{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Padang sudah capai tarikh luput

Posted:

Padang sudah capai tarikh luput

Padang sudah capai tarikh luput

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my

MESSI (dua dari kiri) dan pemain-pemain Barcelona tidak berpuas hati dengan keadaan padang di Stadium Nasional Bukit Jalil ketika menjalani latihan Jumaat lalu.


KETUA Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong (gambar kecil) mengakui penyelenggaraan yang lemah dan penggunaan yang berlebihan menjadi punca padang di Stadium Nasional Bukit Jalil rosak.

Zolkples berkata, padang di stadium berkenaan sudah terlalu uzur dan mencapai tarikh luput, sekali gus tidak setanding dengan status stadium yang bertaraf dunia itu.

"Selain faktor cuaca iaitu hujan dan panas, penyelenggaraan yang lemah serta penggunaan yang berlebihan di atas padang itu menyebabkan ia tidak dapat diselamatkan lagi. Rumput dan tanah di stadium itu perlu diganti keseluruhannya.

"Saya juga turut bersedih dengan keadaan padang itu yang mengundang kritikan banyak pihak kerana Kompleks Sukan Negara yang terletak Bukit Jalil merupakan venue bertaraf dunia," kata Zolkples ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Zolkples berkata, sepatutnya apabila para pelancong asing datang ke Kuala Lumpur, salah satu tempat yang wajib mereka kunjungi adalah Stadium Nasional Bukit Jalil yang menjadi salah satu mercu tanda negara.

Bagaimanapun, sesuatu yang memalukan apabila stadium itu tidak seperti stadium-stadium utama di negara lain.

Selain itu, padang di Stadium Nasional Bukit Jalil juga boleh diibaratkan sama seperti padang-padang bola sepak yang boleh dilihat di tepi-tepi jalan dan kampung.

Dalam pada itu, Zolkples turut mencadangkan agar dihadkan penggunaan padang di situ selepas kerja-kerja naik taraf secara keseluruhan bermula Oktober depan.

"Selepas rumput baharu siap nanti, saya ingin memberi saranan kepada PSM (Perbadanan Stadium Malaysia) untuk mengehadkan penggunaan padang itu bagi aktiviti-aktiviti yang penting sahaja terutama acara bola sepak.

"Sebelum ini, saya lihat Stadium Nasional Bukit Jalil sangat aktif digunakan bukan sahaja untuk perlawanan bola sepak tetapi bermacam-macam acara telah berlangsung di situ.

"Selain itu, pihak kontraktor yang menyelenggara padang itu seharusnya terdiri daripada pihak yang pakar dan yang paling ideal adalah pihak yang diberi kontrak menanam rumput di padang itu.

"Saya juga berharap, selepas ini biarlah stadium ini menjadi rujukan banyak pihak dan setanding dengan nama besar Stadium Nasional Bukit Jalil yang bertaraf dunia itu," kata Zolkples.

Katanya, PSM telahpun bermesyuarat hujung Julai lalu untuk menentukan prosedur tender bagi padang baharu itu, namun masih menunggu tarikh sesuai untuk mengeluarkan tender.

Stadium Nasional Bukit Jalil yang berkapasiti 110,000 itu dibina pada 1 Januari 1995 dengan kos 800 juta dan dibuka secara rasmi pada 11 September 1998 bagi penganjuran Sukan Komanwel XVI.

Sime Darby enggan terburu-buru

Posted:

Sime Darby enggan terburu-buru

Sime Darby enggan terburu-buru

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


PRIMORAC (kanan) menjadi sandaran Sime Darby untuk menghadapi kempen Piala Malaysia 2013 yang akan membuka tirainya pada 20 Ogos depan.


KEJAYAAN pasukan berstatus kelab, Sime Darby 'dinaikkan pangkat' ke saingan Liga Super musim depan bukan lagi satu rahsia.

Sime Darby muncul naib juara Liga Premier musim ini di belakang Sarawak selepas mengutip 54 mata.

Skuad kendalian Ismail Zakaria itu pastinya mengintai peluang untuk melakar kejayaan lebih bermakna selepas muncul naib juara Piala FA musim lalu sebelum ditewaskan Kelantan di pentas final.

Tidak mustahil, peminat setia Sime Darby kini sudah boleh berteka-teki mengenai wajah-wajah baharu yang bakal dipikat Ismail dalam usaha memberikan saingan pada kempen Liga Super musim depan.

Ismail enggan bertindak terburu-buru bagi mendapatkan pemain baharu dan mahu menjadikan kempen Piala Malaysia 2013 sebagai medan ujian terakhir sebelum mengenal pasti mana-mana pemain yang memiliki prospek cerah menyarung jersi pasukan itu musim depan.

"Saya tidak mahu terburu-buru mendapatkan pemain baharu musim depan meskipun sedar saingan Liga Super pastinya jauh lebih mencabar berbanding Liga Premier.

"Jadi, ada baiknya saya menilai kemampuan pasukan saya bagi mengharungi kempen Piala Malaysia musim ini terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.

"Jika perlu mendapatkan pemain baharu, sudah tentu ia perkara pertama yang bermain di fikiran saya sebelum saingan Liga Super membuka tirainya musim depan," kata Ismail kepada Kosmo! baru-baru ini.

Antara pemain prolifik yang menyarung jersi Sime Darby ketika ini termasuk kapten, Juzaili Samion dan juga bekas penyerang kebangsaan, Mohd. Fadzli Shaari.

Pemenang Anugerah Kasut Emas Liga Premier 2013, Karlo Primorac juga menerajui jentera serangan Sime Darby musim ini selepas penyerang import terdahulu, Patrick Ronaldinho membuat keputusan menyertai Selangor PKNS.

Pada masa sama, Ismail juga berazam untuk menjadikan kempen Piala Malaysia kali ini sebagai penanda aras pasukannya sebelum saingan Liga Super musim depan membuka tirainya.

"Saya optimis kami mampu memperbaiki pencapaian kami dalam kempen Piala Malaysia setelah sekadar terkandas di peringkat kumpulan musim lalu," katanya.

Sime Darby bakal membuka tirai Kumpulan A kempen Piala Malaysia 2013 berdepan naib juara musim lalu, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Majlis Perbandaran Selayang pada 20 Ogos depan.

Selain kedua-dua pasukan, turut diundi dalam kumpulan sama ialah Johor serta juara 32 kali, Selangor.

Kredibiliti Hamidin bakal diuji

Posted:

Kredibiliti Hamidin bakal diuji

Kredibiliti Hamidin bakal diuji


RAJAGOBAL (kanan) berdepan tugas sukar untuk memperbaiki ranking skuad Harimau Malaya.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) memasuki era baharu selepas Datuk Hamidin Mohd. Amin dilantik sebagai Setiausaha Agung FAM yang baharu pada 1 Julai lalu.

Pelantikan bekas Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) itu bukan sahaja mendapat perkenan daripada Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah tetapi ramai pemerhati bola sepak percaya kredibiliti bekas Naib Presiden itu mampu menyelamatkan reputasi badan induk bola sepak negara.

Hamidin menggantikan tempat Datuk Azzuddin Ahmad yang meninggalkan FAM bagi mengisi jawatan Setiausaha Agung Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF) pada tarikh yang sama.

Ketegasan dan kepimpinan Hamidin turut menjadi faktor utama yang melayakkan beliau memegang 'kerusi panas' itu.

Sebaik menjalankan tugas sebagai Setiausaha Agung FAM yang keenam sejak badan induk itu ditubuhkan pada 1933, itu Hamidin mengambil langkah pertama dengan mengubah pendekatan FAM menjadi mesra media.

Selain itu, beliau dengan lantang mendakwa ranking Harimau Malaya dan keutamaan mengatur perlawanan berstatus A untuk skuad kebangsaan sangat penting.

Sebelum ini, skuad kendalian Datuk K. Rajagobal dikecam hebat selepas mempersiapkan Harimau Malaya dengan menentang pasukan berstatus kelab berbanding skuad kebangsaan.

Ikuti wawancara wartawan Kosmo!, AHMAD FAZLI MOHD. YADI dan SHAHRIL NIZAM ABDULLAH bersama Hamidin bagi mengetahui misi dan visi beliau sebagai Setiausaha Agung FAM.

Kosmo!: Tahniah di atas pelantikan Datuk sebagai Setiausaha Agung FAM yang baharu. Ternyata pelantikan Datuk menepati ramalan selaku calon pilihan untuk meneruskan kegemilangan Azzuddin.

Hamidin: Terlebih dahulu saya ingin menjunjung kasih terhadap baginda (Sultan Ahmad Shah) yang memberikan kepercayaan penuh kepada saya bagi melaksanakan tugas ini.

Bagi saya, FAM masih memiliki pegawai-pegawai yang berpengalaman tetapi saya tetap bersyukur kerana dapat mandat daripada Presiden FAM untuk meneruskan kegemilangan badan induk bolak sepak negara pada masa akan datang.

Pelantikan Datuk jelas tidak mendapat sebarang tentangan daripada mana-mana pihak termasuk pengkritik tegar FAM. Apakah pelantikan ini dapat menepis atau setidak-tidaknya mengurangkan sentimen pihak-pihak luar terhadap FAM?

Saya tidak menganggap pengkritik itu sebagai 'musuh' tetapi menerusi pandangan-pandangan positif mereka, FAM dilihat mempunyai ruang dan peluang untuk melakukan penambahbaikan beberapa faktor.

Setiap individu memiliki cara tersendiri dan saya kagum dengan pencapaian Azzuddin yang berjaya membantu skuad negara merangkul gelaran juara Piala AFF Suzuki 2010 serta pingat emas Sukan SEA 2009 di Laos dan Sukan SEA 2011 di Indonesia, namun saya juga ada misi tersendiri.

Berhubung tiada 'tentangan' tersebut, saya tidak fikir kehadiran saya dalam FAM dapat menyenangkan semua pihak tetapi itulah hasrat saya. Kesemua rakan-rakan media mengenali personaliti saya sejak berkecimpung dalam pengurusan bola sepak selama 19 tahun.

Jika dibandingkan dengan pendekatan Azzuddin ketika membimbing FAM, pendekatan Datuk jelas berbeza kerana rata-rata pengamal media mengakui lebih senang berurusan dengan Datuk. Adakah FAM mula menyedari kepentingan media dalam menjayakan bola sepak tempatan?

Sejujurnya, tiada beza antara pendekatan saya dan Azzuddin. FAM sentiasa mengambil dasar memantau, mendengar dan meneliti setiap cadangan atau pandangan yang dikemukakan daripada mana-mana pihak.

Kami mengamalkan sikap profesional dan seperti yang saya katakan sebentar tadi, saya cukup menghormati rakan-rakan media.

Sebenarnya, kami dan media diibaratkan satu bumbung yang sama. Usaha ini memerlukan satu jalinan kerjasama yang cukup baik dan hasrat kami hanya satu, mahu menyaksikan bola sepak negara sentiasa maju. FAM tidak pernah mengetepikan media.

Sebelum ini, Rajagobal memberitahu ranking tidak penting dan memilih perlawanan persahabatan menentang pasukan berstatus kelab berbanding skuad kebangsaan. Namun, Datuk tampil dengan pendapat berbeza. Adakah Datuk berpuas hati dengan ranking Malaysia yang berada di kedudukan ke-159 dunia itu?

Bagi saya, ranking itu sangat penting. Ini kerana, ranking menjadi penanda aras bagi sesebuah pasukan. Bagaimanapun, saya tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak disebabkan pertukaran status perlawanan itu.

Perlu diingat, kadang-kadang tidak semua masa yang ditetapkan sesuai dengan pasukan lawan. Apa yang penting, jurulatih harus peka dan tegas apabila perlawanan telah ditetapkan, jadi kami wajib bermain.

Kami perlu berusaha untuk memperbaiki ranking skuad Harimau Malaya dari semasa ke semasa.

FAM sedang menyusun jadual untuk kalendar tahun depan selepas FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) mengeluarkan tarikh-tarikh untuk mengadakan perlawanan berstatus A.

Apakah misi dan visi jangka masa panjang Datuk bersama FAM?

Sudah tentu kami akan berusaha untuk memperbaiki ranking Harimau Malaya tetapi sasaran utama saya kali ini adalah mahu menyaksikan skuad negara layak ke pentas Piala Asia.

Inilah misi peribadi saya dan saya berharap dengan perancangan yang tepat serta sesuai, kami dapat menjayakan misi ini.

Dalam masa yang sama, saya tidak mahu dikatakan 'mesra media' sahaja untuk mendapatkan jawatan ini (Setiausaha Agung FAM) tetapi saya mahu dikenali sebagai individu yang boleh buat kerja dengan baik.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat