{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Rencana Utama


Transisi lagu Aidilfitri

Posted:

Transisi lagu Aidilfitri

Transisi lagu Aidilfitri

BAIK ketika hari raya mahupun sebelum tibanya tarikh 1 Syawal, lagu-lagu raya sudah mula mendapat permintaan untuk dimainkan di corong-corong radio.

Malah, pusat-pusat beli-belah juga tidak melepaskan peluang untuk memeriahkan suasana hari raya menerusi dendangan irama lagu-lagu raya popular.

Ternyata, lagu raya benar-benar mampu meninggalkan kesan nostalgik dan aura luar biasa untuk umat Islam menyambut hari kemenangan itu.

Transisi lagu raya daripada mula lagu pertama dicipta iaitu Selamat Hari Raya lantunan suara seniwati Saloma tahun 1955, beredar ke beberapa fasa dan kini pada tahun 2013, nada lagu raya mencipta identiti sendiri.

Bukan tidak menarik tetapi lagu raya pada alaf baharu sukar untuk menembusi jiwa penggemar lagu raya, memandangkan penggunaan instrumen moden yang agak ketara.

Meninjau pilihan beberapa penyanyi terkenal kini dan pemilik vokal beberapa buah lagu raya popular terdahulu, Kosmo! menyajikan evolusi dan impak elemen lagu raya kepada suasana semasa.

Selamat Hari Raya

Nyanyian: Saloma

Tahun: 1955

Komposer/lirik: Ahmad Jaafar

Selamat Aidilfitri

Kepada saudara serta saudari

Setahun hanya sekali

Merayakan hari yang mulia ini

Di masa bulan Ramdan

Kita berpuasa hingga sebulan

Pabila Syawal menjelma

Hari raya disambut dengan gembira

Miskin kaya memakai baju baru warna-warni

Mengunjungi sanak-saudara kaum famili

Sungguh hebat pemandangan di hari raya ini

Tua muda wajah berseri-seri

Marilah bergembira

Bersama menikmati hari raya

Mintak mak kuih sepotong

Saya mahu makan kerna perut kosong

Maafkanlah jika ada terlanjur perkataan

Diharap supaya jangan disimpan

Kuberdoa selamat panjang umur murah rezeki

Semoga Tuhan akan memberkati

Selamat hari raya

Hari untuk kita bersuka ria

Selamat kami ucapkan

Untuk kita hingga sampai tahun depan

Selamat hari raya

Lagu raya pilihan artis

Amy Mastura

Setahun Sekali nyanyian

Amy Mastura

Saya pilih lagu saya sendiri kerana maknanya tersirat. Seperti mana judulnya, lagu ini saya nyanyikan setahun sekali dan hari raya pun setahun sekali saja.

SHILA AMZAH


Shila Amzah

Airmata Syawal nyanyian Siti Nurhaliza

Lagu ini sedih dan mengimbau kenangan silam beraya pada zaman kanak-kanak.

Siti Nurhaliza

Suara Takbir nyanyian Saloma

Saya suka lagu ini kerana ia merupakan lagu raya pertama yang saya rakamkan. Ia menjadi kenangan buat saya.

Anuar Zain

Bersabarlah Sayang nyanyian Sanisah Huri

Melodi, lirik, susunan lagu serta cara penyampaian penyanyinya begitu menusuk jiwa dan perasaan. Seolah-olah kita berada dalam situasi sedih itu. Ia menjadi pilihan lagu raya malar segar untuk saya.

Alyah

Dendang Perantau nyanyian P. Ramlee

Lagu ini menjadi kegemaran arwah ayah saya dan akan menjadi dendangan wajib sementara menunggu ketibaan abang dan kakak saya pulang ke kampung.

Hattan

Lagu-lagu nyanyian Ahmad Jais, P. Ramlee dan M. Nasir

Apabila mendengar lagu-lagu raya lama, tiba-tiba ada rasa momentum hendak raya. Lagu baharu tiada rasa sebegitu.

Lagu lama masih menjadi pilihan

Posted:

Lagu lama masih menjadi pilihan

Lagu lama masih menjadi pilihan

NORANIZA


SETIAP kali menjelang Hari Raya Aidilfitri, lagu-lagu raya pasti berkumandang di corong radio dan tidak kurang pula yang dijadikan nada dering telefon bimbit.

Namun, apa yang pasti, masih ramai pendengar yang lebih gemar memilih lagu raya lama berbanding lagu baharu.

Orang ramai suka memilih lagu nostalgia raya kerana melodi dan liriknya berjaya membuatkan suasana hari raya lebih terasa.

Antara lagu raya yang menjadi kegemaran ramai termasuklah Selamat Hari Raya, Dendang Perantau, Nazam Lebaran, Suasana Hari Raya, dan Suara Takbir.

Memberi pendapat peribadi tentang lagu raya, bicara komposer, penyanyi dan penulis lirik terkenal, Datuk M. Nasir berkata, antara lagu kegemaran ramai ialah Selamat Hari Raya nyanyian Saloma.

"Saya suka lagu tersebut kerana sejak saya kecil lagi lagu itu sudah popular.

"Walaupun kini telah banyak lagu raya baharu, sejujurnya lagu lama punya nostalgia tersendiri," ujar M. Nasir.

Beliau yang pernah menyanyikan dan menggubah lagu-lagu raya menjelaskan bahawa agak sukar untuk menghasilkan sebuah lagu raya.

"Sejujurnya, lagu raya agak sukar dibuat kerana ramai yang menuntut pelbagai perkara dalam sebuah lagu raya.

"Sebagai contoh, lagu raya harus punya mood, suasana dan melodi yang tepat, barulah komposer berkenaan dapat membikin lagu raya yang menarik.

"Lagu lama terasa lebih nostalgik kerana mungkin suasana hari raya pada zaman itu mempengaruhi komposer yang membikin lagu.

"Walaupun begitu, ada juga beberapa lagu raya moden yang bagus dan menjadi pilihan pendengar," katanya.

Jiwa Melayu

Sementara itu, penyanyi Alyah menyatakan keinginannya untuk bekerja bawah komposer lagu-lagu irama Malaysia terkenal, Pak Ngah Suhaimi sekiranya diberikan pilihan menghasilkan lagu raya.

"Saya akan pilih Pak Ngah kalau diberikan pilihan kerana mood raya akan segera dirasai setiap kali mendengar lagu-lagu ciptaannya," ujar Alyah yang teringin merakamkan lagu raya sendiri.

Menjadikan penyanyi lagu raya era 1970-an dan 1980-an sebagai pujaannya, kata Alyah, dia tergamam apabila menyaksikan mereka membuat persembahan di hadapannya.

"Saya tidak membesar dengan lagu-lagu mereka tetapi apabila melihat dan mendengar mereka menyanyi, ia saling tak tumpah seperti versi lagu asal," tambah Alyah.

Berbeza pula bagi pelantun lagu raya Setahun Sekali, Amy Mastura yang menyokong penuh usaha penyanyi dan komposer baharu menghasilkan lagu raya moden.

Katanya, bukan bermakna lagu-lagu raya lama tidak malar segar tetapi Amy beranggapan lagu baharu memberikan suasana baharu.

"Tiada yang lama tiada yang baharu, itu konsep asas perkembangan dunia seni. Namun, saya melihat lagu raya moden membuktikan generasi baharu menghargai hari istimewa ini dengan cara yang lebih segar.

"Selepas mendengarnya banyak kali, lagu raya baharu juga boleh menjadi mesra telinga. Apa pun, lagu-lagu lama masih tetap di hati," ujarnya.

Bagi penyanyi yang sinonim dengan genre muzik etnik kreatif pula, hari raya di Malaysia dikaitkan dengan orang Melayu.

Oleh itu, kata Noraniza, jiwa Melayu harus ada dalam lagu-lagu raya.

"Saya rasa lagu baharu yang tiada jiwa Melayu kurang bertahan. Namun, lagu lama memang malar segar. Lagu Melayu harus ada jiwa Melayu.

"Bagaimanapun, ada juga lagu baharu yang berjaya menambat hati pendengar.

"Saya minat dengan lagu Sesuci Lebaran (dengangan Siti Nurhaliza), kerana walaupun baharu, ia mempunyai elemen malar segar," tegasnya.

Teksi Sungai Nil

Posted:

Teksi Sungai Nil

Teksi Sungai Nil


TAMBANG untuk destinasi paling jauh perkhidmatan teksi sungai ini ialah RM13.50.


WALAUPUN bercanggah pendapat tentang banyak perkara, penduduk di Kaherah, Mesir sependapat tentang isu kesesakan lalu lintas yang sangat teruk di bandar raya tersebut.

Bagi mengelakkan terjebak dalam kesesakan jalan raya, semakin ramai penduduk tempatan menggunakan laluan alternatif iaitu pengangkutan air di Sungai Nil.

Perkhidmatan baharu yang menggunakan bot teksi berkelajuan tinggi itu menjadi satu mod pengangkutan yang menyeronokkan kepada warga Mesir.

Kelajuan bot teksi tersebut meluncur di atas air memendekkan tempoh masa perjalanan penumpang ke destinasi yang dituju.

"Saya pergi ke tempat kerja dengan jiwa yang tenang tanpa sebarang tekanan," kata Ahmed Amin, 43, yang sebelum ini menghabiskan masa selama empat jam untuk berulang-alik ke tempat kerja.

Perkhidmatan itu hanya mengambil masa 20 minit dari destinasi di stesen paling selatan Sungai Nil iaitu Maadi ke Ramlet Boulaq yang terletak jauh di utara.

Tiket perjalanan sehala berharga EGP£30 (RM13.50) dan perkhidmatan tersebut menerima sambutan baik penduduk Mesir. Menurut perangkaan kerajaan negara berkenaan, sebanyak 25 peratus daripada rakyatnya hidup dalam kemiskinan.

Walaupun kos teksi darat dan teksi sungai sama, tetapi perjalanan yang lebih pantas menyebabkan orang ramai beralih menggunakan perkhidmatan teksi sungai itu.

Ahmed yang bertugas di sebuah organisasi antarabangsa yang berpangkalan di Kaherah berkata, perjalanan menaiki teksi sungai membantu menjimatkan masa sehingga 30 peratus dan pada masa sama mempengaruhi moodnya pada hari tersebut.

"Prestasi saya di tempat kerja menjadi lebih baik berbanding ketika saya memandu ke tempat kerja," jelasnya.


TEKSI Sungai Nil membantu penduduk Kaherah untuk tiba ke destinasi masing-masing dengan lebih cepat.


Kesesakan teruk

Kehidupan lebih 18 juta penduduk di Kaherah menjadi lebih teratur, tenang dan memberi mereka peluang menikmati kehijauan alam dengan menaiki teksi sungai tersebut.

Bertambah menarik, dari jeti teksi sungai berkenaan pengguna dapat melihat keadaan trafik yang sangat teruk yang memaksa segelintir pemandu mematikan enjin kenderaan mereka.

"Lebih baik mereka naik teksi sungai. Tindakan itu sedikit sebanyak dapat mengurangkan kesesakan jalan raya.

"Pada hari-hari biasa, saya keluar mengambil penumpang hanya selama dua atau tiga jam kerana saya tidak sanggup berdepan dengan kesesakan lalu lintas ini," kata seorang pemandu teksi darat, Sayyed Ali.

Teksi Sungai Nil merupakan ilham dua orang sahabat, Magdi Kirollos Ghali dan Amr Aboul Seoud, yang melihat laluan air sebagai penyelesaian kepada masalah kesesakan jalan raya di bandar raya ini.

"Kaherah mempunyai lebuh raya air yang sangat besar tetapi sudah bertahun-tahun tidak digunakan," kata Magdi.

Sungai Nil yang mengalir ke laut Mediterranean diibaratkan seperti jantung yang membekalkan negara tersebut sumber air.

Kini, sungai berkenaan menjadi pusat aktiviti makan malam di atas bot. Laluan air itu dahulunya digunakan bagi tujuan memancing, pelancongan dan sukan air.

Kata Magdi, sebelum ini, potensi sungai tersebut sebagai mod pengangkutan alternatif tidak digunakan sepenuhnya.

Idea mewujudkan perkhidmatan teksi sungai itu tercetus kira-kira enam tahun lalu apabila mereka merancang untuk memperkenalkan sistem pengangkutan baharu yang komprehensif di sungai itu.

Ia juga turut mengambil kira perubahan dasar kerajaan terhadap perkhidmatan bas sungai sejak tahun 1960.

Ia murah dan berhenti di banyak stesen tetapi perkhidmatan bas air itu sudah tua dan laluan yang digunakan juga tidak menentu.

Magdi menceburkan diri dalam bidang perniagaan berasaskan maritim sejak tahun 2001.

Dia dan Amr telah mengkaji tentang perkhidmatan pengangkutan Kaherah, keadaan lalu lintas dan tahap pencemarannya sebelum mengembangkan perniagaan mereka.


PENUMPANG teksi air, Ahmed Amin, berasa lebih tenang dan produktif di tempat kerja selepas menaiki 'pengangkutan awam' Sungai Nil berkenaan.


Pada tahun 2011, ketika mereka mula mereka bentuk bot berkuasa solar yang akan digunakan, berlaku penggulingan tampuk pemerintahan Hosni Mubarak.

Penggulingan itu menyebabkan negara tersebut terperangkap dalam kemelut politik, rombakan kerajaan, tiada jaminan keselamatan dan keganasan.

"Kami tidak tahu siapa yang perlu dihubungi atau apa yang perlu dilakukan," ujar Magdi.

Bot khas

Dengan keadaan jalan raya yang semakin tidak terkawal, kedua-dua sahabat ini nekad untuk mewujudkan perkhidmatan pengangkutan air dengan menggunakan tiga buah bot.

"Laluan teksi sungai ini tidak melewati kawasan sesak di Kaherah. Jika perkara ini berjaya, ia pasti dapat mengurangkan kesesakan jalan di bandar ini," kata penumpang teksi sungai, Sherif Yousseff.

Menjelang bulan Julai lalu, syarikat tersebut merancang untuk melancarkan sebuah bot khas yang boleh membawa 15 penumpang bagi setiap perjalanan.

Sasaran tertinggi ialah menyediakan 30 buah bot dalam tempoh dua tahun yang dianggarkan mampu membawa seramai 15,000 pengunjung sehari. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat