{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


24 suspek rusuhan dibicara

Posted: 10 Dec 2013 10:26 AM PST

Sebahagian suspek yang terlibat dalam rusuhan di Little India tiba di mahkamah di Singapura, semalam. - Agensi

SINGAPURA 10 Dis. - Sebanyak 24 daripada 27 pekerja asing dari Asia Selatan yang ditahan kerana disyaki terlibat dalam rusuhan di republik ini kelmarin, didakwa di sebuah mahkamah di sini hari ini.

Polis Singapura dalam kenyataannya memaklumkan, kesemua suspek berusia antara 22 hingga 40 tahun berdepan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan sebatan jika didapati bersalah atas tuduhan terlibat dalam rusuhan serta menggunakan senjata berbahaya.

Mahkamah mengarahkan kesemua suspek terbabit direman di pusat tahanan polis selama seminggu bagi siasatan lanjut.

Kementerian Luar Singapura turut bekerjasama dengan Pesuruhjaya Tinggi India di sini bagi memudahkan proses bantuan termasuk penyediaan khidmat peguam untuk membantu suspek yang terlibat.

Tiga lagi pekerja asing terbabit iaitu dua dari Bangladesh, seorang rakyat India dan seorang rakyat Malaysia dibebaskan selepas siasatan polis mendapati mereka tidak terlibat dalam rusuhan itu.

Dalam kejadian malam kelmarin, kira 400 pekerja dari Asia Selatan yang terlibat dalam rusuhan yang menyaksikan 39 anggota polis dan petugas keselamatan awam mengalami kecederaan dan 25 kenderaan, termasuk 16 kereta polis musnah selepas kumpulan perusuh itu bertindak ganas selepas kematian seorang rakyat India, Sakthivel Kumaravelu yang dilanggar sebuah bas.

Sementara itu, seramai lima anggota polis bantuan warga Malaysia yang memiliki status penduduk tetap di Singapura, cedera ringan semasa membantu polis Singapura menangani rusuhan yang berlaku di Little India itu.

Kementerian Luar dalam satu kenyataan menjelaskan, perkara itu telah dimaklumkan secara tidak rasmi oleh Polis Singapura kepada Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura.

"Lima rakyat Malaysia itu yang bekerja di tiga firma keselamatan utama diambil bertugas oleh kerajaan Singapura untuk membantu polis Singapura dalam operasi berkenaan," menurut kenyataan itu.

Suruhanjaya Tinggi Malaysia akan menghulurkan bantuan yang perlu kepada rakyat Malaysia yang terjejas dengan insiden itu, dan akan diselaraskan bersama pihak berkuasa Singapura.

Insiden itu adalah urusan dalaman Singapura.

Wisma Putra sering mengingatkan rakyat Malaysia yang berkunjung, bekerja atau tinggal di luar negara supaya menghormati undang-undang negara tuan rumah, sama seperti Malaysia mengharapkan warga asing yang tinggal di negara ini supaya mematuhi undang-undang di sini, menurut kenyataan itu. - AFP/BERNAMA

Yingluck enggan letak jawatan

Posted: 10 Dec 2013 10:26 AM PST

Yingluck Shinawatra menjawab soalan pemberita semasa satu sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet di Bangkok, semalam. - REUTERS

BANGKOK 10 Dis. - Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra berkeras tidak akan meletak jawatan walaupun didesak penunjuk perasaan antikerajaan, sebaliknya beliau menggesa kumpulan itu agar melupakan 'revolusi rakyat' yang kononnya berjuang untuk menggulingkan kerajaan.

Yingluck menyatakan pendiriannya itu, sehari selepas beliau mengumumkan pembubaran Parlimen bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum baru yang dijangka berlangsung pada Februari ini.

Katanya, barisan Kabinet ketika ini bertindak mengikut undang-undang dan akan berperanan sebagai kerajaan sementara sehingga pilihan raya baru diadakan.

"Saya menggesa penunjuk perasaan menghentikan bantahan dan menggunakan sistem pilihan raya untuk memilih kerajaan seterusnya," katanya penuh emosi selepas mengadakan mesyuarat Kabinet awal hari ini.

Yingluck, bagaimanapun tidak mendedahkan sama ada beliau akan bertanding pada pilihan raya tersebut atau tidak.

Perdana Menteri wanita pertama Thailand itu turut menyuarakan kemarahan terhadap tuntutan penunjuk perasaan yang mahu keluarganya diusir dari negara ini.

"Saya telah berundur sejauh yang boleh dan tolong beri keadilan yang sama kepada saya," katanya.

Sementara itu, kira-kira 140,000 penunjuk perasaan antikerajaan terus mengadakan bantahan sejak semalam bagi menggesa kerajaan sementara pimpinan Yingluck berundur.

Ketua penganjur bantahan, Suthep Thaugsuban berkata, beliau menolak pilihan raya seperti yang diumumkan Yingluck dan berikrar untuk menubuhkan kerajaan baharu yang akan menggantung sistem demokrasi di Thailand serta menggubal Perlembagaan baharu.

Tegasnya, bantahan akan terus diadakan sehingga Yingluck dan barisan kepemimpinannya meletak jawatan daripada kerajaan sementara. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat