan Dalam Masyarakat,

Pada majlis tersebut juga, satu memorandum persefahaman telah ditandatangani antara Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bagi pelaksanaan Projek Sistem Al-Quran Braille Elektronik kepada OKU masalah penglihatan mempelajari al-Quran.

Rohani turut menyampaikan anugerah kepada lapan orang pelajar cemerlang OKU kategori akademik, tiga Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dalam kategori Penghargaan Kemudahan

Reka Bentuk Sejagat dan Alam Bina serta tiga syarikat bagi kategori Penghargaan Majikan Prihatin.

Keprihatinan kerajaan terhadap golongan ini terbukti dengan pemberian peruntukansebanyak RM441juta di bawah Bajet 2014 bagi menyediakan pelbagai kemudahan danperkhidmatan kepada OKU.

Sehingga kini, seramai 464, 967 OKU telah berdaftar dengan JKM.

Turut hadir di majlis adalah Ketua Setiausaha KPWKM, Datuk Sri Noorul Ainur Mohd Nur, Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat, Datuk Norani Mohd Hashim dan Naib Cencelor UPM, Prof. Datuk Dr. Mohd Fauzi Ramlan.

Intan hasilkan uniform sekolah

Posted: 09 Dec 2013 10:11 PM PST

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar AZLIZA HAILANI

Intan Zaweera Ali menunjukkan uniform sekolah yang siap untuk dipasarkan.

BOSAN dengan masalah yang sama setiap tahun apabila uniform sekolah anak-anaknya cepat koyak, Intan Zaweera Ali mengambil keputusan membuat dan menjahit sendiri pakaian tersebut menggunakan kemahiran yang dimiliki.

Namun, alang-alang menyiapkan uniform sekolah anak, pada fikiranya, tidak rugi jika diluaskan untuk jualan apatah lagi pasaran untuk pakaian tersebut sentiasa ada.

Sebagai seorang yang mahir dalam bidang jahitan dan mempunyai butik sendiri, iaitu Tasbeeh yang menjual pakaian siap dan menerima tempahan menjahit pakaian, tiada masalah baginya menjahit uniform sekolah dalam jumlah yang banyak.

"Semuanya bermula dengan pengalaman sendiri apabila uniform sekolah anak saya cepat sangat terkoyak terutama pada bahagian siku pada hal baru tiga bulan memakainya. Setiap tiga bulan sahaja, saya terpaksa membeli baharu sedangkan baju sekolah yang saya beli itu daripada jenama terkenal dan harganya pun bukan murah.

"Sekurang-kurangnya dalam setahun, tiga kali saya perlu menggantikan uniform yang koyak. Apabila dikira jumlahnya ratusan ringgit juga. Itu baru seorang, kalau tiga orang jumlahnya sudah tentu berganda.

"Keadaan ini sedikit sebanyak pasti menyukarkam bagi ibu bapa yang mempunyai ramai anak bersekolah. Itu belum lagi dengan baju sekolah agama, kasut, stokin dan tudung. Saya memang faham sangat dengan masalah yang dihadapi oleh para ibu," kata Intan yang ditemui di butiknya di Ampang, Selangor baru-baru ini.

Tambahnya lagi, harga uniform sekolah yang terdapat di pasaran sekarang rata-rata agak tinggi dan kurang mampu dibeli oleh sesetengah golongan.

Manakala uniform yang murah terpaksa pula berhadapan dengan masalah baju mudah nampak kusam dan buruk atau terkoyak walaupun baru dua atau tiga bulan dipakai.

Menurut ibu kepada tiga orang anak berumur 14 hingga tiga tahun itu lagi, projek membuat uniform sekolah, baharu dimulakan tahun ini setelah mendapat sokongan daripada suami dan kawan-kawan.

Buat permulaan, dia hanya hanya menghasilkan baju kurung untuk pelajar perempuan sekolah rendah dan menengah.

Intan memilih beberapa jenis fabrik yang berkualiti yang turut menjadi pilihan pengeluar-pengeluar uniform sekolah berjenama di negara ini. Sebagai contoh, fabrik kapas koshibo yang merupakan antara jenama fabrik kapas yang menjadi pilihan kerana keselesaan dan tahan lasak serta sesuai kanak-kanak.

Bagi baju kurung sekolah menengah pula, jelas Intan lagi, dia menggunakan fabrik kapas satin yang lembut kerana menyedari pelajar sekolah menengah sekarang sudah pandai memilih jenis fabrik yang cantik dan selesa walaupun sebagai pakaian sekolah.

Intan amat menjaga dan mementingkan kualiti jahitan dalam setiap helai baju sekolah yang dihasilkan.

Dia akan memeriksa sendiri setiap helai baju yang telah dijahit oleh pekerja yang seramai lima orang. Buat masa ini dia telah pun menyiapkan sebanyak 1,000 pasang baju sekolah.

Kata Intan, bagi sekolah rendah, dia membuat baju untuk pelajar dari darjah satu hingga darjah enam. Saiz yang disediakan paling kecil 22 dan paling besar 36, sementara saiz untuk pelajar sekolah menengah adalah antara S hingga 3XL (jika ada permintaan khusus).

"Harga untuk sepasang baju sekolah rendah ialah RM59 namun jika dibeli berasingan, harga sehelai baju ialah RM35 dan kain RM29. Manakala untuk baju sekolah menengah pula ialah RM38.90 sehelai dan kain RM32.90.

"Bagaimanapun saya memberikan harga istimewa sempena hujung tahun dan kepada mangsa-mangsa banjir, iaitu bagi tiga pasang baju sekolah sekolah rendah dan menengah hanya berharga RM120 sahaja.

"Saya merancang untuk menghantar sebanyak 200 pasang baju sekolah ke kampung saya di Felda Seberang Tayoh, Kemaman, Terengganu.

"Saya juga menerima banyak permintaan dari butik dan kedai-kedai baju sekitar Terengganu yang mahu menjual baju sekolah saya," kata Intan.

Ditanya adakah dia turut menyediakan tudung, kata Intan, buat masa ini belum lagi membuatnya secara pukal namun jika terdapat permintaan bersedia membuatnya mengikut ukuran yang dikehendaki.

Intan turut menerima tempahan daripada badan-badan bukan kerajaan dan persatuan-persatuan wanita bagi membuat baju sekolah bagi tujuan kebajikan dan didermakan kapada rumah-rumah anak yatim.

Bagi tujuan sedemikian, dia cuma mengenakan harga kos sahaja. Ini juga sebagai salah satu daripada amal jariah beliau kepada anak-anak yatim.

Tambahnya, bagi pelanggan yang tinggal di sekitar Ampang, Setiawangsa dan Melawati, yang mahu membeli baju sekolah anak namun tidak berkesempatan datang ke butik, dia sanggup datang ke rumah pelanggan dengan membawa beberapa saiz baju.

Sementara bagi yang membeli melalui atas talian beliau, facebook.com/tasbeeh, dia akan membuat penghantaran secepat mungkin.

"Sambutan yang saya terima buat masa ini amat memuaskan. Terdapat juga pelanggan saya yang mahu menempah baju sekolah anak mengikut fabrik yang mereka inginkan. Mungkin mereka mahukan lebih keselesaan daripada segi fabrik dan potongan," jelasnya.

Menurut Intan yang akan terus membuat baju sekolah pada masa-masa hadapan dan mahu butiknya dikenali sebagai pemborong baju sekolah, dia mempunyai perancangan untuk membuat baju sekolah pelajar lelaki, baju sekolah swasta dan baju sekolah agama pada tahun hadapan jika terdapat permintaan daripada pihak-pihak tertentu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat