{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Pesona

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Pesona


Makan secara sederhana

Posted:

Makan secara sederhana

Makan secara sederhana

Oleh NIZHA PERIASWAMY

SAMBUTAN Hari Raya Aidilfitri tentunya tidak lengkap tanpa jemputan ke rumah terbuka anjuran kaum keluarga dan sahabat handai.

Bermula dari hari pertama sehingga akhir bulan Syawal, pasti ada sahaja jemputan yang diterima.

Jika tidak pergi, tidak manis pula. Lebih-lebih lagi sebagai orang Timur yang kaya dengan sikap menghargai undangan orang.

Makanan seperti nasi beriani, rendang ayam dan daging, acar, nasi himpit dan ketupat, serunding, kuah kacang, lemang, aneka manisan, biskut, kek, kuih-muih serta minuman manis seperti air sirap dan teh tarik antara pilihan makanan yang biasa disajikan pada majlis berkenaan.

Sungguhpun enak, apa yang membimbangkan menu tersebut tidak mesra diet.

Bagi ibu kepada dua orang anak, Emy Syafinaz Abdul Majid, 32, dari Bandar Baru Sungai Buloh, Selangor, budaya menghadiri rumah terbuka sememangnya sesuatu yang tidak dapat dielakkan.

Pilih hidang sesuai

Namun, wanita itu merupakan seorang yang peka dalam pemilihan makanan walaupun tuan rumah menyediakan pelbagai jenis hidangan yang menarik dan sedap.

"Saya sedar usia kian meningkat, jadi saya perlu memilih makanan yang hendak dimakan. Bergantung kepada jenis makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah, saya selalunya akan memilih sate, laksa dan mi," katanya.

Walaupun belum berpeluang menganjurkan majlis rumah terbuka sejak mendirikan rumah tangga, Emy Syafinaz mempunyai pengalaman menganjurkan majlis seumpama itu ketika bujang.


EMY SYAFINAZ (kiri) percaya memakan buah-buahan dan sayur-sayuran membantu mengawal pengambilan makanan secara berlebihan.


Pada masa itu, dia dan keluarganya menyediakan makanan seperti soto, laksa Johor, spageti dan pemanis mulut seperti buah tembikai serta kek coklat.

"Tetamu biasanya mencari nasi beriani, ketupat, rendang, sate dan makanan manis serta bersantan. Mereka mungkin kurang selesa jika cuma hidangan sihat seperti makanan panggang atau salad yang disediakan.

"Lagipun makanan yang dianggap sihat ini melibatkan kos yang tinggi khususnya untuk majlis yang besar," ujarnya.

Tambahnya, faktor lain yang turut mempengaruhi jenis hidangan ialah tradisi dan amalan masyarakat sejak berzaman-zaman. Ini termasuk makanan berlauk, masakan bersantan dan berminyak atau manis.

Ketika mengunjungi rumah terbuka, katanya, dia akan memastikan anak dan suami mengambil makanan yang lengkap dengan karbohidrat dan protein, disusuli pengambilan buah-buahan seperti epal atau pisang.

Makan secara sederhana

Dalam pada itu, ahli farmasi rangkaian AEON Wellness, Elisha Teh Hwee Yee, 32, memberitahu, sama ada ketika berbuka puasa, menikmati hidangan harian, kenduri ataupun rumah terbuka, peraturannya hanya satu iaitu memilih makanan dengan penuh kesederhanaan.

"Tidak dinafikan kita tidak dapat mengelakkan diri daripada tergoda dengan makanan yang disajikan tetapi kita harus sedar keperluan tubuh kita," ujarnya.

Oleh itu, Elisha menyarankan individu supaya memilih makanan yang dipanggang dan dikukus di samping memperbanyakkan pengambilan sayur dan buah-buahan.

"Sajian manis seperti biskut, kek, puding dan agar-agar pasti ada pada majlis keraian seumpama ini. Namun, saya syorkan agar individu hanya mengambil satu bahagian kecil iaitu sekadar untuk merasa," katanya.


HARI raya tidak semestinya mengenai makanan berlemak, bersantan atau bergoreng kerana terdapat pelbagai alternatif makanan sihat lain.


Minum air

Berkongsi panduan menghalang diri daripada terlebih makan, Elisha berkata, seseorang itu boleh minum dua gelas penuh air kosong sebelum menjamu selera.

Selain itu, katanya, individu juga boleh memulakan hidangan dengan memakan buah-buahan.

"Melalui cara itu, perut kita hampir separuh terisi dan seterusnya mampu mengawal pengambilan makanan," ujarnya.

Beliau menambah, pengambilan air juga menolong proses penghadaman.

Tidak menyangkal makanan tempatan kaya dengan santan, kelapa, gula dan agen kurang sihat, Elisha bagaimanapun berpendapat perancangan makanan yang baik dan pengambilan suplemen mampu membantu individu kekal sihat.

"Ini khususnya dari segi pengambilan suplemen yang berperanan membantu dalam pembersihan, penghadaman dan penyahtoksikan badan," jelasnya.

Justeru itu, beliau mencadangkan pengambilan suplemen yang terdiri daripada enzim, klorofil dan spirulina untuk penyahtoksikan.

Tambahnya, suplemen yang mengandungi serat yang tinggi baik untuk sistem penghadaman, manakala vitamin dan mineral dapat memberikan khasiat yang lengkap.

"Semuanya tertakluk kepada keperluan masing-masing. Bagi wanita, suplemen harian yang harus diamalkan ialah kalsium, minyak ikan dan minyak evening primrose bagi mendapatkan kesihatan yang baik," jelas beliau.

Memaafkan bukan melupakan

Posted:

Memaafkan bukan melupakan

Memaafkan bukan melupakan


MENGALAH tidak bererti anda kalah atau salah, tetapi ia menunjukkan sikap kematangan dengan meminta maaf atas keterlanjuran kata mahupun perbuatan.


JIKA ditanya, sukarkah untuk memaafkan? Saya yakin, jawapannya ialah tidak sesukar melupakannya, betul tak?

Sebabnya, memaafkan boleh disebut dengan mudah walaupun belum pasti maaf yang diucap di bibir itu turut lahir daripada hati. Jika dibanding dengan melupakan, mana mungkin semudah melafaz kata maaf.

Realitinya, manusia yang dianugerahkan akal dan ingatan memang tidak mudah dapat melupakan setiap perkara yang dilalui sepanjang hayatnya.

Setiap detik yang pernah dilalui sama ada manis atau pahit kerap menerjah ingatan. Hatta, jika pernah terlupa, kenangan akan kembali bersemarak jika terusik dek sesuatu keadaan ataupun sebab.

Anda berusaha untuk melupakannya? Tidak perlu berusaha untuk menghapuskan kenangan silam sebab sememangnya kenangan silam itu tidak akan dapat dihapuskan.

Percubaan untuk melupakan sebenarnya tanpa disedari menjadi satu usaha untuk terus mengelakkan kenangan tersebut bersama anda. Minda kita bukannya memori boleh ubah atau boleh padam. Ia akan kekal di situ walau kita tidak inginkan.

Kenangan bermaksud perkara yang telah berlalu, sama ada manis atau pahit. Kenangan tidak mungkin dapat diulang semula. Biarpun fakta kejadiannya sama, sejarah tidak mungkin tercipta buat kali kedua kerana tarikh kejadian tetap berbeza.

Namun, kehidupan sesuatu yang berterusan selagi hayat dikandung badan. Lantas, cara terbaik untuk meneruskan hidup bersama kenangan silam adalah dengan membenarkan minda anda diisi kenangan baharu yang pastinya boleh jadi lebih indah dan membahagiakan, syaratnya, anda sendiri benarkan!

Manusia bukan makhluk yang sempurna. Ketidaksempurnaan memberi makna manusia tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan atau kesalahan.

Rakan anda manusia, musuh anda manusia, pasangan anda manusia, malah anda juga manusia yang tidak lepas daripada melakukan kesilapan.


SALING memaafkan harus ada dalam kehidupan suami isteri bagi memastikan keharmonian rumah tangga. – Gambar hiasan


Lumrah manusia

Mudahnya manusia tersalah (tidak sengaja membuat kesalahan) ialah sesuatu yang pasti. Manusia bersalah pula ialah satu kepastian yang tidak boleh sewenangnya dikeji.

Manusia mengulangi kesalahan yang sama, sememangnya perkara biasa dan jika itu berlaku, ia bukan lagi tersalah tetapi sengaja.

Perkara yang turut menjadi lumrah hari ini ialah ada individu enggan mengakui kesalahan sendiri malah meletakkan kesalahan tersebut kepada orang lain. Ia membuktikan sikap mementingkan diri sendiri.

Namun, mengakui kesilapan dan berusaha memperbaiki diri merupakan sikap yang terpuji malah perlu dicontohi.

Cinta kerap membuatkan manusia terpedaya, nafsu pula membuatkan manusia buta. Kedua-dua keadaan ini cukup untuk menenggelamkan seseorang.

Bezanya sama ada orang tersebut akan terus lemas atau berjaya diselamatkan. Siapa yang menyelamatkan bukan penentu hala tuju masa depannya kerana yang pasti, Allah masih memberinya peluang dan harapan.

Perlu memaafkan

Allah masih membuka pintu taubat buat mereka yang berdosa malah memberi keampunan dan dijanjikan balasan syurga jika benar-benar bertaubat nasuha, sebagai bukti manusia boleh bersalah dan tersalah tetapi masih boleh berubah menjadi hamba-Nya yang soleh dan solehah.

Sekiranya Allah Yang Maha Berkuasa masih mampu mengampunkan dan memberi peluang, lantas kenapa kita sesama manusia enggan memberikan peluang dan harapan yang sama?

Hebatkah anda kerana tidak duduk dalam kasutnya, melakukan kesilapan yang pernah dilakukannya? Akuilah kebenaran, hidup kita ibarat roda, ada ketikanya kita di atas dan ada masanya kita di bawah.

Maafkanlah dan berikan peluang kerana kelak, jika anda di tempat yang sama, akan ada orang lain yang akan memaafkan dan memberi anda peluang yang sama.

Tidak mampu untuk terus memberi peluang setelah peluang diberi masih terus dikhianati?

Jika itu keadaannya, anda masih perlu memaafkan. Memaafkan bukan bererti melupakan. Memaafkan bukan bermaksud memberi peluang.

Memaafkan menjadi petanda kita hamba yang akur kepada-Nya, mengakui ketidaksempurnaan seseorang dan muhasabah diri untuk menginsafi erti satu kesilapan yang disengaja mahupun tidak sengaja.

Maafkanlah walau silapnya sukar diterima. Maafkanlah walau tidak mampu nak berikan peluang seterusnya. Maafkanlah agar tiada lagi sakit hati dan dendam membara, tiada lagi rasa tidak tenang dan tidak tenteram di dalam jiwa anda.

Lantas, bersempena dengan ketibaan Syawal ini, ikhlaskan hati, senyum dan maafkanlah insan-insan yang telah menjerukkan hati anda.

Tatacara bertamu pada Aidilfitri

Posted:

Tatacara bertamu pada Aidilfitri

Tatacara bertamu pada Aidilfitri


MEMENUHI undangan makan itu hukumnya sunat.


NABI SAW pernah bersabda: "Janganlah kamu memaksa diri ketika menghormati tetamu, kerana hal itu boleh membuat kamu tidak suka kepadanya. Siapa yang tidak suka dengan kehadiran seorang tetamu, dia telah membuat Allah murka. Dan siapa yang membuat Allah murka, maka pasti Allah akan memurkainya." - Kitab al-Mughni'an Hamli al-Asfar karya al-Hafiz al-'Iraqi.

Memenuhi undangan makan itu hukumnya sunat bagi orang miskin mahupun kaya. Dalam salah satu kitab suci yang diturunkan oleh Allah SWT disebutkan: "Berjalanlah kamu satu batu untuk menjenguk orang sakit. Berjalanlah dua batu untuk menghantarkan jenazah. Dan berjalanlah tiga batu untuk memenuhi undangan."

Rasulullah pernah berkata: "Seandainya aku diundang untuk menghadiri jamuan makan di al-Kura' wilayah Ghamin, tentu akan aku penuhi undangan itu."

Al-Kira' merupakan sebuah bangunan yang terletak beberapa batu dari Madinah. Nabi pernah berbuka puasa di sana ketika bulan Ramadan dan baginda mengqasarkan solat ketika dalam perjalanan.

Ketika memenuhi undangan makan, tetamu dibolehkan berbuka jika dia sedang berpuasa sunat. Ini kerana menggembirakan hati orang yang mengundang itu jauh lebih utama dibandingkan puasa sunat.

Di samping itu, seseorang boleh menolak untuk memenuhi undangan jika dia tahu bahawa makanan yang dihidangkan dalam jamuan mengandungi harta yang syubhah atau orang yang mengundangnya merupakan orang fasik, zalim, ahli bidaah atau orang yang suka berbangga atas undangannya itu.

Sebab, memenuhi undangan itu haruslah dengan niat untuk melakukan ketaatan, bukan ingin melampiaskan nafsu makan.

Walaupun demikian, tidak dibenarkan pulang dari tempat jamuan sebelum meminta diri terlebih dahulu daripada tuan rumah.

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar, dia berkata: "Pada zaman Rasulullah, kami pernah makan sambil berjalan dan minum sambil berdiri."

Posisi makan dan minum seperti yang disebutkan pada riwayat tersebut menunjukkan adanya keringanan yang diberikan kepada penganjur majlis dan tetamu yang hadir.

Tetamu juga tidak dilarang membawa makanan seperti ketika menziarahi orang yang meninggal dunia.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat