{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


Peluk Islam selepas bermimpi

Posted: 24 Dec 2013 10:22 AM PST

Oleh ASLIZA MUSA
utusanperak@utusan.com.my

Usdayantiana Uda

TAPAH 24 Dis. - Sejak beberapa bulan lalu, seorang wanita Orang Asli, Usdayantiana Uda, 25, kerap bermimpi melihat senaskhah al-Quran dengan dirinya mengenakan telekung dan mengerjakan solat.

Mimpi yang hadir hampir setiap malam itu memberi satu perasaan tenang kepada kakitangan di Depot Tahanan Imigresen Langkap berusia 25 tahun ini sehingga mendorongnya mempelajari tentang Islam dan akhirnya menganut agama tersebut.

"Saya dibesarkan dalam persekitaran di mana ramai rakan beragama Islam. Mereka banyak membantu dengan memberi bahan bacaan bagi mendalami agama ini.

"Sejak saya mula membaca tentang Islam dan Nabi Muhammad SAW, saya kerap bermimpi dan mimpi itu memberi rasa tenang dan bahagia. Berdasarkan petunjuk itu, saya membuat keputusan untuk memeluk agama Islam sekali gus mengikut jejak dua kakak saya sebelum ini," katanya.

Usdayantiana yang merupakan Orang Asli dari suku kaum Semai-Jakun dari Pekan, Pahang itu berkata demikian ketika ditemui dalam Majlis Keraian Pengislaman Peringkat Negeri Perak yang disempurnakan Orang Besar Jajahan (OBJ) Batang Padang, Dato Seri Yeop Junior Yeop Adlan di Cameron Agro Resort, di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk), Datuk Mohd. Yusop Husin dan Yang Dipertua Majlis Daerah Tapah, Razali Bakar.

Dalam majlis tersebut, seramai 52 saudara baru yang terdiri daripada masyarakat Orang Asli termasuk kaum Cina dan India dari daerah Tapah memeluk Islam dengan melafazkan kalimah syahadah.

Bagi saudara baru, Abdul Rahman Abdullah, 74, pada mulanya dia memeluk agama Islam kerana tidak mahu berasa terpinggir berada dalam kalangan keluarga selepas anaknya memeluk agama itu untuk mengahwini lelaki Melayu.

Bagaimanapun katanya, sebaik kalimah syahadah dilafazkan, dia mula menyedari bahawa tindakannya itu adalah tepat dan dilakukan dengan rela tanpa paksaan mana-mana pihak.

"Sebaik sahaja saya memeluk Islam, semua kebiasaan lama telah ditinggalkan. Islam ini tidak sukar dan saya gembira dengan anutan baru ini," katanya.

Sementara itu, Mohd. Yusop berkata, saudara baru yang terdiri daripada masyarakat Orang Asli diseru agar mengambil kesempatan mempelajari tentang agama Islam melalui kelas agama yang diadakan di surau yang terletak di mana-mana perkampungan Orang Asli.

Katanya, di negeri Perak terdapat sebanyak 300 perkampungan Orang Asli yang mempunyai penganut beragama Islam di mana setiap kampung akan menjalankan kelas agama dan mengaji al-Quran selama 16 jam bagi setiap bulan.

"Purata setiap tahun mereka yang memeluk agama Islam di negeri ini adalah sebanyak 600 orang. Saudara baru ini terdiri dalam kalangan orang Asli, kaum Cina dan India," ujarnya.

'Duit banyak pun tak guna'

Posted: 24 Dec 2013 10:22 AM PST

Oleh OTHMAN YAHAYA
utusanpenang@utusan.com.my

MANSOR Abdul Manaf (kiri) menyampaikan cek Skim Faedah Pengurusan Mayat kepada Mazni Mansor di Tasek Gelugor, Pulau Pinang, semalam. - BERNAMA

TASEK GELUGOR 24 Dis. - "Duit banyak pun tiada guna jika dibandingkan kehilangan orang tersayang."

Demikian kata Mazni Mansor, 28, balu Allahyarham Shahidi Asyraf Zainal Abidin, 27, yang maut dihempap kontena yang terjatuh ketika sedang bekerja di Terminal Kontena Butterworth Utara (NBCT) di Butterworth pada Isnin lalu.

"Kami bercinta selama tiga tahun sebelum berkahwin dan rumah tangga yang dibina selama ini cukup bahagia.

"Dia seorang suami yang bertanggungjawab, bersikap baik dan cukup menyayangi saya dan anak kami, Syazrina Awatif yang berumur setahun," katanya yang ditemui selepas menerima sumbangan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) di Kampung Permatang Berangan, di sini hari ini.

Sumbangan cek RM1,500 bagi Skim Faedah Pengurusan Mayat itu disampaikan oleh Pengurus Perkeso Pulau Pinang, Mansor Abdul Manaf.

Mazni yang merupakan jururawat di Hospital Kulim berkata, walaupun reda dengan takdir, dia masih trauma kehilangan suami tersayang yang menjadi tempat bermanja selama ini.

Menurut Mazni, dia tidak menolak keperluan mempunyai wang tetapi kesedihan akibat kehilangan insan tercinta menyebabkannya tidak terlalu memikirkan soal itu.

"Banyak kenangan manis sepanjang hidup dengannya menyebabkan saya sukar melupakannya," kata Mazni yang mencurahkan perasaannya.

Sementara itu, Mansor berkata, bantuan RM1,500 yang diserahkan kepada balu allahyarham merupakan bantuan awal meringankan beban keluarga si mati.

"Pihak kami juga akan menyalurkan pencen bulanan yang akan diterima Mazni pada awal Januari 2014 selepas tempoh matang caruman suaminya itu berkuat kuasa," katanya.

Penderitaan pesakit kanser payu dara dapat perhatian Econsave

Posted: 24 Dec 2013 10:22 AM PST

ZAMZURI Mansor (TIGA DARI kiri) menyerahkan sumbangan berupa lampin pakai buang kepada Hadzir Saad untuk keperluan Che Ashah Hussein di rumahnya di Taman Desa Aman, Sungai Lalang, Sungai Petani, Kedah, baru-baru ini.

SUNGAI PETANI 24 Dis. - Penderitaan seorang pesakit kanser payu dara, Che Ashah Hussein, 54, dari Taman Desa Aman, Sungai Lalang di sini mendapat perhatian Econsave Cash and Carry Sdn. Bhd. (Econsave) Bandar Puteri Jaya, baru-baru ini.

Syarikat itu melalui Program Dana Prihatin Econsave bermurah hati menghulur pelbagai barang makanan bernilai RM1,000 kepadanya.

Suaminya, Hadzir Saad, 58, berkata, Che Ashah menghidap penyakit itu sejak tiga tahun lalu dan tahap kesihatannya semakin merosot hingga tiada selera menjamah makanan hampir sebulan lalu.

"Keadaan kesihatannya amat menyedihkan, dia hanya minum susu, tangan kanan terus bengkak dan tangan kiri pula bertambah kecil," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Sebelum menghidap penyakit itu, menurutnya, Che Ashah bekerja kilang di Taman Ria Sungai Petani dan di waktu lapang pula mengambil upah menjahit pakaian di rumah.

"Sekarang dia tidak berdaya lagi membuat kerja-kerja itu kerana terlantar sebab mengidap penyakit berkenaan," katanya lagi.

Hadzir mengucapkan terima kasih kepada Econsave Sungai Petani kerana prihatin dan menghulur bantuan berkenaan.

Menurutnya, dia sendiri sudah tidak bekerja sejak enam bulan lalu berikutan keadaan isterinya itu manakala segala makan minum dan lain- lain diurus oleh anak perempuannya, Nur Hashimah, 24, yang juga menghadapi masalah penyakit asma.

Orang ramai yang ingin menghulur sumbangan kepada Che Ashah boleh berbuat demikian melalui akaun Maybank 102102013323.

Pengurus Operasi Econsave Wilayah Utara, Zamzuri Mansor berkata, pihaknya akan menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan seumpama itu melalui dana yang dilancarkan kira-kira dua tahun lalu.

Menurutnya, setakat ini lebih 10 orang pesakit kronik menerima bantuan itu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat